case 1594hs 87vm öljysuositukset

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  taavetti 1594 lähetetty To Loka 27 2016, 17:42

hyvää päivää taavetti kansalle!

tuli hankittua tuollainen case ih 1594 87vm eli david brown ja edessä olisi perusteellinen huolto ennen töiden aloittamista.

öljyt ja suodattimet tulikin jo hommattua, mutta miettimään jäin tuota laatikkoöljyä että mitä sinne kannattaa kipata? HS tässä on. merkki huoltomiehet suositteli ehottomasti casen omaa hy-tran öljyä HS takia.

monet taas sanonut ettei tämän ikäiseen tarvitse vielä tuota hy-tran ultraction öljyä joka on aika tyyristä (105e pönttö). kävisikö tähän esim TB:n wetol w 80 joka olisi huomattavasti edullisempaa? edellinen omista ajellut myös muilla öljyillä ja vielä tuo kasassa on kestänyt.

toki jos tuo hy-tran on paras vaihtoehto niin sitä sinne sitten kipataan. kuulosti vaan vähän siltä et case huoltamiehet koitti pelotella tuolla hs särkymisellä jos muuta öljyä laittaa.

tässä muut öljyt mitä hommattu:

koneeseen TB super hpd 10w-40

etuperään/napoihin TB hypoid 80-90

laatikkoon tuo hy-tran joka ehkä menee vaihtoon.

laitetaanko ohj.tehostajaan atf vaiko sama öljy mitä koneeseen? tässä vissiin voi vuotaa koneen puolelle tehostajan öljyt ja sekoittumisen riskiä ei olisi, jos samat öljyt molemmissa?

jos joku näistä öljyista kannattaa vaihtaa niin se onnistuu vielä.

myös muita vinkkejä ym voi kertoa tästä mallista Smile.

taavetti 1594

David Brown : case 1594HS
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : suonenjoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  David lähetetty To Loka 27 2016, 21:19

Hyvää iltaa!

Onnittelut mukavan, ja järeän Taavetin hankinnasta! 1594 on mukava traktori eri töihin, jossa on tehoa ja kokoa jo hieman järeämmillekkin koneille. HS-vaihteisto on mukava peltotöissä, mutta eritoten tie / siirtoajossa.

Paljonko Taavetin mittarissa on tunteja?, onko tietoa, että onko moottoriin vaihdettu jo öljypumppu? Tuon kuutosmoottorin (oikeastaan) ainut heikohko paikka on juurikin tuo öljypumppu, eli lähes kaikissa kuutosmoottorin öljypumpuissa on ollut jostain syystä rattaat melko pehmeää materiaalia, josta johtuen rattaat on saattaneet kulua jo melko pienissä tunneissakin huonoiksi. Mikäli öljypumppu pääsee ns. "korkkaamaan", niin siellä tapahtuu seuraavaa: kun rattaat kuluvat tarpeeksi niin hampaat menevät jossain vaiheessa päälletysten, josta johtuen öljypumpun käyttöakseli katkeaa, ja näin ollen öljypumppu lakkaa toimimasta. Mikäli näin sattuu ajossa, ja ei huomaa syttynyttä öljynpainevaloa, niin tällöin on edessä massiivinen remontti moottoriin. Mikäli mahdollisesta pumpunvaihdosta ei ole VARMAA tietoa, niin kannattaa asia varmistaa, eli ottaa moottorista öljypumppu irti, ja tarkastaa pumpun kunto. Mikäli pumpun vaihto on edessä, niin uusissa pumpuissa rattaat ovat jo kovempaa ainesta (nämä eivät enää kulu). Öljypumpun saa irti ilman moottorin irroittamista, öljypohjan kautte (kardaanitanko sekä öljypohja irroittaen) Mutta vielä painotan, että mikäli öljypumpun kunnosta ei ole varmuutta, niin KANNATTAA EHDOTTOMASTI varmistaa asia!

Käytä HS-pikavaihteita siten, että vaihda vaihteita aina yksi vaihde kerrallaan (mikäli vaihteiden vahdoissa "harppaillaan" joidenkin vaihteiden yli, niin tällöin vaihteiston levypakoissa tapahtuu luistoa, mikä kuluttaa pakkojen levyjä normaalia kulumista huomattavasti nopeammin), lähde myös liikkeelle aina mielellään 1-vaihteella, mutta 2-vaihteellakin voi traktorin antaa tarvittaessa lähtiä liikkeelle, mutta ei 3 tai 4-vaihteella, koska 3 ja 4 vaihteet ovat vaihteistolla eri levypakalla, ja taas syntyy laatikossa reilua luistamista levypakoissa jos lähdetään liikkeelle 3 tai 4 vaihteilla, (tämän asian ohjeisti joskus vanha Taavetin huoltomies).

Laita ohjaukseen ehdottomasti sama öljy kuin moottoriinkin, juurikin tuon mahdollisen moottoriin vuotamisen vuoksi, koska jos noin käy ja ohjauksessa on ATF-öljyt, niin tuo öljy on myrkkyä moottorille.

Vaihteistoon ja takaronkkiin on varmasti tuo HY-TRAN hyvä öljy, mutta itse käytämme 1594:ssa, ja lähes kaikissa muissakin Taaveteissamme (vaihteistossa) Shell Donax TD 10W30 öljyjä, eli samaa "märkäjarruöljyä" jota käytetään esim. Jontikoissakin. Takaronkkiin tosiaan sama öljy kun laatikkoonkin, koska traktorissa on tosiaan märät levyjarrut.

Moottorissa käytämme itse kesäaikana Nesteen Turbo LXE 15w40 öljyjä, ja talviaikana Nesteen Turbo LXE 10w30 öljyjä, mutta mainitsemasi moottoriöljy on varmasti tuonne hyvää.
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  jusape lähetetty To Loka 27 2016, 21:21

Tohon emännyksen 1494 HS koneeseen ku öljyi hajettiin, ni tämä tuttu merkkiliikkeen omistaja sanos, että pistä laatikkoon ihan tuo universaali, ni Castrollin universaalia sieltä mukaan jäi, kun ei ollut tepparin monitraa ku yks 20L purkki ...

Samoin takaperän alennusvaihteisiin pistettiin universaali, ku siellä ne märkälevyjarrut on ....
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1747
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  outsider lähetetty To Loka 27 2016, 21:52

Itse ostin juuri tynnyrin tuota Teboil Wetol W80 öljyä.
Tutkiskelin pitkään nykyöljyjä ja päädyin tuohon .
Olle K  suositteli pitäytymään GL4 tason öljylaadussa.

Aion laittaa tuota kaikkien taavettien laatikoihin kunhan vaihto tulee ajankohtaiseksi.
HS taavetilla olen ajanut 1984 alkaen.

Tuota Davidin käyttämää Shell Donax TD 10W30 on tällä hetkellä 1594 laatikossa.
Tuota Donaxia ei nykyisin enää saa vaan vastaava on Shell Spirax S4 TXM 10W-30
David antoi hyviä vinkkejä  Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1554

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  jusape lähetetty To Loka 27 2016, 22:49

Itte pistin tohon 1494 etuakseliin 80W-90 GL5 öljyt, napoihin ja myös etuperään
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1747
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  Tessu lähetetty Pe Loka 28 2016, 02:38

OHO että noin voi käydä uudemman Taavin öljypumpulle... no tuommosta ei ole ja tuskin tuleekaan mutta näköjään kannattaa aina jutut lukea ja pysyä ajan tasalla!   ei ole hyvä jos paineet katoaa

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1026
Ikä : 51
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  outsider lähetetty Pe Loka 28 2016, 09:32

jusape kirjoitti:Itte pistin tohon 1494 etuakseliin 80W-90 GL5 öljyt, napoihin ja myös etuperään

Nelivedon etupäähän noita suositellaankin ,,muisstaaakseni.




outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1554

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  taavetti 1594 lähetetty Pe Loka 28 2016, 14:25

David kirjoitti:Hyvää iltaa!

Onnittelut mukavan, ja järeän Taavetin hankinnasta! 1594 on mukava traktori eri töihin, jossa on tehoa ja kokoa jo hieman järeämmillekkin koneille. HS-vaihteisto on mukava peltotöissä, mutta eritoten tie / siirtoajossa.

Paljonko Taavetin mittarissa on tunteja?, onko tietoa, että onko moottoriin vaihdettu jo öljypumppu? Tuon kuutosmoottorin (oikeastaan) ainut heikohko paikka on juurikin tuo öljypumppu, eli lähes kaikissa kuutosmoottorin öljypumpuissa on ollut jostain syystä rattaat melko pehmeää materiaalia, josta johtuen rattaat on saattaneet kulua jo melko pienissä tunneissakin huonoiksi. Mikäli öljypumppu pääsee ns. "korkkaamaan", niin siellä tapahtuu seuraavaa: kun rattaat kuluvat tarpeeksi niin hampaat menevät jossain vaiheessa päälletysten, josta johtuen öljypumpun käyttöakseli katkeaa, ja näin ollen öljypumppu lakkaa toimimasta. Mikäli näin sattuu ajossa, ja ei huomaa syttynyttä öljynpainevaloa, niin tällöin on edessä massiivinen remontti moottoriin. Mikäli mahdollisesta pumpunvaihdosta ei ole VARMAA tietoa, niin kannattaa asia varmistaa, eli ottaa moottorista öljypumppu irti, ja tarkastaa pumpun kunto. Mikäli pumpun vaihto on edessä, niin uusissa pumpuissa rattaat ovat jo kovempaa ainesta (nämä eivät enää kulu). Öljypumpun saa irti ilman moottorin irroittamista, öljypohjan kautte (kardaanitanko sekä öljypohja irroittaen) Mutta vielä painotan, että mikäli öljypumpun kunnosta ei ole varmuutta, niin KANNATTAA EHDOTTOMASTI varmistaa asia!

Käytä HS-pikavaihteita siten, että vaihda vaihteita aina yksi vaihde kerrallaan (mikäli vaihteiden vahdoissa "harppaillaan" joidenkin vaihteiden yli, niin tällöin vaihteiston levypakoissa tapahtuu luistoa, mikä kuluttaa pakkojen levyjä normaalia kulumista huomattavasti nopeammin), lähde myös liikkeelle aina mielellään 1-vaihteella, mutta 2-vaihteellakin voi traktorin antaa tarvittaessa lähtiä liikkeelle, mutta ei 3 tai 4-vaihteella, koska 3 ja 4 vaihteet ovat vaihteistolla eri levypakalla, ja taas syntyy laatikossa reilua luistamista levypakoissa jos lähdetään liikkeelle 3 tai 4 vaihteilla, (tämän asian ohjeisti joskus vanha Taavetin huoltomies).

Laita ohjaukseen ehdottomasti sama öljy kuin moottoriinkin, juurikin tuon mahdollisen moottoriin vuotamisen vuoksi, koska jos noin käy ja ohjauksessa on ATF-öljyt, niin tuo öljy on myrkkyä moottorille.

Vaihteistoon ja takaronkkiin on varmasti tuo HY-TRAN hyvä öljy, mutta itse käytämme 1594:ssa, ja lähes kaikissa muissakin Taaveteissamme (vaihteistossa) Shell Donax TD 10W30 öljyjä, eli samaa "märkäjarruöljyä" jota käytetään esim. Jontikoissakin. Takaronkkiin tosiaan sama öljy kun laatikkoonkin, koska traktorissa on tosiaan märät levyjarrut.

Moottorissa käytämme itse kesäaikana Nesteen Turbo LXE 15w40 öljyjä, ja talviaikana Nesteen Turbo LXE 10w30 öljyjä, mutta mainitsemasi moottoriöljy on varmasti tuonne hyvää.



kiitoksia neuvoista!

tunteja 5200h. ollut samalla omistajalla uudesta asti. kyllähän tuo aika järeälle pelille tuntuu 265 massikan jälkeen. tuo 6 kuulostaa vaan hyvälle, kun tulille laittaa Smile. keulalla on quicke 640 kuormaaja niin onnistuu paalien siirtely ja muut työt kätevästi. paalipihdit ja kauha tuohon pitäis löytää vielä.

ainuat miinukset tuossa on ulosotto kurahtaa kytkettäessä, mittariston sekoilu joka vissiin tyyppivika ja toisen oven kaasujousi loppu. mittariston vika ilmeisesti maadoituksessa. tutkitaan, kun saadaan uudet öljyt koneeseen.

tuolle ulosotonkytkimelle vissiin säätö jossain? pitääkö kahvassa olla tietty välys tai mistä ruvetaan ekana tutkimaan tuota vikaa? ulosotto ollut todella vähällä käytöllä tuossa ed omistajan kertoman mukaan, siksi epäilen tuota säätöä, jos ei ole säädetty käytön puutteen takia.

hy tran-öljy vaihtuu nyt tuohon wetoliin. samoite joutaa toine hypoid 80-90 pytty jota olin kippaamassa takanapoihin. (myyjän idea). tilalle tuota wetolia. etuperään/napoihin pelkästään tuo hypoid?

öljypumppu täytyy vielä varmistaa onko huollettu. ed omistaja puhui syöttöpumpun rattaiden vaihdosta, mutta saattoi kyllä tarkoittaa tuota öljypumppua.


taavetti 1594

David Brown : case 1594HS
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : suonenjoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  jusape lähetetty Pe Loka 28 2016, 15:04

Juu pyöränvälityksiin ei 80-90 öljyä, kun kerta märkälevyt on .
Tos 1494 koneessaki ku öljyjä vaihdeltiin, ni aiemmin oli oireena vasemman takasen "automaattijarrutus" , kerrankin kun 20m matkan pewruuttelin, ni kolmesti meni pyörä jumiin,
nelikko ei ollu päällä ja meno loppui oikean renkaan ruopimiseen nurmella, ja toisinaan muutenkin tuntui välillä jokin menoa ahdistavan.
Takanavoista öljyjä poispäästäissä vasemmalta tuli aika paksun oloista, kun oikealta tuli taasen kohtuu notkeeta tavaraa, eli oletus on että joku on laittanu vasempaan joskus just jotkut 80-90 ölpit....

Ton öljynvaihdon, ja universaalin laiton jälkeen en ole samaa enää huomannut, muutenkin tuntui kulku kevyemmältä ....

Ja kun siinä etukuormaaja kerran on, ni etuakselin olkatappien laakereiden kunto hyvä kattoa, nostat tai painatat kuormaajalla etuset ilmaan, niin renkaista tuljuttelemalla aika helpolla huomaa mahdolliset välykset olkatappien laakereissa.

Just tein yhteen Carraaro 709/20 - akselilla olevaan 805 valluun aksilaremppaa, kaikki olkatappilaakerit vaihtoon, samoin meni 3kpl olkatappeja itsessään uusiksi ( 156€/kpl ) , se neljäskin oli siinä ja siinä, mut sen sai jotenkin järkevästi entrattua , RT-päät, ohjaussylinterin silmälaakerit ja 3kpl vetoakselin ristikoita, sekä toisenpuolen pyöränlaakerit.
Osalasku pyöreesti puoltoista tonnia ......
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1747
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  David lähetetty La Loka 29 2016, 11:03

kiitoksia neuvoista! tunteja 5200h. ollut samalla omistajalla uudesta asti. kyllähän tuo aika järeälle pelille tuntuu 265 massikan jälkeen. tuo 6 kuulostaa vaan hyvälle, kun tulille laittaa Smile. keulalla on quicke 640 kuormaaja niin onnistuu paalien siirtely ja muut työt kätevästi. paalipihdit ja kauha tuohon pitäis löytää vielä. ainuat miinukset tuossa on ulosotto kurahtaa kytkettäessä, mittariston sekoilu joka vissiin tyyppivika ja toisen oven kaasujousi loppu. mittariston vika ilmeisesti maadoituksessa. tutkitaan, kun saadaan uudet öljyt koneeseen. tuolle ulosotonkytkimelle vissiin säätö jossain? pitääkö kahvassa olla tietty välys tai mistä ruvetaan ekana tutkimaan tuota vikaa? ulosotto ollut todella vähällä käytöllä tuossa ed omistajan kertoman mukaan, siksi epäilen tuota säätöä, jos ei ole säädetty käytön puutteen takia. hy tran-öljy vaihtuu nyt tuohon wetoliin. samoite joutaa toine hypoid 80-90 pytty jota olin kippaamassa takanapoihin. (myyjän idea). tilalle tuota wetolia. etuperään/napoihin pelkästään tuo hypoid? öljypumppu täytyy vielä varmistaa onko huollettu. ed omistaja puhui syöttöpumpun rattaiden vaihdosta, mutta saattoi kyllä tarkoittaa tuota öljypumppua. kirjoitti:

Ei ole paha tuntimäärä mittarissa vielä ollenkaan, tuossa on traktoria vielä pitkiksi ajoiksi! Very Happy Meidän 1594:ses myös oli ostettaessa tunteja noin 5000h. Täytyy myös myöntää, että kyllä toi Taavetin kutosen saundi hivelee korvaa Laughing
Hyvän kokoinen kuormaaja on nokalla, tuo on todella hyvä moneen hommaan.
Ulosoton ulkopuolisessa vivussa (johon vaijeri tulee alhaalla kiinni) piti muistaakseni olla välystä noin 3-4 mm (MUISTAAKSENI)... Ymmärtääkseni kaikissa kuutostaaveteissa tuo ulosoton päälle kytkentä kurahtaa aina pikkuisen, meillä tekee juuri samaa 1594 sekä 1690, ja tuota on yritetty 1594:sen kytkinremontinkin jälkeen säädellä, niin tuota "ominaisuutta" ei ole saatu muuttumaan. Mutta monet ovat sanoneet (joille on tullut vastaava traktori uutena), että aina sieltä pieni kurahdus kuuluu kytkettäessä, joten tuosta ei tarvi kantaa huolta, ulosottokotelossahan ulosoton päällekytkentä tapahtuu ns. holkkikytkennällä, joten se ei ole hirveän arka tuolle kurahtamiselle (kun vertaa normaaliin hammaskytkentään jossa on ainoastaan muutama hammas kerrallaan kytkettynä kontaktissa), holkkikytkennässähän "hammaskontakti" on kaikkien kytkentäholkin poorien kautte.
Kannattaa toki tehdä semmonen testi tuolle ulosoton kytkimelle, että sammuta moottori, ja kytke ulosotto päälle, ja vedä ulosoton kytkin ylös, jonka jälkeen (lämpöisillä öljyillä) ulosottoakselin tulisi käsin pyörähdellä melko kevyesti, mikäli ulosoton kytkin on kunnossa/säädöissä, sekä ulosotonkin kytkimen "silmälaakeri" kunnossa.
Pieniin sähköongelmiin liittyen ensimmäisenä tulee mieleeni, että kannattaa tehdä järiempi maadoitus hyttiin ennenkun alkaa tutkia muita paikkoja. Hytin maadoitushan on jarrupolkimien puolella (runkoon kiinni tulevan hytin kiinnitysraudan) sekä hytin välissä, (siellä missä on yksi hytin kumityynyistä). Alkuperäinen hytin maadoitusjohto on liian alimitoitettu, josta saattaa johtua mitä moninaisemmat hytin sähköongelmat...nimimerkillä: kokemusta on Smile meidän 1594:ses oli tuo alkuperäinen maadoitusjohto kuumennut jopa niin paljon että oli jo hieman kärvähtänyt (traktorissamme on vielä melko paljon työvaloja).
Kun tunteja traktorissa on tuon verran, niin uskoisin että moottorin öljypumppu (SAATTAISI, EHKÄ, JOPA) olla vaihdettu, (vielä jos edellinen omistaja muisteli jotain vaihdettuja syöttöpumpun rattaita... Syöttöpumpussahan ei ole muita rattaita kun jakopään käyttöratas, ja olen kyllä melko varma että sitä ei kyllä ole tarvinnut vaihtaa)... mutta kannattaa tosiaan ehdottomasti asia varmistaa!! Ja mikäli asiasta ei saa täyttä 105%:sta varmuutta edelliseltä omistajalta, niin asia kannattaa kyllä itse varmistaa.
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  erkki lähetetty La Loka 29 2016, 11:38

Alkuperäiseen kuutoskoneen öljypumpun hammaspyörään pystyy viila. Korjaussarjojen hammaspyörät on niin kovat, että viila luistaa kuin jäällä.

En ole mistään nähnyt infoa, että mikä kämmä osatoimittajalla on tullut tuon osan suhteen. Joko on

- väärä materiaali
- väärin speksattu hiilletys/karkaisu
- väärin tehty hiilletys
- väärin tehy karkaisu

On nuo pumput toimineet yli 7000 tuntiakin, mutta niitä on porsinut jo alle 5000 tunnin ajomäärillä. Jos pumpun purkaa ja katsoo paljaalla silmällä, niin siellä saattaa osat olla ihan hyvän näköiset. Loppusuoralla olevassa rattaassa erottaa hyvin putsatussa pinnassa hampaan kyljessä pientä aaltoilua kun hiilletyskerros on kulahtanaut loppuun ja alla alkaa hiillettämätön materiaalia kulua nopeammin. Fiilatestillä saa asiaan paremmin selvyyttä. Barcley Williams Englannissa toimittaa rempattuja pumppuja, mutta sinne pitää lähettää oma vaihdossa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  taavetti 1594 lähetetty Ti Marras 01 2016, 13:09

David kirjoitti:

Ei ole paha tuntimäärä mittarissa vielä ollenkaan, tuossa on traktoria vielä pitkiksi ajoiksi! Very Happy Meidän 1594:ses myös oli ostettaessa tunteja noin 5000h. Täytyy myös myöntää, että kyllä toi Taavetin kutosen saundi hivelee korvaa Laughing
Hyvän kokoinen kuormaaja on nokalla, tuo on todella hyvä moneen hommaan.
Ulosoton ulkopuolisessa vivussa (johon vaijeri tulee alhaalla kiinni) piti muistaakseni olla välystä noin 3-4 mm (MUISTAAKSENI)... Ymmärtääkseni kaikissa kuutostaaveteissa tuo ulosoton päälle kytkentä kurahtaa aina pikkuisen, meillä tekee juuri samaa 1594 sekä 1690, ja tuota on yritetty 1594:sen kytkinremontinkin jälkeen säädellä, niin tuota "ominaisuutta" ei ole saatu muuttumaan. Mutta monet ovat sanoneet (joille on tullut vastaava traktori uutena), että aina sieltä pieni kurahdus kuuluu kytkettäessä, joten tuosta ei tarvi kantaa huolta, ulosottokotelossahan ulosoton päällekytkentä tapahtuu ns. holkkikytkennällä, joten se ei ole hirveän arka tuolle kurahtamiselle (kun vertaa normaaliin hammaskytkentään jossa on ainoastaan muutama hammas kerrallaan kytkettynä kontaktissa), holkkikytkennässähän "hammaskontakti" on kaikkien kytkentäholkin poorien kautte.
Kannattaa toki tehdä semmonen testi tuolle ulosoton kytkimelle, että sammuta moottori, ja kytke ulosotto päälle, ja vedä ulosoton kytkin ylös, jonka jälkeen (lämpöisillä öljyillä) ulosottoakselin tulisi käsin pyörähdellä melko kevyesti, mikäli ulosoton kytkin on kunnossa/säädöissä, sekä ulosotonkin kytkimen "silmälaakeri" kunnossa.
Pieniin sähköongelmiin liittyen ensimmäisenä tulee mieleeni, että kannattaa tehdä järiempi maadoitus hyttiin ennenkun alkaa tutkia muita paikkoja. Hytin maadoitushan on jarrupolkimien puolella (runkoon kiinni tulevan hytin kiinnitysraudan) sekä hytin välissä, (siellä missä on yksi hytin kumityynyistä). Alkuperäinen hytin maadoitusjohto on liian alimitoitettu, josta saattaa johtua mitä moninaisemmat hytin sähköongelmat...nimimerkillä: kokemusta on Smile meidän 1594:ses oli tuo alkuperäinen maadoitusjohto kuumennut jopa niin paljon että oli jo hieman kärvähtänyt (traktorissamme on vielä melko paljon työvaloja).
Kun tunteja traktorissa on tuon verran, niin uskoisin että moottorin öljypumppu (SAATTAISI, EHKÄ, JOPA) olla vaihdettu, (vielä jos edellinen omistaja muisteli jotain vaihdettuja syöttöpumpun rattaita... Syöttöpumpussahan ei ole muita rattaita kun jakopään käyttöratas, ja olen kyllä melko varma että sitä ei kyllä ole tarvinnut vaihtaa)... mutta kannattaa tosiaan ehdottomasti asia varmistaa!! Ja mikäli asiasta ei saa täyttä 105%:sta varmuutta edelliseltä omistajalta, niin asia kannattaa kyllä itse varmistaa.

tuo ulosotto täytyy tutkia tuon öljyrumpan jälkeen. tuon testin teen kyllä seuraavalla kerralla, kun kone ajossa. tuo kopin madoitus pitää vaihtaa myös.

soitin tuosta öljypumpusta ex omistajalle ja sen remontista ei ollut varma (vanha tilan isäntä vaihdattunut jos on). syöttöpumppu remppa tehty kylläkin mistä aiemmin mainitsin. onko tuossa pumpussa kaksi ratasta jossa toisessa kiinni akseli? täytyy öljypohja käyttää irti ja ruveta tutkimaan löytyykö sieltä se pumppu Smile.

katsotaanko rattaiden kunto silmämääräisesti vai miten testaillaan? kyselin uusia rattaita suomesta ja hintaa niillä oli 216e + 670e elikkä kallista lystiä on..

saako nuita rattaita tai pumpuja englannista edullisemmin ? taitaa muuten jäädä vaihtamatta nuilla hinnoilla Very Happy.

mistä yleensä tilailette osat näihin suomesta vai kannattaako kaikki tilata ulkomailta? netissä esim marjakangas,konemies, ikh ym mutta osian saatavuus paikoitellen aika kehno. ikh:lta ei saanut edes ilmanputsareita tuohon. marjakankaalta löytyi hintaa 42e+44e

taavetti 1594

David Brown : case 1594HS
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : suonenjoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  outsider lähetetty Ti Marras 01 2016, 13:54

Erkkihän tuossa edellisissä vastauksissa jo kertoikin öljypumpun rattaista.

Inhottava rasti jos ei tiedä onko pumppu uusittu.
Viimeisimmissä taaveteissa voi myös olla tehtaaan jäljiltä parempi pummppu.

http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr60175ar759147
Tuosta kuvasta näkyy pumppu.Sen irroitus öljypohjan aukosta on inhottava homma. Mutta onnistuu.
Päivä kannattaa varata aikaa.
Numeo 18 lukkolevyn nurkat vaikea kääntää alakautta.
Barcley & Williamsilta saa tehdaskunnostetun pumpun noin 400 euroon.

Ikh:n taavettiosien tarjonta huononee koko ajan.
Marjakangas suomen paras.

Englannista löytyy kaikkea tarvittavaa ja oikeaan hintaan.
Davidbrownparts.com on luotettavin paikka ja omista Peter Williams hommaa kyllä osia jollei omasta hyllystään löydä.

Jos omaat ALV tunnuksen niin veroa ei tarvi maksaa.
Luottokortilla hhoituu maksut kätevästi.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1554

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  erkki lähetetty Ti Marras 01 2016, 15:37

Öljypumpun päivityksen todennäköisesti muistaa tai on peräti dokumentoinut huoltomies, joka työn on tehnyt. Edelliseltä omistajalta voit saada selville tahon, joka traktorin on takavuosina huoltanut ja sitä kautta voit saada selvyyden asiaan yhdellä puhelinsoitolla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  mattkau lähetetty Ti Marras 01 2016, 19:32

Juu, Englannin Punta on tullut brexitin ansiosta kivasti alas niin sieltä ostaminen on tullut niinollen edullisemmaksi. Outsider tietää mistä puhuu, David Brown Parts on luotettava firma ja omistaja Peter Williams omistautunut asialleen. Peter ei ainoastaan myy osia vaan on melkoinen taavettiharrastaja. Aiheeseen voi tutustua vaikkapa menemällä näiden sivujen galleriaan ja siellä "Switch to Selectamatic" kansioon. Siellä on pari kuvaa Peterin koneista ja kaupasta.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 843
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  Tessu lähetetty Ke Marras 02 2016, 02:43

Kauanko lie tuommosen 30v traktorin huoltotiedot ylipäänsä säilyy huoltoliikkeessä?
Miehet vaihtuu,liikkeitä fuusioituu ja lopetellaan ja tässäkin tapauksessa on isäntäkin vaihtunu kuten meilläkin jo 2krt,harmin paikka se on kun ei jää pysyvää dokumenttia mitä mihinkin on tehty...
ite kyllä pyrkiny kirjaamaan laittteisiin tehdyt remontit niin sitten on jollai helpompaa,jos älyää papereita katella

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1026
Ikä : 51
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  erkki lähetetty Ke Marras 02 2016, 07:50

Maalla on usein niin, että kullakin talolla on omat vakituiset huoltomiehet, joiden palveluita käytetään. Heillä sitten saattaa olla arkisto hyllyssä tai omassa muistissa tapauksesta riippuen. Öljypumpun päivitys on hiukan erikoinen savotta, joten on mahdollista, että huoltomiehillä on omien kanta-asiakkaiden koneista hyvinkin selvä muistikuva, että kenen traktoriin nuo pyörät on vaihdettu koskapa se tavallaan kuuluu siihen asiakassuhteeseen, että huolehtii tulossa olevasta remontista ajallaan asiakkaan puolesta. Silloin juttu voi jäädä joko paperille tai mieleen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  taavetti 1594 lähetetty Ke Marras 02 2016, 17:38

erkki kirjoitti:Öljypumpun päivityksen todennäköisesti muistaa tai on peräti dokumentoinut huoltomies, joka työn on tehnyt. Edelliseltä omistajalta voit saada selville tahon, joka traktorin on takavuosina huoltanut ja sitä kautta voit saada selvyyden asiaan yhdellä puhelinsoitolla.

kysyin onko tuota pumppua tai rattaita vaihdettu ja ex omistaja ja samoiten konekeskon huoltomies joka tuota konetta huoltanut ei ole pumppuun koskenut.

huoltomies vaan ihmetteli kovasti tuota rattaiden kestävyys ongelmaa ja ei ole kuullut tai ikinä vaihtanut kyseistä pumppua tai rattaita tuohon malliin. sanoi vielä että onko varmasti juuri tuo malli missä ne ovat heikkoja.

itse kyllä uskon tuon ongelman, mutta oudolta tuntuu, kun tuo keskokin valtuutettu taavetti huolto ja monia 1594 huoltaneena koskaan kuullut tuosta ongelmasta Very Happy.

täytyy ruveta viikonloppuna purkamaan öljypohja irti ja kokeilla saanko tuon pumpun pöydälle. onneksi on massikka toisena koneena niin saa työt tehtyä jos sattuu vaikka lunta tulemaan Smile


taavetti 1594

David Brown : case 1594HS
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : suonenjoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  erkki lähetetty Ke Marras 02 2016, 18:28

Pumppuhan ei ole rikki jos moottorissa on normaaalit öljynpaineet. Kyllä sillä voi ajaa aivan hyvin edelleen, mutta on ehdottoman tärkeää, että öljynpaineen merkkivalo on kunnossa ja että sitä pidetään silmällä. Laakerivaurioita on tullut sitä kautta, että merkkivalon ei ole huomattu palavan kun traktori on esim. pyörittänyt miehittämättömänä lietesekoitinta.

Mutta kyllä se kannattaa tietysti tilaisuuden tullen ottaa pöydälle ja jos siinä on sanomista, niin varautua siihen, että uusien osien odottelussa voi mennä pari vikkoa ja enemmänkin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3576

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  David lähetetty Ke Marras 02 2016, 19:11

Kyllä nämä moottorin öljypumppuongelmat ovat näissä kuuspyttyisissä olleet melko yleisiä (ALKUPERÄISISSÄ PUMPUISSA), eli lähes kaikkiin tuntemiini kuutosTaavetteihin on öljypumppu / rattaat jouduttu vaihtamaan, joitain tapauksia tiedän, että on tosiaan katkennut pumpun akseli tästä johtuen käytössäkin, mutta kuten sanottua että kun tuon pumppu jutun varmistat / tarvittaessa korjaat, niin muutoin moottori on paikoiltaan luja ja kestävä. Laughing  Mikäli alat pumppua irroittamaan, niin homma etenee siten että irroitat traktorin alta kardaani-tangon (kardaanin päistä kiinnitysholkit löysälle/irti, ja tämän jälkeen kardaanin tukilaakeri irti moottorin alta). Ennenkuin irroitat öljypohjaa, niin muista irroittaa öljypohjan takana oleva (neljällä ruuvilla kiinnitetty) laippa, tämän mukana seuraa öljypumpun karkea imusihti. Kun sihti on irroitettu niin sitten voit irroittaa itse öljypohjan. Kun öljypohja on irroitettu, niin ensin täytyy irroittaa öljypumpulle menevät putket (imuputki ja paineputki), paineputken irroitukseen joudut tekemään jonkinlaisen erikoisavaimen, koska kampiakselin laakerikaulan sekä öljypohjan seinämän välissä on melko pieni tila irroittaa paineputken iso kuparimutteri. Öljypumpun kiinnitysruuvit ovat myös melko ahtaissa paikoissa, ja niiden lukituspeltien reunat on melko "mielenkiintoiset" taitella siten että saat alettua löysäämään ruuveja... Mutta tämä kyllä onnistuu, kun vieressä on monenmoisia työkaluja, sekä jonniverran kärsivällisyyttä... Very Happy Kun olet saanut ne neljä pumpun ruuvia irti, niin pumppu onkin sinulla pian käsissä. Pumppu on kasassa neljällä ruuvilla (joista kaksi olet jo joutunut tuossa vaiheessa irroittamaan toisen öljyputken irroituksen yhteydessä), ne neljä ruuvia avattuasi pumppu onkin tämän jälkeen paloina käsissäsi. Kun purat pumppua, niin älä koske öljynpaineen säätöruuviin (mikä on isolla lukkomutterilla kiristettynä), sekä älä vielä tässä vaiheessa irroita turhaan pyöritysrattaan kiinnitysmutteriakaan, (mikäli pumppu sattuisi olemaankin hyväkuntoisilla rattailla). Mikäli pumpussa on hyväkuntoiset / jo vaihdetut rattaat, niin ei muuta kuin kokoamaan vastakkaisessa järjestyksessä.

Tuossa pari linkkiä tänne Taavettitallin sivuille, jossa on öljypumpun vaihtotyötä käsitelty jo ennemminkin: http://www.taavetti-talli.net/t172p25-1594-moottorin-oljypumppu

http://www.taavetti-talli.net/t172-1594-moottorin-oljypumppu

Alla vielä parit valokuvat tähän liittyen:


Kopio täältä Taavettitallin sivuilta aiemmin käsitellyistä jutuista











avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  taavetti 1594 lähetetty Ke Marras 02 2016, 19:19

erkki kirjoitti:Pumppuhan ei ole rikki jos moottorissa on normaaalit öljynpaineet. Kyllä sillä voi ajaa aivan hyvin edelleen, mutta on ehdottoman tärkeää, että öljynpaineen merkkivalo on kunnossa ja että sitä pidetään silmällä. Laakerivaurioita on tullut sitä kautta, että merkkivalon ei ole huomattu palavan kun traktori on esim. pyörittänyt miehittämättömänä lietesekoitinta.

Mutta kyllä se kannattaa tietysti tilaisuuden tullen ottaa pöydälle ja jos siinä on sanomista, niin varautua siihen, että uusien osien odottelussa voi mennä pari vikkoa ja enemmänkin.


öljynpaine merkkivalo syttyy ja sammuu kyllä normaalisti. kyllähän tuon pumpun voi purkaa irti ja tosiaan tarkistaa sen, kun toinen kone pihassa kuitenkin käytettävissä.

tulee se tuokin pyörimään yksinään klapeja tehdessä ja sillonhan se moottorivaurion riski on mahollista.

vähän sylettää vaan ku heti pääsee tekee ns isompaa remonttia koneeseen ennen ku päästy edes tekemään mitään töitä Very Happy. normi arkea tietysti vanhojen koneiden kanssa.

DAVID: kiitos paljon tuosta purku ohjeesta ja linkeistä. täytyy miettiä kokeilenko itse purkaa. vähän sille kyllä näyttää tuo remppa että saa joku muu tuon tehdä. tulee äkkiä lisää maksettavaa, jos joku meneekin pieleen.

taavetti 1594

David Brown : case 1594HS
Viestien lukumäärä : 10
Paikkakunta : suonenjoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  David lähetetty Ke Marras 02 2016, 19:22

Katsoin vielä tuon vanhan viestiketjun läpi, niin tuossa yhdessä tapauksessa oli öljyn paineputken välikiinnikkeeseen tullut hiushalkeama, mikä olikin sitte hitsattu kuntoon. Tuo kannattaa myös samalla tarkastaa, kun osat ovat käsissä, koska meidänkin koneessa oli tuo kiinnike mennyt samoin (melkein poikki), jonka myös hitsasin kuntoon, kuten tosiaan tuossa yhdessä aiemman viestiketjunkin tapauksessa.


Viimeinen muokkaaja, David pvm Ke Marras 02 2016, 19:54, muokattu 1 kertaa
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  David lähetetty Ke Marras 02 2016, 19:47

Kyllähän se tietysti aina harmittaa, jos joutuu konetta ruuvailemaan ennenkuin sillä pääsee hirveesti edes töitä tekemään, mutta tuon kun tarkastat / tarvittaessa korjaat, niin sitten Taavettisi on tuon asian osalta lähes ikuinen, eikä asiasta ole muresta Very Happy  Se on kumminkin pieni summa mitä tuohon pumppuun menee, jos vertaa siihen että pumppua ei olisikaan vielä korjattu, ja jos kävisi joskus "se huono tuuri"....

Kannattaa tosiaan punnita, että lähteekö työtä tekemään itse... eihän tuo tietysti ole mahdottoman monimutkainen työmaa, mutta on se öljypumppu kumminkin "hieman" konstikas / "mielenkiintoinen" (tilojen puolesta) sinne työstää / vaihtaa...
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  Tessu lähetetty Ke Marras 02 2016, 23:21

Sukulaisella kävi aikoinaan juuri noin että oli uudehko Natikka pumppaamassa vettä joelta ja sitten se ei enää käynykkään,tuloksena oli ettei ollu öljynpainettakaan ,aikansa kun taisteli maahantuojan kanssa niin sai jonkuimoiseen takuusen homman menemään.
On ne vaan harmittavia tapauksia,tuossakin kyseisessä liekö ollu mittari vai valo ei koskaan ilmaissu että ois mitään vikaa missään vaikka oli alusta asti jotain ollukkin.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1026
Ikä : 51
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case 1594hs 87vm öljysuositukset

Viesti  jusape lähetetty Ke Marras 02 2016, 23:54

Tuollaisiin "paikalliskäytössä" oleviin rattoreihin olis hyvä rakentaa automaattisammutus, eli paineanturilta ohjaus aikaviivereleelle, joka vetää ilman paineita sammutuksen päälle.
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1747
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa