Pulttikeskustelun jatkoa

Siirry alas

Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  mattkau lähetetty Su Kesä 14 2015, 16:24

Vaihdoin Audin pyöränlaakerin. Oli varsin tiukassa, piti ottaa kaikki konstit käyttöön että irtos. Mutta se pulttiasia. Laakeri on kiinni vetoakselissa M14 tiheäkierre laippakantaruuvilla. Kirjojen mukaan tiukataan 115Nm + puoli kierrosta eli 0.75mm lisää venytystä. Piti pistää avaimeen puolitoista metriä lisää vartta ja kaikki sata kiloa käyttöön, että sai lähellekkään speksiä. Mitähän rautaa mahtaa tuo pultti olla.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1007
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  erkki lähetetty Su Kesä 14 2015, 16:39

Kiristysmomentti oli siis 115 kpm eikä Nm?

Tosi tiukkaan kesti vetää. Tuossa kiristystilanteessa suuri osa momentista kuluu mitterin ja aluslevyn välisen kitkan voittamiseen, suunnilleen kai saman verran kuin itse kierteen kitkan voittamiseen. Olen itse joskus kirrannut 10.9 lujuusluokan M20 pultteja lähes noin tiukkaan ja jotenkin tuntui, että mutterit alkoiva jo hiukan antaa jälkeen. 14 millin pulteissa on pakko olla lujuusluokkaa jossain 14.9 tai yli että kierre kestää.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3712

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  jusape lähetetty Su Kesä 14 2015, 16:42

Kannan ja kierteen kitkat vie tuosta voimasta käsittääkseni luokkaa 50% , kuivana kierrettäessä ehkäpä jopa 75%
Varsinkin tuo laippakantaisuus pultissa tekee vastuksesta suuren yksistään
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1880
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  mattkau lähetetty Su Kesä 14 2015, 18:24

Oli se 115N eli suunnilleen sama mihin autojen pyöränpultit vedetään. Se nyt ei tehnyt tiukkaakaan. Sillähän sitten ei ole mitään väliä mitä kitkat on kun asteilla kiristetään, pannaan vain riittävästi voimaa että asteet täyttyy. Se varmaan tuommoisissa paikoissa on edullista kirrata ensin johonkin "tavalliseen" momenttilukemaan ja sitten kulmalla loput. Laippakannan alla tosiaan kitka on melkoinen, paukkumalla meni tiukempaan. Ja saa se avainkin olla suhteellisen hyvää rautaa 14mm kuusiokoloavain. Se jos pinksahtaa poikki juuri kun on saavuttamaisillaan asteet, niin on onnettomuus lähellä, mies muuttuu lentäväksi esineeksi tai rystysiin sattuu.

Ja oli laakeri kummasti siellä kiinni. Ei ollut pesässä isoa seegeriä pitelemässä koolia paikoillaan. Ei ollut kertakaikkiaan mitään muuta kuin kitkaa. Ja oli taatusti tiukemmassa kuin mikään irrottamani pyöränlaakeri ja on noita jokunen tullut kaivettua pois.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1007
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  erkki lähetetty Su Kesä 14 2015, 18:48

Krympillä koottu liitos on tosi tiukka avata kotikonstilla. Joskus varhaislapsuudessa piti vaihtaa takapyörän laakeri takaveto Kadettiin ja kun ei valikoimista löytynyt mitään purkamiseen soveltuvaa, ei auttanut muu kuin rälläköidä laakeri kahtia. Mondeon etupyörän laakerin vaihdosta asiantuntija sanoi, että älä edes harkitse sen vaihtamista kotikonstilla, ei kuulemma onnistu ilman hyvää prässiä. Jos purkamiseen tarvitaan muutama tonni voimaa, niin kyllä kai laakeri pesässään pysyy, ei siihen niin kovin isoja rasituksia ajaessa tule.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3712

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  jusape lähetetty Su Kesä 14 2015, 20:11

mattkau kirjoitti:Oli se 115N eli suunnilleen sama mihin autojen pyöränpultit vedetään. Se nyt ei tehnyt tiukkaakaan. Sillähän sitten ei ole mitään väliä mitä kitkat on kun asteilla kiristetään, pannaan vain riittävästi voimaa että asteet täyttyy.

Tässä astekiristyksessä voitelun merkitys korostuu varsin hyvin. Mitä paremmalla aineella on otsapinta voideltu, sitä kevyemmällä voimalla saadaan ne ohjeissa vaaditut asteet täyteen....
Ittellä juuri menossa -99 1.4 golffin kansipahvin vaihto, ohjeissa momenttina vaihe I 30Nm, vaihe II +90ast ja vaihe III +90ast ...... Pultit M9x1.25 x 138 ja 10.9 luokkaa
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1880
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  mattkau lähetetty Ma Kesä 15 2015, 10:15

Tästä ollaan kyllä ihan yhtä mieltä, siis voiman ja voitelun suhteesta.

Volkkarilla on pyöränlaakerin vaihtoon erikoistyökalu, tietysti tehdastekoinen ja työkalunumerolla varustettu. Mutta sama toiminta saadaan aikaan sopivilla (M16 kova) kierretangon pätkillä, holkkilajitelmalla ja erilaisilla jämäköillä "aluslevyillä". Tässä tapauksessa kyllä piti käyttää lisäksi viidakkomiesten konsteja. Pyöräytin sähköllä palon ulkokoolin sisäpintaan säikäyttääkseni laakerin liikkeelle.

Jos Volkkarin koneesta joutuu irrottaan tai vaihtaan kampiakselin päässä olevan hammashihnan käyttöpyörän, niin sen takaisinpanoon kannattaa kiinnittää huomiota ja myös uskoa konsernin ohjetta käyttää uutta pulttia ja seurata kiristysohjeita. Palatakseni taas tähän pulttiaiheeseen.
avatar
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1007
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Pulttikeskustelun jatkoa

Viesti  Tessu lähetetty Su Heinä 12 2015, 16:56

Juri noiden ongelmien välttämiseksi vaihtuukin monessa nykyautossa koko akselin napa,ei tarvi prässäillä eikä väännellä ja työkin nopeutuu.
Kerran vaihdoin etupyörän laakerin naapurin pikku Pösöön ja sai sen tehtyä ilman prässiä mutta ei ihan pikkuhomma,joo ja takavetolaakerin kuuluukin pajauttaa kokonaan halki,niin se lähtee hyvin.
Uudemmissa laitteissa kannattaa etukäteen kysellä että voiko laakeriavaihtaa ollenkaan,semmoisiakin markkinoilla on,vanhan/risan voi saada pois mutta uutta ei saakkaan kuin jonkun isomman osan kanssa!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1142
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa