Nostolaiteongelma

Siirry alas

Nostolaiteongelma

Viesti  mattkau lähetetty Ke Heinä 20 2016, 18:30

Tulipas mielenkiintonen vika nostolaitteeseen. Tyhjien varsien kanssa ajelin hakemaan perälevyä niin ne nous ylös eikä halunneet laskeutua vaikka käyttövipu oli laskuasennossa koko ajan. Vähän samanlaista oiretta on ollut välillä aiemminkin, mutta nyt ei suostunut korjautuun. Nostoakselin oikean laakeripukin luukun alta sitten löyty vika. Korkeussäädön nokkalevy oli löysällä. Oli entinen seppä korvannu toisen nokkalevyn vaarnaruuvi/mutterisysteemin tavallisella ruuvilla joka oli sen millin liian pitkä eli oli pohjannu ennenkuin kanta tiukkasi nokkalevyyn. Ihmeesti oli pysyny kiinni yhdellä ruuvilla kymmenen vuotta. Oli hyvä ettei alkanu kiukkuaan sillo kun tein tarkkuusnostoa Ivecon konetta pois ottaessa.

Oli pikkasen kiire niin kikkailin nostolaitteen syvyyssäätöasentoon ja käytin sitä. Oli aika erikoisen tuntunen aparaatti käyttää. Ei mikään ihme jos jotkut on valitelleet nostolaitteen omituisuutta kun yrittäneet käyttää kyntöasentoo.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 932
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Nostolaiteongelma

Viesti  erkki lähetetty Ke Heinä 20 2016, 21:50

Se nokkalevy on tosiaan kiinni tosi pienillä ruuvellla eikä ole mikään ihme jos asentaja vetää epähuomiossa poikki toisen niistä tai molemmatkin. Jos asennonsäätö on poissa pelistä, on TCU:lla helpompi operoida juttuja kuin vetovastusssäädöllä.  Ouliaisten tapahtumassa muuan standivirerailija kertoi, että hänellä oli aikoinaan valkonen 880 selecta, jonka "nostolaite oli ihan holtiton hallita". Kerron, että siinä on kyllä kunnossa oleva asennonsäätö hyvinkin tarkka, ikäluokkansa tarkimpia. Kaveri jatkoi tarinaansa ja sanoin, että kokeillaampa piruuttaan minun 1200:lla miten tarkka se on.  Kaveri piti sormeaan vetovarren päällä kun liikautin käyttövipua ehkä pari milliä kerrallaan ja varret nousi joka kerran ehkä vajaan sentin.  Oltiin samaa mieltä siitä, että tarkka on. Noissa Taavien käyttäjissä on ollut paljon heitä, jotka eivät ole lukeneet käyttöohjetta tai kukaan ei ole neuvonut valitsimen käyttöä ja siitä on syntynyt käsitys "mahdottoman holtittomasta" laitteesta, mitä se omalla tavallaan onkin kun vetovastussäätö on kytkettynä.  Ylös ja ja alas asennot löytyy, mutta väliasentoja ei voi löytää käyttövivun avulla.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Heinä 21 2016, 08:15, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3632

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Nostolaiteongelma

Viesti  mattkau lähetetty Ke Heinä 20 2016, 23:01

Joo, ne on kaksi varttituuman ruuvia ja mutteria. Pieniä tosiaan traktorikäytössä, mutta ei sen lätkän kiinnittämiseen isompia kyllä tarviikkaan eikä ees mahu. Ne vastaa M6 ruuveja joilla vakiokierteisenä 8.8 lujuudella kiristysmomentti on kymmenkunta Nm, niin vähän että kahdella sormella saa aikaseksi momentin. Jos en ihan väärin muista, niin joku aivotutkija on on selvittäny, että vakiomonttöörillä M12 vakiokierre 8.8 ruuvi saa luonnollisen kiristyksen. Sitä pienemmät ruuvit ylikiristetään ja suuremmat jää löysälle. Kaikkee ne tutkii.

Käyttöohje on kyllä hyvä kirja lukea. Taavettien aikaan ne oli vielä yksinkertaisia ja täynnä asiaa. Nykyään yksinkertasemmastaki härvelistä saa mukaan monikielisen eepoksen, jonka ensimmäiset monta sivua on täynnä kaikensorttista varoitusta, jossa neuvotaan käyttämään kuulosuojaimia, suojakäsineitä, silmäsuojia, kypärää ja kovia kenkiä ja kielletään panemasta tuote roskiin. Niitä ei tahdo jaksaa lukea kun varsinainen asia on haudattu kaikenlaisen itsestäänselvyyden sekaan.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 932
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Nostolaiteongelma

Viesti  mattkau lähetetty To Heinä 28 2016, 22:05

Ongelma tuli nyt tänään alustavasti korjattua. Mitähän sille nokkalevylle oli joskus käynyt, kun toinen, nokasta kauempi pitkä ruuvinreikä oli pitänyt korjata hitsaamalla. Molemmissa rei'issä oli kohta mistä varttituuman ruuvi prikkoineen mahtu luiskahtaan läpi. Siihen kohtaan, mikä pitäisi vastata seuraajarullaan nostolaitteen ollessa ylhäällä oli lisätty messinkiä. Muutenkin se oli varsin perskautuneen oloinen. Jos jollakin sattuis olemaan suunnilleen alkuperäisen muotoinen nokkalevy ylimääräisenä niin voitaisiin tehdä kauppoja. Lisäksi sen välitystangon, jossa seuraajarulla on, alapäähän näkyi lisätyn messinkiknööli. Ei varmaankaan ole tehtaan miesten laittama. Samalla huomasin syvyyssäädön tangosta puuttuvan jousen. Lieneekö koskaan minulla ollessa ollutkaan.

No, joka tapauksessa sain säädöt tehtyä ja laite tuntui toimivan korkeussäädöllä suht olikein. Jousi syvyyssäätöön pitää vielä löytää jostakin, vaikka toisaalta, enpä minä sitä taida käyttää.

Jotakin sille nostolaitteelle on joskus tapahtunut. Oikeanpuoleinen nostoakselin pukki on vaihdettu traktorista, missä valut ovat punaisia ja nostolaitteen säppi on rikki.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 932
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa