DB 1410

Siirry alas

DB 1410

Viesti  David lähetetty Ti Elo 04 2015, 00:53

Pääsihän tuota 1410:ppiä testaamaan tositoimissakin, vaikka aikataulusta meinasi tulla erittäin tiukka! Eli keväällisissä moottorin sisäänajoissa varmistui vaihteiston synkrojen vaihdon tarve. Traktorin vaihteisto kävi pöydällä "atomeina", ja traktoriin koottiin hyvä "coctail" kahdesta vaihdelaatikosta... Ja onnekseni voidaan näin jäljestä päin todeta, että homma vielä onnistuikin hyvin, vaikka kyseessä olikin ensimmäinen vaihteisto remonttini!, aikaahan hommassa toki (homman vaatiman tarkkuuden / opettelun vuoksi) meni, mutta eihän sitä näissä harrasteissa lasketakkaan!!
Vaihteistoremontin jälkeen korjailimme vielä muutamat (kevät töissä ilmenneet) pienet öljyvuoto kohteet, jonka jälkeen pääsimme alkamaan vielä traktorin maalaustyöt, koska periaatteet ovat vahvat, että konetta ei ihmisten ilmoille viedä ennen kun se miellyttää itseä!, ja olihan maalaustyöt helppo tehdä kun hytti oli pois päältä.
Silmissä on siintänyt jo pitkän aikaa että kone olisi pakko saada valmiiksi Jalasjärven Tractor pullinkiin, ja kyllähän se lopuuksi sinne valmistuikin (lähes viikon ajan jatkuneiden 2-3 tunnin yöunien nukkumisen jälkeen!!, noo, harraste vaatii veronsa!
Jännitys oli kisapäivän aamusta saakka sanoinkuvaamaton, joka sitten kärjistyi vielä lähtöviivalle! Eli kyllä siinä vahvempikin kaveri oli aikas painees kun miettii sitä tilannetta lavetin edessä, ja yleisöä radan kummankin puolen todella paljon, koska kyseessä oli ensimmäinen kerta kun koitan pullinkia (ja mielessä siintää asioita että, onko vaihde oikea, mitenkä lavetin saa liikkeelle, ja tärkeimpänä että kestääkö kone).
Aivan ensimmäinen yritys jäi lavetin edessä käyntiin, koska nostolaitteissa olleet (350 kg) lisäpainot tulivat liian kauaksi taakse, eivätkä näin ollen sopineet siellä olemaan… Noo, painot (350 kg) takaa pois, ja uusiksi viivalle!
Ensimmäisen vetoni koitin vetää ilman pakkosyöttöä, (hieman varmistellen ettei tule rikottua konetta), kun ei tunne traktorin käyttäytymistä kyseisessä tilanteessa. Ja hienostihan se lavetti lähti viivalta liikkeelle (joskin erittäin ”tahmean oloisesti”), ahtopaineet nousivat vedossa maltillisesti 1 bar:iin, ja vetotuloksen ollessa 89,80 m koneesta vaan loppui voima. Sitten ahneus kasvoi, ja ajattelin että seuraavaan vetoon pelataan ”uppo rikasta taikka rutiköyhää”, ja vedetään kojelautaan asentamani pakkosyötön ohjaus vaijeri pitkälle!! Varikolla tämän tehtyäni ja parit testisavut otettuani, huomasin yleisössä muutamat hyvinkin riemukkaat kasvot (tuumivat varmaan että ”taittiin Taavissa kiristää vähän narua”)!!
Toiselle vedolle siis lähdettiinkin kaikilla mahdollisilla syötöillä, ja konehan oli kuin aivan eri maata, eli Taavi kyyditsi lavetin komeesti radan päähän, eli tulos oli FULL PULL!!!, ja ahdotkin pysyivät vielä noin 1,5 bar:is
Tästä seurasi sitten vielä ”Pull off” eli finaali, jossa lavettiin lisättiin 800 kg painoa sekä painolaatikon siirtymisnopeuden välityksiäkin muistaakseni nopeutettiin. Tässä vedossa sain tuloksen 73,20 m, jolloinka kone pidätti paikoilleen kuopimaan… tuossa vaiheessa tuli mieleeni, että vieläkö oltaisiin menty minkä verran pidemmälle, jos olisin saanut pitää taka lisäpainoni (350 kg)… Mutta yhtä kaikki, olin erittäin tyytyväinen vetoihin, vielä kun kyseessä oli ensimmäiset vetoni Tractor pullingissa!!
Sijoitukseni oli luokassa (4500 kg) 11:sta osallistujasta 7:mäs.
Juontaja oli todennut yhdessä vedossani tyyliin, että toi David Brown on siitä ihme kone, että se vetää yhtä tasaisesti ja suoraan kuin jokin 6000 kg tai 8000 kg sarjan kone!!! Ihmettelin Taavetin vetokykyä tuossa luokassa itsekin, koska jouduin jättää kumminkin mielestäni hyvinkin merkittävät lisäpainot pois.
Laji jätti todella hyvät tuntemukset, ja uusinta on varmasti odotettavissa (viimeistään) Wink vuoden päästä!, ja traktorikin jäi ehjäksi ja on mielestäni mukavan toimiva kokonaisuus, mikä palvelee vielä (hyvin toimivasti) peltotöissäkin!
Viritykset traktorissa on; Perus (täydellisen) moottoriremontin lisäksi: Mäntien ja kiertokankien tasapainoitus sekä kiertokankien kiillotus, kannen kanavien avartaminen (virtauksien parantaminen), Iso ahdin (Pro Turbon modifioima Holset HX35), isot 5 – reikäiset suuttimet, syöttöpumpussa jäykin mahdollinen säätäjän jousi (eli antaa täyden ruuan kovillakin kierroksilla), Pakkosyötön ohjaus hytistä, välijäähdytin.

Laittelen koneesta vielä joitain kuvia galleriaan…

Liitteenä ohessa pari videolinkkiä, mistä pääsee näkemään vedot;
1 linkki, pelkkä 1410:pin ”Pullo off – veto”, https://youtu.be/IQQAdtPkYc8

2 linkki, kooste tapahtumasta, josta löytyy mm. kaikki kolme vetoani, https://www.youtube.com/watch?v=CJ93MEgtyIA
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 1410

Viesti  Jyryytin lähetetty Ti Elo 04 2015, 21:25

No niin, sitä luvattua videomateriaalia sitten tuli, hyvä homma !

Komeastihan se Taavetti tuossa videolla vetää.
avatar
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 561
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 1410

Viesti  jusape lähetetty Ti Elo 04 2015, 22:30

Harmi, jotta Nuffista posahti turbon akseli katki, ja siittä turbosta tuli romua totaalisesti, reipas viikko ennen tuota tapahtumaa....... Ei päässyt kokeileen...
Mieli olis tehnyt lähteä, mutta aikataulu ei antanyt myöden saada kuntoon ajoissa, nyt tosin on taas täydessä iskussa ollut muutaman päivän.......

Sammissa sitten kisataan kyllä, ainakin näil näkymin ......
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1804
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 1410

Viesti  David lähetetty Ke Elo 05 2015, 21:55

Kyllä olin Taavettiin ja vetoihini todella tyytyväinen, vielä kun kyseessä oli tosiaan ensimmäiset vetoni... Harmi kun et (Jusape) päässyt tulemaan, Nuffi olisi ehdottomasti täydentänyt kone katrasta mukavasti! Tapahtuma oli kyllä siitä mukava, että traktorimerkeistä oli kohtuu laaja valikoima, josta kuulin hyvää palautetta yleisön puoleltakin!
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 1410

Viesti  jusape lähetetty Ke Elo 05 2015, 22:09

Tuo oli kyllä vahvasti "ohjelmalistassa" , mutta turborikon jälkeisinä päivinä päätin, olkoon, etten nyt tästä tuon takia sitten ota mitään stressiä.....

Tule Sammiin 12.9. mäkikisaan Taavetilla ...... Se kyllä menee luokkaan alle 100hv, kun Nuffilla olen luokassa alle 60hv.
Moottorilohkon alkuperäinen teho määrää luokan, viritys vapaata.....

Tässä tuo posahti, oma vika tavallaan, ei tuo paketti tule kestämään noin pikään huudatusta tulevaisuudessakaan tuota yli 3000rpm leikkiä....
Penkityksen alkaessa varvit siellä 3400rpm, poksahtaessa jotain 3100rpm, noin kohdassa 3.20 vasta liki täysille kaasun vetäisin, kun oli jo vastakuormaa se 120+hv, ja oli siis vasta piukkaamisvaiheessa, ei varmaan edes puoliakaan saatu ulos....... ( eikä ollut pakkosyöttöavustus vielä käytössä edes )

avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1804
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 1410

Viesti  David lähetetty To Elo 06 2015, 22:31

Olisi varmaan mielenkiintoista koittaa mäkivetoakin jossain vaiheessa... mutta välimatkojen kuljetukset luovat haasteita, sekä vapaa-aika lajiin on aikas rajallinen... Valitettavasti olen tuolloin (kun Sammin kisat ovat), reissun päällä toisaalla..., eli en pääse tuolla edes poikkeemaan ilman konetta.
Kyllä Nuffista löylyä löytyy!!! Toi on aika paha kiskaisu moottorille, kun "kiusataan" noin pitkään, ja vielä kun kyseessä viritetty kone...
avatar
David

David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: DB 1410

Viesti  jusape lähetetty To Elo 06 2015, 23:30

Joo, paha on.... Toiste ei tuollaisella koiteta näin piukkaa pataa mitata....... ( omaan piikkiin menee kyllä, olis tarvinnu pyytää vetämään esim piikkiteho 5sek ajan vaikka 3200rpm )

Onneks ei muuta tapahtunut, eli musta rauta ei tullut esim kyljestä kurkkaamaan , tms totaalituhoa..... Eli testattu nyt on, että kone kestää 3300-3500 rpm kierrättää pidempäänkin....
Tuo posaus oli "vain" vajaan 700 ekee......

Seuraava dynotus tehdään (joskus ) inertiadynolla, eli massarumpua vastaan ( LTR-Racing, tms ), kierrokset tempaisten alhaalta ylös, se sietää vetää täydet tuosta ulos, tuo dyno ei sietänyt ottaa kaikkia kierroksia alkuun ulos.... Eli kaikkea 3450-3500rpm, jolloin tappi menee reippaan 1300rpm ......
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1804
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa