Jousistartti

Siirry alas

Jousistartti

Viesti  mattkau lähetetty Pe Loka 07 2016, 09:12

Tulipas meikäläiselle uutta mutta muuten vanhaa tekniikkaa vastaan viimeimmässä Koneviestissä. Siinä esiteltiin "sähkövapaa" jousistartti. Se istutettiin Majorin sähköstartin paikalle ja hyvin kuulemma toimi. Siinä viritetään veivillä nippu lautasjousia pänniin ja voima siirretään moottorin hammaskehälle (ennen sähköruuvareita) yleisen pumppumeisselin mekanismin tapaisella tekniikalla. Muuten näppärä systeemi, mutta pitkää starttia vaativaan vaikkapa pakkasessa tapahtuvaan käynnistykseen ei oikein sopiva.

Sähköstartin lisäksi muita polttomoottorin käynnistystapoja sitten on ainakin isojen dieselien penikkastartti ja paineilmakäynnistys. Lentokoneiden mäntämoottoreita sitten on pantu käyntiin sota-ajalta tutulla inertiakäynnistimellä ja (TVstä/elokuvasta tutulla) Coffman käynnistimellä, missä ruutikaasun voimalla ammutaan moottori pyörimään.

Ja onhan niitä varmaan vielä muitakin tapoja
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1003
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Jousistartti

Viesti  erkki lähetetty Pe Loka 07 2016, 11:05

Kyllä joskus olisi ollut käyttöä semmoiselle apustartille, joka vääntäisi traktorin tulille saparosta. Siis verkkovirralla. En ole missään nähnyt, että onkohan sellaista vielä keksittykään.

Toinen semmoinen aparaatti, jota en ole nähnyt luonnossa, olisi moottorisahan moottoriin rakennettu laturi, jolla saisi latausvirtaa ja starttiapuvirtaa sivilisaation ulkopuolella, edellyttäen tietenkin, että mukana on tuo väline ja siihen polttoainetta.

Tuon jälkimmäisen tyyppisen laitteen kai pystysi rakentamaan eläkkeellä olevasta moottorisahasta ja auton laturista vähin vaivoin ja pienin kustannuksin, mutta ei vaan ole tullut asiaksi ryhtyä. Makeimmillaan se tietysti olisi niin, että valjastetaan käyttösaha pyörittämään laturia jollain pikakytkentäsysteemillä, niin voimakone olisi suunnilleen aina käyntikunnossa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3708

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Jousistartti

Viesti  mattkau lähetetty Pe Loka 07 2016, 12:55

Joskus tubessa oon nähny konstruktion, missä auton laturi ja pieni polttomoottori (osko ollu moottorisaha tai sitten Briggs Strattonin versio) oli yhdistetty remmillä akun lataamista ym sähköntuottoa varten. Oli vissiin joku itäisen Euroopan innovaatioita. Se on kyllä näppärä tapa saada aikaan akkusähköä.

Ei todellakaan ole tullut vastaan saparokäynnistintä. Voisi kuvitella, että sellainen olisi markkinoilla, mutta ei. Haasteena varmaankin on systeemin kytkeminen ja irrottaminen hallitusti ulosottoon ja "pehmeästartti". Tuskin ovat kuitenkaan ylitsepääsemättömiä ongelmia, onhan käyty kuussakin. Kilpa-autoissa formuloista karttiin sen sijaan on paljonkin vastaavia varikkokäynnistimiä. Olen nähnyt ja itse asiassa käyttänytkin semmoista värkkiä, mikä koostuu kiinnipitokahvoista, pienestä akusta ja tavallisen startin näköisestä mötikästä, mihin on konstruoitu mikroauton moottorin kampiakselin päähän käypänen kytkin.

Ja muutamankin kerran on tullut DB 25D pantua käyntiin kuin perämoottori. Arkikäytössä mullikan "hinausnaruna" toimiva ohut köydenpätkä kierrettiin remmisiivan ympäri ja voimakkaampi kiskasemaan siitä avustajan ollessa kiinni hallintalaitteissa.

Ja vastaan pyristelevää mopoa/kevaria on tullut houkuteltua käyntiin sähköpora-hylsyavain yhdistelmällä. Sillä saa paljon paremmin kierroksia koneeseen kuin polkasemalla. Tarkkana vaan saa olla irrotuksen kanssa, jos ja kun sattuu lähtemään käyntiin.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1003
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Jousistartti

Viesti  Tessu lähetetty La Loka 08 2016, 11:04

Jep sähköstartit on kalliita ja harvinaisia,tehoakin pitäs olla ja kierroslukua( omat vaaratkin noihin liittyy)sillä hinnalla saa muutamat apuakut joita itekkin jouduin käyttää viikolla kun olikin Taavin akku menny tyhjäksi (jääny mittarin taustavalo päälle!).
Tuota moottorisaha latausta oon kuullu käytettävän kun on pitäny pääsät korvesta raksalla ihmistenilmoille,samoin on joku pyörittäny Pappa Tunsan takapyörällä laturia nostamalla mopon hihnapyörää vasten,että hätä keinot keksii!
Talvikäyttö raksan akkua lataan sopivasti että siellä on virtaa jos kaikki muu vaan on ok,kesällä saa kyllä käymään pikkuraksat siten apuvirroilla

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1137
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Jousistartti

Viesti  tv43 lähetetty La Loka 08 2016, 11:37

Kerran näin yksinkertaisen tehdastekoisen paketin . Saattoi olla armeijalle tehty .
Laturi ja ilmajäähdytteinen moottori yhteen rakennettuna . Ei olut kaasariakaan ,
jonkilainen neulaventtiili polttoaineen syöttöön . Kevyesti yhdellä kädellä kannettava
laite . Ei niitä kyllä Kalkussa huutokaupassa ole näkynyt . Saattoi olla sota ajalta , jos
nyt oli armeijan kamaa .

tv43

Viestien lukumäärä : 100
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa