Alkuperäinen/entisöity/ylientisöity

Siirry alas

Alkuperäinen/entisöity/ylientisöity

Viesti  outsider lähetetty To Kesä 23 2016, 15:33

Mielenkiintoinen aihe joka jakaa mielipiteitä ja saakin jakaa.

Minun mielestä:
-Alkuperäinen on hyvä juttu jos kyseessä on "papan taavetti" tai myös paljon ajettu jos se on huollettu ja pidetty puhtaana vaikka käytön jälkiä olisikin.
Noita ei montaa tapahtumissa yleensä ole ,joten jäisivät tapahtumat aneemisiksi pelkästään näillä.
Mutta mukava niitä on nähdä.
Tällaisia papan taavetteja minäkin olisin hankkinut mutta niitä on harvoin tarjolla.

-Entisöity kone on hieno kun hyvin tehty,ei haittaa vaikka olisi parempi maali kuin alunperin uudessa.
Olen muutaman taavetin kunnostanut romulavalta.
Tällöin taavetti pannaan atomeiksi ja kaikki pyritään laittamaan niin lähelle uudenveroista kuin mahdollista.
Tarvikeosilla vain ei pääse ihan alkuperäislaatuun.
Kokemuksesta voin sanoa että alle kuukauden työmäärällä on vaikea päästä maaliin vaikka kuinka painaa töitä.

Siksi henkilökohtaisesti tykkään katsella näitä entisöityjä (jopa yli) koneita wanhojen päivillä.Koska tiedän kuinka suuren työn niiden eteen pitää tehdä.

Omista töistäni voin sanoa että runko-osia en ole koskaan hiekkapuhaltanut mutta peltiosia jonkun verran.
Harmittaa kun vasta viime kesänä 30c projektin yhteydessä tutustuin sitruunahappoon.

Minulla oli vanha 600l tilatankki johon laskin kolmisensataa litraa vettä ja siihen 5kg astian sitruunahappojauhetta.
Sitten vain 30c osia tankki täyteen ja muutaman päivän kuluttua ruosteiset osat oli puhtaita ruosteesta.
SUOSITTELEN.


outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1629

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Alkuperäinen/entisöity/ylientisöity

Viesti  jusape lähetetty To Kesä 23 2016, 15:51

No joo, näinhän se on ......

Mutta omia koneitani en ole mitenkään entisöinyt, toimiva kun on niin riittää, ja niin että käytön jäljet ja historian kolhut saa näkyä, töitähän näillä on aikoinaan tehty rajusti.
Ja mitä nyt Nuffin kohdalla pientä piristämistä on tehty, mutta sekin täysin koneen omia alkuperäisosia pilkkomatta, ja niin, että muutokset on orkkiskuoren alla piilossa .....

Kone kuin kone pitäisi tavallaan olla sellainen, että sitä voi myös oikeasti käyttää, klapihommissa, pienimuotoisessa puunajossa, lumihommissa, jne, vaikka olisikin "vähän" paremminkin entisöity.

"Ylientisöidyt" ja lähinnä vain joissain tapahtumissa esiteltävät koneet on tietty oma lukunsa, niillähän ei juurikaan mitään tehdä, välttämättä ei edes käymään laiteta kun kärrylle, tai lavalle siirretään, kun heti pitäisi olla paikkamaalailemassa jne ....

Todelliset harvinaisuudet sitten taas ymmärtää, esim tuon 50D:n, joka on ainutlaatuinen maassamme, eihän sitä edes raaski käyttää, kun harvinaisuusaste on sitä, mitä on ......

Mut esim tavanomaisia Taavetteja, Majoreita, Nuffeja ja Zetoreita, jne, on vaikka miten paljon liki joka tapahtumassa....
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1864
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Alkuperäinen/entisöity/ylientisöity

Viesti  erkki lähetetty To Kesä 23 2016, 17:19

Oulaisten tapahtumassa tapaa olla satoja traktoreita, mutta viimeisen päälle entisöidyt Majorit ja Nuffit ovat hämmästyttävän vähälukuisina edustettuina. Edes aikoinaan niin yleiset pelit kuin MF 165 tai Valmet 565 eivät ole enää yleisiä. Koulupoikana kylillä pidettiin kuulanokka Nuffieldia varsin kähynä pelinä, mutta entisöitynä ei ole omiin okulaareihin vielä osunut ainoatakaan. Tosi hienoja Taaveja siellä on totuttu näkemään useina viimeisinä vuosina.

Juu, sehän on ihan selvä juttu, että kun työn alle otetaan aihio sulaton portilta, niin siinä ei täydelle kunnostukselle ole vaihtoehtoja, puhumattakaan siitä, että traktori kootaan niistä osista, mitä on omiin ja kavereiden tallin nurkkiin kasautunut.  Kun työ tehdään viimesen päälle, ei ns. ylientistys ole varsinainen moitteen aihe, moni vaan sanoo, että nuin komia tuo ei ollu uutenakaan. Ison projektin läpivienti on aina hatun noston arvoinen suoritus.

Tuota puntarointia entsöinnin/käyttöentisöinnin välillä joutuu tosiaan tekemään vasta sitten kun käsiin osuu oikein hyvä aihio. Sama juttu se on autojen ja moottoripyörien kanssa.

Meillä traktorit on vasta osa-aika eläkkeellä, niihin tulee käytön jälkiä lisää joka vuosi joten niitä ei ole alettu sen enempää fiksaamaan kuin mitä tavallinen käyttökunto ja tieliikennelaki edellyttävät.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3700

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Alkuperäinen/entisöity/ylientisöity

Viesti  harrastaja lähetetty Pe Kesä 24 2016, 08:58

se on vähä mistä tykkää?kyllä viimmesen päälle tehty on aina hieno.mutta se on sitte vain näyttely esine.oon muutaman itelle käyttöentisöiny,siististi oon pyrkiny tekemään ja joitain kohtia parannellu mukavemmaksi käyttää.lopuksi hiekkapuhallettu ja automaalilla maalaus.siinä tulee vain sellanen ongelma,jos liikakin siistin tekee,ei tahdo malttaa otttaa käyttöön Very Happy http://www.nettikone.com/david-brown/1200/1527790 siinäkin olis hyvä projekti,kovanlainen pyynti vähä on vaan.

harrastaja

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 85

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Alkuperäinen/entisöity/ylientisöity

Viesti  Tessu lähetetty To Kesä 30 2016, 14:23

Noin se menee näyttelyesine on näyttelyitä ja olohuoneita varten ja työkoneet on työnsä näkösiä,toiset rujompia toiset kauniimpia.
Eihän sekään haittaa jos kerran elämässään laittaa koneen kuntoon ja sitte tekee sillä töitä,onhan se kivempi aurata ja ajella puita kun ei paina penkki persuuksiin ja pyörät viipota sinne tänne ja kone puhalla jokasuuntaan,kuten täällä heh!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1128
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa