950 jäähdyttäjän korkki

Siirry alas

950 jäähdyttäjän korkki Empty 950 jäähdyttäjän korkki

Viesti  kk70 lähetetty Ti Helmi 14 2017, 20:23

Tuli tilattua agrilinesta vesipumppu termari ja jäähdyttäjän korkki.
Luulin vanhan korkin olevan rikki kun siinä ei ole tiivistettä eikä alipaine ventiiliä?
Uusi korkki on n.10mm. matalampi joten ei tiivistä järjestelmää.
Mutta nyt kun oikein vanhaan korkkiin perehdyin niin ei siinä ole kumitiivistettä tai alipaineventiiliä koskaan ollutkaan.
Kuuluuko tuossa olla avoin paineeton systeemi?
Ja millä saan ruoste moskan pois jäähdytysjärjestelmästä? motox puhdistusaineella käyttelin konetta parisen tuntia ja jätin litkut yöksi,ei liuennut mitään.
No huuhtelu ja purkki holts speedflushia syylariin.
Ei perhana irtoa mitään puhtaat vedet tulee ulos,vaikka sormella pyyhkäisemälläkin lähtee reilusti ruoste moskaa irti.
Ei kai sinne kovin rajua tavaraa kehtaa laittaa ettei putkien ala o renkaat ota itteensä

kk70
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

950 jäähdyttäjän korkki Empty Vs: 950 jäähdyttäjän korkki

Viesti  erkki lähetetty Ke Helmi 15 2017, 12:33

Jäähdytysjärjestelmän paineen tarpeellisuus korostuu sitten kun traktori pannaan "oikeisiin töihin" ja kannessa menee kuumimmat kohdat niin kuumiksi että järjestelmässä pitää olla hieman painetta ettei neste ala kiehua. Kevyissä harrastehommissa tai edes maantiellä huudattamalla moottoria ei saa niin lämpimäksi. Veikkaan, että systeemi on uutena ollut paineellinen koska avoin järjestelmä hukkaa aina vettä jonkin verran ja siitä tulee joskus tarvetta lisäillä vettä tai nestettä järjestelmään.  Vanhassa traktorissa paineetonta systeemiä puoltaa vuotokysymykset, eli jos jossain neste hiukan tihkuaa, niin vuoto kasvaa paineen noston myötä.

Jos tuntuu välttämättömältä huuhtoa ruostejämiä pois, niin parhaiten siihen purevat erilaiset hapot. Sitruunahappoa käytetään paljon entisöintihiommissa ruosteen poistoon, joten kai sillä lähtee jotain irti myös systeemin sisäpuolelta. Pikkupossujen ripuliääkkeeksi sitä myydään maatalouskaupoissa. Omia traktoreitani en ole milloinkaan vaivannut tuolla asialla eivätkä ne näytä siitä mitenkään kärsineen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3930

Takaisin alkuun Siirry alas

950 jäähdyttäjän korkki Empty Vs: 950 jäähdyttäjän korkki

Viesti  kk70 lähetetty Ke Helmi 15 2017, 19:39


Joo laitoin uuden vesipumpun,termarin ja uudet nesteet koneeseen.Taas mennään olkoon nyt paineeton,sylinteriputkien alatiivisteet ei välttämättä tykkää
paineellisesta sydeemistä enää 56 vuotiaina.
Samalla tuli vaihdettua suutinkärjet,vanhat kusi suoran noron.avautumispaineet oli n.175 bar.kuten kuulukin.
Pudotin paineen 160 baariin muutamankin asiantuntian neuvon mukaisesti,kun on vanha väsähtänyt pumpppu.
Perhana lähti noilla 175 paineillakin aina liki laakista käyntiin jopa 20 pakkasella,nyt tuntuu hieman savuttavan vaikka käynti parani todella paljon.
pitäisiköhän pistää avautumispaine takas 175 baariin.
Muutoinkin ihmettelen,kun moottoriöljyt pysyy täysin kirkkaina vaihdoin viimeksi nelisen vuotta sitten ja on sillä kyllä jonkun veran hommiakin tehty.
säädin myös venttiili välykset,kansi venakopan alta aivan kun just tehtaalta tullu,täysin puhdas.
edeltävän harraste mf:n öljyt aina piki mustia ja kopan alus aivan umpi täys moskaa,kuten yleensä vanhoissa dieseleissä tuppaa olemaan.

kk70
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

950 jäähdyttäjän korkki Empty Vs: 950 jäähdyttäjän korkki

Viesti  erkki lähetetty To Helmi 16 2017, 13:10

Juu, monesti vanhoille pumpuille suositellaan hiukan alentamaan suuttimien avautumispaineita. Minulla on se käsitys, että pisarakoossa ei välttämättä ole kauhean isoa eroa vaikka painetta laskee tuon 15 bar. Kylmäkäynnistys on sen verran herkkä laji, että siellä kyllä pienilläkin asioilla on merkitystä. Sinisavu kylmänä on lajityypillistä. Kun kone lämpenee niin aika puhtaasti sen pitäisi alkaa käymään. Jos savuttelee lämpimänäkin, niin tarkista, että kylmäkäynnistysruuvi pumpun mahapuolella on auki ruuvattuna.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3930

Takaisin alkuun Siirry alas

950 jäähdyttäjän korkki Empty Vs: 950 jäähdyttäjän korkki

Viesti  mattkau lähetetty To Helmi 16 2017, 13:57

Minä olen putsaanu sianpoikasen ripulilääkkeellä B18 motin sisäpuolelta. Sieltä kyllä tuli moskaa, mutta se olikin ollut merivesijäähdytteisenä venemoottorina. Minusta pieni, sormeen tarttuva ruoste harrastekoneen jäähdytyssysteemissä ei aiheuta toimenpiteitä. Saattaa todellakin jopa saada aikaan enempi vahinkoa kuin hyötyä. Siis tuon puhdistuksen tarkoitushan on puhdistaa sisäpuoli moskasta ja tukkeista, jotka estävät nestekiertoa ja lämmönsiirtoa, jotka nähdäkseni ovat hyvin harvoin harrastetaavin ongelmia.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1109
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

950 jäähdyttäjän korkki Empty Vs: 950 jäähdyttäjän korkki

Viesti  Pakki lähetetty Pe Helmi 17 2017, 09:13

Joo kyllä mie sain ainaskin hiivatisti harmia kun menin vanhan masiinan pesuaineilla huuhtomaan.
Kyllä taavien jäähdytys systeemit on aikas tehokkaita ettei juuri täällä niin kuumissa keleissä koneita rääkätä että ei jäähdytys piisaisi. Vanhemmissahan on vielä rullaverho kaihtimet syylärin edessä.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 332
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa