Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  ThePete lähetetty Ma Heinä 25 2016, 15:00

Tästä laitteestanihan täällä jo sirpaleittain juttua onkin siellä täällä, mutta pistetään nyt pystyyn oma topic tästä, niin voi keskittää kysymykset.

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 14218091.t

Meni siinä kolme vuotta että hujahti tekemättä tälle koneellee yhtään mitään. Purin atomeiksi MB508D:n ja uudelleenrakensin siitä matkailuauton. Uudelleen pellitin korinkin...nyt on vielä tuo T3, VW Caravelle 1985, tuossa kesken odottelemassa TDI-moottorin ja vaihdelaatikon paikalleen nostoa ja kiinnilaittoa. Sen jälkeen onkin tämän aika taas...

Nostolaitepulmahan tässä on ja siihen tullaan palaamaan myöhemmin, nyt olisi akuuttina asiana vesipumppu. Ilmeisesti sökö, koska lähes välittömästi liikkeellelähdön jälkeen alkaa keittelemään. Nestettä on koneessa ja se siellä pysyy, jos ei keittele sitä pois sieltä. Oliskos jollakulla vesipumppua jouten, vai saako tuon peräti korjattua? Juniori tuollaista ongelmaa raportoi koneen vierestä, on sen vienyt mökilleen rankakärryä vetämään, enkä siis pääse sitä itse tutkimaan ennen kuin saan sen taas tänne. Ajattelin kuitenkin ennakoida, jos osoittautuu haastavaksi vesipumpun löytäminen.
ThePete
ThePete

David Brown : DB 880 Selectamatic 1966
Viestien lukumäärä : 55
Paikkakunta : Sastamala

Takaisin alkuun Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Vs: Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  OlleK lähetetty Ti Heinä 26 2016, 18:00

En kyllä ensimmäiseksi lähtisi epäilemään vesipumppua jos kone keittää. Enemmin uskon siihen, että vanhan koneen jäähdytin on täysin tukkeessa. Kun kone keittää, onko jäähdyttimen yläosa kuuma ja alaosa kylmä? Ja kun se keittää, tuleeko vesi ulos jäähdyttimen korkista vai mistä? Jotta vesipumppu olisi sillä lailla "hajalla", että se ei pumppaisi vettä, pitäisi vesipyörän siivet oilla täysin irronneet/kuluneet pois tai vesipyörä olla täysin irti laakerin akselista niin, että se ei pyöri. , ja tällaista en ole ikinä nähnyt. Jos vesipyörä on rikki johtaa se toden näköisesti myös vuotoon. Onkohan tuulettimen hihna oikean mallinen, kunnolla paikoillaan ja oikein kiristetty. Vesipumpun pystyy kyllä korjaamaan jos vikana on laakerivaurio ja/tai tiivistevaurio. Korjaussarjan hinta on kuitenkin sen verran korkea, että uuden pumpun asentaminen on varmempi keino. Jäähdytysveden keittäminen johtuu usein myös vaurioituneesta kannentiivisteestä ja sitä epäilen jos kone alkaa keittämään pian liikkeellelähdön jälkeen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1038

Takaisin alkuun Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Vs: Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  ThePete lähetetty Su Loka 23 2016, 17:18

No, kaikki nuo vaihtoehdot ovat kyllä mahdollisia...kuusen alta tämän muutama vuosi sitten pelastin pitkän seisonnan jälkeen ja virittelin käyntiin. Yhtään en tiedä, millaiset liemet koneessa on ollut sisällä, kun se kuusen alle on aikanaan ajettu ja sinne jätetty. Pahoin pelkään, että jos siellä jotain on ollut, on se ollut ihan pelkkää vettä. No, lohko on ehjä ja moottori toimii muuten kaikin puolin mainiosti, edes merkittäviä öljyvuotoja ei ole Smile Moottorin polttoöljyhuuhtelulla ja poltoainelinjan putsaamisella, mukaanlukien syöttöpumpun vaihto ja suuttimen huolto, tuo heräsi eloon. Sähköjohdot olivat kuusikossa kuoriutuneet, ne piti vedellä uusiksi. Siinäpä liki kaikki, mitä tuolle tehdä piti.

Vesihöyry tulee kuulemma konepellin alta, edestä ja verrattain alhaalta...pitää koittaa itse saada se taas oikein kuumaksi, niin näkisin itsekin tuon tarkemmin. Ei ole mulla itsellä keitellyt edes tietä lanaillessa, vaikka hommaa on välillä tehty puolitosissaankin. Vaiva on siitä jännä, että keittelyä ei tapahdu lainkaan joka kerta, kun konetta käytämme. Enempi satunnaisesti.

Mitenkäs tuon pahimman vaihtoehdon, kansipahvin, pystyy todentamaan avaamatta konetta? Ei se ainakaan jäähdyttäjälle painetta tee, eikä siellä kupli...eikä ole vettä öljyn seassa.

Pystyykö jäähdyttäjän, jos se on tukossa, jollain konstilla liuotushoitamaan auki?

On ensimmäinen traktorini, maalle muuttaneen kaupungin kasvatin unelmien terapiatraktori, jolle ei ihan aikuisten oikeasti käyttöä ole, kun lumihommissa, mutta kovasti tuolla täällä tontilla ympäriinsä ajellaan Very Happy Kärrynkin siihen vanhasta lantakärrystä nikkaroin...näyttää uskottavammalle, kun on sellainenkin ja tokihan sillä liikkuu rankakuormat mukavammin. Ikivanhan perälevyn siihen löysin pilkkahinnalla kahvilan naapuripöydän keskustelun kuultuani. En ole kuuna päivänä traktoriin mitään remonttia tehnyt, ennen tätä yksilöä, eli kaikki tämän raplaaminen on ihan uutta...siksi tällaisia kyselen.
ThePete
ThePete

David Brown : DB 880 Selectamatic 1966
Viestien lukumäärä : 55
Paikkakunta : Sastamala

Takaisin alkuun Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Vs: Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  erkki lähetetty Su Loka 23 2016, 17:52

Vuotavan vesipumpun yleinen tunnusmerkki on väljähkö laakeri. Se siis lotisee kun heiluttaa tuulettimen siivestä. Ja kun se alkaa vuotaa niin nestettä tulee kyllä yleensä aika reilusti.

Kannentiivisteen vuotoa on aika vaikea ulkopuolelta todeta, mutta sille on tyypillistä se, että kone alkaa kiehua pulputtaa alle puolen tunnin ajorupeaman jälkeen. Kun vuoto kasvaa isommaksi, niin nestettä alkaa yön aikana nopottaa männän päälle ja jonakin aamuna moottori kieltäytyy pyörähtämästä startilla.

Sellaisenkin tapauksen olen nähnyt, että 880, jota ajettiin vain kesällä ja siinä oli silloin vain vesi sisällä, ruostui puhki lohkosta. Silloinkin vettä tuli männän päälle niin runsaasti ettei kone suostunut pyörähtämään startilla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3814

Takaisin alkuun Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Vs: Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  jusape lähetetty Su Loka 23 2016, 21:00

Vesipumppu voi alkaa vuotaan myös pitkän seisonnan jälkeen tai aikana, ilman että laakereissa väljää olisi .....

Kansitiivistevika taasen tekee sen, että hetikohta käyntiin laittaissa sylkee nesteitä enempivähempi pihalle .....

Jumittava termostaatti voi olla hyvin todennäköinen syy satunnaiseen "keittämiseen" .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1990
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Vs: Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  ThePete lähetetty La Marras 04 2017, 17:34

Syyshuoltoa. Olennaiset kysymykset viimeisessä kappaleessa.

Kesä tuli ja meni, Taavetti sai aikalailla lokoisasti lepäillä kesän. Pikku rankahommaa, kärrynvetoa siis keväällä ja muutama kerta tienparantelua perälevyn kansa. Ja ihan vaan hurua muutamana päivänä kylänraitilla, Sandelsinhakumatkoilla. Tuossa aiemmin mainittuja jäähdytysvaivoja ei esiintynyt, mutta nestettä katoaa jonnekin. Nyt viimeiset kolme kuukautta Taavetti on ollut kokonaan levossa, kun en enää kohta selviävästä syystä arvannut ajella...

Laskin siinä Irish Creamit pois vaihteistosta ja ihan oli komeat kermaliköörit siellä. Viime talvena oli niitä jäätymisongelmia, ei tahtoneet nostolaitteet toimia ilman sulattelua...ihmekö ei. Tosin tuo oli tiedossakin. Tavaraa tuli niin paljon, että koko perkeleen järjestelmä oli haljeta, oli kostea kesä tainnut valua tuonne Taavetin lootaan koko komeudessaan...

Mikäs se nyt sitten on se oikea öljyn määrä? Mikä öljy? Teen toki ensin huuhtelun polttoöljyllä, paljonkos laitan ainetta sitä varten? Huuhtelenko kerran vai kaksi? Onko se sihti siellä pyöreän kannen (joka jää ihanasti sinne sen mikälievarren alle) alla? Tuleeko riittävästi tilaa, jos irroitan siitä vetokoukulle menevästä varresta sen etummaisen akselin, vai tuleeko romua kynsille jo silloin, ei taida, koska sehän on siellä koukussa kiinni?
ThePete
ThePete

David Brown : DB 880 Selectamatic 1966
Viestien lukumäärä : 55
Paikkakunta : Sastamala

Takaisin alkuun Siirry alas

Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966 Empty Vs: Kantri-Helena, DB 880 Selectamatic, 1966

Viesti  mattkau lähetetty Su Marras 05 2017, 09:32

Minulla on just samanikäinen peli. Kyljen tarratkin yhtä päivettyneet ja konepeitossa samanoloista kuhmua.

Kirjan mukaan se öljymäärä laatikkoon on 6 ameriikan gallonaa, 22.7 l meidän mitolilla. Se sille öljymäärälle ei ole niin kovin tarkka, niin vaikka kakskymppisellä farmiöljypönikällä vois alottaa. Eli siis mikä tahansa merkki 10W30 STOU (tai TOU jos sattuu jossain vielä olemaan) ja GL-4 luokitettua (universal) yleisöljyä. Näitä löytyy useimpien halpamarkettien alimmalta öljyhyllyltä, kun eivät jaksa nostaa silmän tasalle.

Sen pesukertojen määrän voit sitten itse päättää kun olet ensimmäiset löpöt laskenu pois ja nähnyt mitä tulee ulos. Veikkaisin että tankkaat sinne vielä toisen kympin sitä löpöä. Eli siis reilulla kympillä per pesukerta varmaan tulee toimeen. Eli sehän toimii näin. Ensin lasket kaikki öljyt pois lämpimänä (ai niin, taisit laskea ne jo pois), myös takasillan alla olevata ropusta (tulee litra tai jotain). Sitten se pesulöpö sisään ja kevyttä kertelyä pihamaalla, mieluusti semmosella reitillä missä saat sen keikkaseen eli loiskutteleen laatikon sisältöä ja käyttelet pikkasen nostolaitettakin jättäen sen sitten lopuksi alas.

Se sinun kone on sen verran vanha, että vaihteiston alla oleva pyöreä luukku on on paistinpannu eikä kattila, ellei joku sitten ole sitä vaihtanut uudempaan malliin. Sen ja verkkosihdin kyllä mahtuu pujotteleen sieltä pois irrottamatta mitään ylimääräistä. Voihan sitä vetolaitetta tietysti purkaa jos haluaa enempi tilaa.

Penkin vasemmalla puolella olevan paluuöljysuotimen voisi myös kyllä avata ja vaihtaa patruunan. Se suodatin on kyllä pikkasen vaikeempi metsästää, ehkä. Luettelot yleensä tyrkyttää sinne kattilaan menevää suodatinta, joka on ihan eri kokoinen kuin tämä. Sen mitat ovat D/d 73.0/21.4 ja korkeus 80.2. Kun nämä ovat käännöksiä tuumista, niin siksi noin hassun tarkkoja millimittoja. Oman alkuperäisen K914441 suodattimen sijaan sinne käy myös Anglian 105E moottorin ja Triumph TR7 2.0 suodatin. Finnfilterin FFP38 tai Delphi/Lucas/CAV F525 ja F5510 ovat myös samaa mallia. Tämä suodintieto sitten perustuu nettiselailuun eli tiedon käyttö on savolaistyylistä, käyttäjän vastuulla.

Ja vielä. Jos siinä on ne alkuperäiset kaskinauriin näköiset vaihdekepin suojakumit, ne kannattaa vaihtaa pikimmin vaikkapa Motonetin yleismallisista hammastangon suojakumeista muotoiltuihin haitareihin. Ne ovat yleensä suurin syy ulkopuolisen veden kertymiseen. Ja jos sinulta sattuu nostoakselin vasemmasta päästä puuttumaan muovitulppa (minulta puuttui), niin 15 c vihje, olutpurkin pohja ja 5mm korkeesti kylkeä menee sinne sopivalla työntösovitteella. Muistaakseni se oli vielä Perlenbacher merkkiä
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1066
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa