kovan laatikon äänet

Siirry alas

kovan laatikon äänet

Viesti  BonaFide lähetetty Su Maalis 19 2017, 20:14

Terve kaikille!
Mitäpä luulette tästä?
Kun ajelen 1690T koneella pikkupuolella on kaikki ok. Kun vaihdan "kertojasta" isommalle puolelle, niin alkaa korvia kuumottaa. Niin pakilla, kuin eteenkin ajellessa laatikko "valittaa". Kuuluu sellainen metallinen hankausääni, joka saa jokaiselle konemi...henkilölle hiukset pystyyn...siis hankaava rohina. Öljyt ok. Joka paikassa. Kuultu ääni liittyy suoraan ajonopeuteen, siis sen "taajuus muuttuu kierrosten/ajonopeuden mukaan. Se on kuin epävireinen kitara...vouvaa tai jotain...olin aurahommissa ja aattelin, että laitan isolle puolelle tuon kulun... No teinkin niin ja hetken aurauksen jälkeen kuulostelin outoa SÄVELTÄ...Koneen ääni on ihana. Kuutosen murinaa turbon vihellyksellä maustettuna. Mutta tuo outo sivuääni huolestuttaa! Wolinaa...ei kuulu "pikkupuolella, mutta korostuu pakilla erityisesti... ja hieman heikompana kaikilla vaihteilla eteen. Huomion arvoinen seikka on, ettei ääntä juurikaan kuulu ajettaessa pikkupuolen vaihteilla. Question

BonaFide

David Brown : 1690T
DBTCF:n jäsen nro : 153
Viestien lukumäärä : 29
Ikä : 54
Paikkakunta : Ivalo

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: kovan laatikon äänet

Viesti  erkki lähetetty Ma Maalis 20 2017, 08:23

Aika suurella todennäköisyydellä äänilähde löytyy kytkinakselin isommasta hammaspyörästä. Kun kertojaa tyrkitään isomalle vauhdissa ja hammaspyörät korahtaa joka kerta, alkaa tuo hammaspyörä kulahtaa ja siihen tulee skraadia. Myös ryhmäpyörään tulee iskemää, mutta ei niin nopeasti kuin aluevaihteeseen. Silloin alkaa ulista myös kakkosvaihde. Vanhoissa laatikoissa saattaa nähdä aluevaihteen pyöriä, joissa on hampaan alkuperäisestä leveydestä jäljellä vain runsaat puolet ja siinä on sitten vaihteen hylkimisreaktio ihan nurkan takana. Ykkönen ja pakki on siirtopyörävaihteita, joten tuo laatikon sorvaaminen tekee aikaa myöden äänimaailmaa lisää niihinkin. Laatikon kunniaksi on kuitenkin sanottava, että hammaspyöristä ei herkkään katkee kokonaisia hampaita ja laakeroinniltaankin se on lujaa sorttia. Tunnettu asia on, että ryömintävaihteet ei tahdo jaksaa raskasta vetoa, joten kyntöön oikea vaihde on nopea ykkönen, jota vastapäätä on nopea pakkin. Ryöminnän nopea kolmonen soveltuu vauhtinsa puolesta kyntöön ihan hyvin, mutta silloin voima kulkee pitkää reittiä: ensin nopeutta alennetaan yksillä pyörillä ja sitten korotetaan toisilla. Sitä ei voi suositella.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: kovan laatikon äänet

Viesti  TIKO lähetetty Ma Maalis 20 2017, 09:06

Nelivedon loota pitää myös pientä volinaa etuveto kytkettynä
avatar
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 759
Ikä : 40
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa