Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1412 moottori remontti.

+2
Pakki
Jukka-Pekka
6 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ma Tammi 25 2016, 14:28

Apuva. Olen tekemässä DB1412 moottori remonttia ja tarvitsisin hieman momentteja.

1.kannenpultit/mutterit
2.kiertokangenpukit
3.nokkapukit

Muitakin vinkkejä saa jakaa homman suorittamiseksi, koska olen peukalo keskellä kämmentä asian kanssa. Very Happy
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Pakki Ma Tammi 25 2016, 15:13

Lueppas tuolta meidän Info ja UKK osiosta löytyy monet tiedot
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 415
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  David Ma Tammi 25 2016, 22:15

Kannenpulttien kiristysmomentti on: 122 Nm (nuoremmissa Taaveteissa: 135 Nm). Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kannenpulteille kireysarvon: 13,8 Kpm, ja Kannen pinnapultit: 3,46 Kpm. Itse kiristin (piristetyn) 1410:pin kannen 135 Nm. Kiristin pultit kolmessa erässä: 40 Nm, 80 Nm, 135 Nm. HUOM! muista laittaa öljyä pulttien kierteisiin ennen kuin laitat pultteja tilaansa (tällöin pultit kiristyvät varmemmin momenttiinsa).

Kiertokangen pukkkien kiristysmomentti on: 68 Nm. Virallinen 1410 ja 1412 moottorin korjausohje antaa kiertokangenpulteille kireysarvon: 6,92 Kpm

Nokkapukeille en löytänyt kiristysarvoja, mutta käytä (oikean pulttikoon mukaan) jotain seuraavista arvoista:

Pultin koko (tuumaiset kierteet);
- 1/4: 0,97 Kpm
- 5/16: 2,07 Kpm
- 3/8: 3,46 Kpm
- 7/16: 6,22 Kpm
- 1/2: 8,98 Kpm
- 5/8: 15,2 Kpm
- 3/4: 19,3 Kpm

Kampiakselin runkolaakerien kiristysmomentit:
- Pääimmäiset (etu ja takapukki): 217 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 22,12 Kpm)
- Keskipukki: 298 Nm (Virallinen 1410 ja 1412 moot. korj. ohje: 38,6 Kpm) HUOM! Keskipukissa on isommat pultit!!

Kun olet ajanut moottorin kunnolla lämpöiseksi (vaikka esim. noin pari tuntia kevyttä ajoa) niin jälkikiristä kansi. Jälkikiristys tapahtuu kiristysjärjestyksen mukaisesti siten, että kiristelet pultit yksi kerrallaan niin että väännät pultin löysälle, jonka jälkeen vedät pultin kerralla oikeaan momenttiin, tämän toistat kaikille pulteille. HUOM! jälkikiristys täytyy tehdä kun moottori on kuumana.

Jos sinulla on moottori irti traktorista, niin suosittelen tarkastamaan myös kampiakselin laakerit, sekä tarkastamaan kampiakselin kaulojen mitat (eli onko akselia tarve hioa). Tämän ikäluokan traktoreissa on kumminkin jo mittarissa jonninverran tunteja, jotenka moottorikaan ei ole enää kunnoltaan uudenveroinen!! Mikäli kampiakselin laakerit ovat jo väljät niin kampiakseli saattaa mennä moottoria käytettäessä Ns. värinään, mikä väsyttää kampiakselia, ja tästä syystä akseli saattaa mennä jopa (pitkään väliänä ajettuna) poikki. Eli suosittelen tarkastamaan kys. paikan, tämä on hyvä henkivakuutus moottorille. Kampiakselin hionta ei ole lopuuksi mahdottoman kallis operaatio, ja runkolaakerit maksavat melkein saman verran kuin kiertokangen laakeritkin, ja niitä on hyvin saatavilla.

Jos tulee mieleen vielä jotain kysyttävää, niin soita minulle. Numeroni on: 050-5054280


Viimeinen muokkaaja, David pvm Ma Tammi 25 2016, 22:33, muokattu 1 kertaa
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  David Ma Tammi 25 2016, 22:19

Kopioin tuon äskeisen Info-osioonkin...
David
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ma Tammi 25 2016, 23:52

Kiitos kaikille vastauksista! Tiesin että täältä jos jostain saisin apua!
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 00:07

Myös pulttien/muttereiden otsapinnat (kantta/prikkaa vasten menevä pinta) pitää voidella öljyllä, ei pelkästään kierteet.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 00:17

Tässä 1210 / 1410 / 1412 kirjasta (vuodelta jotain -78) pari kuvaa, ja venttiilivälys moottorin ollessa kylmänä on 0.25mm :

DB 1412 moottori remontti. WP_20160126_001

DB 1412 moottori remontti. WP_20160126_002

jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  outsider Ti Tammi 26 2016, 09:48

Hyviin ohjeisiin vois vielä lisätä kiertokankien alapäiden tarkistus etteivät ole menneet soikioksi
Ja yläpään puslien kunto,eivat saa pyöriä paikoillaaan eikä tietenkään liika löysät.
Uudet kk yläpään puslat ei paljon maksa mutta ne joutuu koneistaa paikoillaan.

Kun laitat uuden kannentiivisteen niin lohkon ja kannen pinnat pitää olla ehdottoman puhtaat mm öljystä.
Siksi myös kannenpulttien alapäiden öljyämisessä pitää olla huolellinen ei liikaa öljyä.

Kannen jälkikiristys kuumana (Jusape) oli minulle uutta ,olen aina tehnyt kylmänä myös jälkikiristyksen.
Niin venttiilien säädöt joutuu myös tarkistaa jälkikiristyksen jälkeen.

Moottoriremontti on mukavaa hommaa ja onnistuu kyllä maallikoltakin.
Itse tehtynä ei myöskääm maltaita maksa.
Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1881

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 14:15

Kyllä tämä opiskelijan kukkaron päälle käy aika rankasti:D
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 14:52

Ei Jukka-Pekka sattunut traktorillaan Rauta ja Petrooli tapahtumassa olleen ?
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 15:13

Kyllä vain ja tänä vuonna olisi tarkoitus uudelleen! Smile
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 21:15

Jukka-Pekka kirjoitti:Kyllä vain ja tänä vuonna olisi tarkoitus uudelleen! Smile

No sittenhän oikein useampaan kertaankin juteltiinkin , esim siinä nuffiteltalla ja munkin turbonuffin äärellä, ja oli juttua näistä 1410/12 koneista .......

Räknäsin vaan yhteen koneen (1412) , nimimerkin iän, ja että opiskelija ( kuten Riihimäellä kerroit olevasi ) ja sitten kun vielä paikkakunnan sijainnin tarkistin, niin aattelin että sama nuorimies siellä on , jonka kanssa turistiin lauantaina ja sunnuntaina R&P-tapahtumassa ..... Vielä viimeksi siin sunnuntaina myöhemmin iltapäivästä kun tapahtuma alkoi jo purkaantumaan .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 21:19

Joo. Toivottavasti näen sinut taas ensikesänä täällä ja taavettikin on saanut kalkatukset pois moottorista.
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 21:21

Todennäköisesti. Sitä ei vielä tiedä, onko mitä konetta sitten mukana, vaiko onko lainkaan .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 21:25

Ja joskun koneen avaat, niin laita ehdottomasti ne kk-yläpään puslat uusiksi.
Maksavat jotain luokkaa kympin kipale, mut vaati koneistuksen veiveissä paikoillaan joka on luokkaa 15-25ekee kipale ......

Eli kannattaa jättää koneistamon hoteisiin puslien vaihto ja koneistus kokonaisuudessaan.
Siinä ei kannata säästää kun kokemus on vähäistä sulla vielä tällä moottoririntamalla ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 21:45

Joo no männät on uudet. 4 sylinteri kiinnileikannut 2 ja 3 murtunut hieman palotilasta. Kansi käynyt pajalla oli kiero ku lentokoneen ropelli. 3 venttiiliä uusiksi ja muut selvis hiomalla. kankien laakerit on hommattu ja suuttimet myös tarkastutettu. sama kait se on nyt vaihtaa vielä ne puslat sinne niin on kaikki kuluvat vaihdettu alapäästä tällä avauksella. runkolaakereihin en pääse käsiksi kun ei ole mahdollista katkaista traktoria. Sponsorinhan tässä tarvii hommata No sitten on vielä edessä se haastavin vaihe eli löytää paikka niille kaikille osille Laughing
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 22:12

Tuolle kiinnileikkautumiselle ja mäntien halkeilulle lienee selvä syy-oireyhtymä...... Omakohtaista kokemusta on kans vastaavasta tuolta -80 luvun puolivälin paikkeilta .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 22:29

Juu kiinnileikkaaminen lienee johtua siitä kun kävi pari vuotta sitten hieman lämpäsenä kun linkosin lunta ja pakkasnesteet oli kadonneet jonnekkin.
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 22:38

Myöskään syötön ja kierrosten liiallista nostoa pidempiaikaiseen rasitukseen tuo ei siedä ilman pieniä parannuksia koneeseen,
ja ahdot ei saa mennä liian ylös ( varsinkin ilman välijäähyä ) , jonka se voi tehdä ihan pelkällä sopan lisäyksellä .......

Onkos siinä moottoriöljylle omaa jäähdytintä ? Kaikissa 1410/12 koneissa sitä ei ilmeisesti ole, vaikka käsittääkseni kirjan mukaan olisi ??? Tää on hiukka epävarma tieto kylläkin .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 23:10

on sielä ainakin kaksi kennoa keulalla syylärin lisäksi ja ymmärtääkseni 1 on moottorille ja 1 hydrashiftille. ja syötöt on ihan tehdas asetuksissa hyvin on pärjännyt noillakin syötöillä. mutta välijäähyä ei sielä ole menee putki koneen yli suoraan ahtimelta imusarjaan.
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 23:24

No jos siel 2 pienempää n. A4 arkin kokoista kennoa on, niin sitten on vaihteistolle ja moottorille öljykennot.

Saattaa ihan hyvinkin olla, et oireet voi olla ihan puhtaasti ylikuumentumisestakin johtuvia ja seuranneita vikoja, jäähdytinnesteen vähyyden takia.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ti Tammi 26 2016, 23:31

juu ja onhan toi 5000 tuntia ja 40 vuotta jo ihan hyvä remontti ikä vaikka ei varsinaisesti suurempia vikojakaan olisi.
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  jusape Ti Tammi 26 2016, 23:58

Toi 1410 täällä on -78 mallinen. n. 4700 mittarituntia, ja kaikki on mittarissa ..... Tuli meille 714.4h mittarituntia ajettuna ja 3v vanhana, heinäkuussa -81 ......
Eikös tuo Sekura-koppi tullut -77 täällä Suomessa käyttöön, samoin kuin HS-vaihteistokin tuli samana vuonna vasta markkinoillemme, ettei se ole vast kun 39v ikäinen kaiketi ......
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2870
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ke Tammi 27 2016, 00:13

papereihin oli kyllä 76 merkattu?
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1412 moottori remontti. Empty Vs: DB 1412 moottori remontti.

Viesti  Jukka-Pekka Ke Tammi 27 2016, 00:16

ei ku hitto sehän nuoreni heti 1977 oli papereissa nyt kun tarkistin Very Happy
Jukka-Pekka
Jukka-Pekka

David Brown : 1412,990
Viestien lukumäärä : 16
Ikä : 26
Paikkakunta : Hausjärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa