Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Valmet 565

+3
käyttäjä
erkki
Paulig
7 posters

Siirry alas

Valmet 565 Empty Valmet 565

Viesti  Paulig Ma Tammi 12 2015, 17:18

Onko tietoa Valmet 565 (todennäköisesti 565/I) traktorista ? Kiinnostaisi tietää, onko moottori märkäputkikone vai lohkoon porattu ?

Onkos muuta nippelitietoa, mitä ostaessa kannattas erityisesti vilkaista, olisi kyseinen traktori kaupan ja kiinnostus heräsi. Hydraulipumppu on nokalla, ei moottorin sivussa, joten päättelisin koneen olevan ensimmäistä versiota.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  erkki Ma Tammi 12 2015, 17:31

Märkäputkikone on. Ne alkaa olla jo niin vanhoja, etteivät syöpymät putkissa ja lohkossa ole kovinkaan harvinaisia. Sehän on sellaista karkeahkoa perustekniikkaa, jos käy ja vetää hyvin niin sehän on hyvä alku. Mouruava vaihdelaatikko on vakiovaruste, mutta varmista se, ettei laatikko hylji vaihteita. Varaosapuoli on kuulemma viime vuosina muuttunut paikoitellen kinkkiseksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  Paulig Ma Tammi 12 2015, 21:24

Koneeseen on kuulemma tehty koneremppa, hoonattu (?) yms.

Pitääpä koeajaa jonkinmoinen lenkki ja käydä vaihteet läpi. Ainahan nämä on sellasia ostoksia, jonka lopputuloksen vasta pidemmässä käytössä näkee.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  käyttäjä Ma Tammi 12 2015, 21:51

Jos 565 valametisssa / sepelimyllyvalametissa/ on vettä öljyjen seassa niin perinteisesti ei kannata.

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  Paulig Ti Tammi 13 2015, 19:18

käyttäjä kirjoitti:Jos 565 valametisssa / sepelimyllyvalametissa/ on vettä öljyjen seassa niin  perinteisesti ei kannata.

No se on selvä. Tämä yksilö olisi konerempattu. Täytyy käydä katsastamassa, minkalainen mylly sieltä löytyy. Olis taavetin seuraksi tarve löytää pieni traktori.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  pauli Ke Tammi 14 2015, 13:07

Nokkapumppu on kytkettävissä liukuholkilla.Tarkista etteivät spoorit ole kovin kuluneet väljiksi.Kuluneisuus
tietää kampiakselin päässä olevan akselinpätkän uusintaa.Kone on silloin purettava ja akselinpätkä hitsattava.
pauli
pauli

David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 58
Paikkakunta : Suolahti

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  Jyryytin Ke Tammi 14 2015, 18:47

565-Valmetista minulla on eniten kokemusta, tähän omaan vähäiseen ikään nähden. Valmettihan on sitä aivan perustekniikkaa, kuin vain voi olla. Ykköslähdön 565:ssa on tosiaan nokkapumppu, peltikaukalo penkki (ei siis vielä pehmustettu/jousitettu) Moottori 310A mallia, runkolaakereiden takimmainen liuska on muita leveämpi ja muistaakseni siihen oli myöskin ympätty päittäislaakeri. No tuota laakeria ei saanut enään ainakaan vuonna -99, jolloin tehtiin meitin 565:seen moottoriremontti. Nykypäivän tilanteesta en enään tiedä.
Sylinterikannessa on sellainen "ongelma", ettei venttileillä ole alunperin "seetejä" ja tästä johtuen venttiilit painuu kanteen ja puristukset pienenee vaikeuttaen käynnistystä.

Jarrut on rumpujarrut, ja sijaitsevat takaronkkien vaihteiston puoleisessa päässä, joten jos jarruremppaa joutuu tekemään, niin työ sinänsä on helppo, mutta osat ovat kuitenkin kohtuu painavia...
Eli testaa jarrut, että ne ottavat edes jollakinlailla kiinni.
Hydrauliikan öljytilavuus ei ole järin suuri, ilman lisäsäiliötä tilavuus on muistaakseni 10L. Ja hydrauliikkahan näissä on erillään vaihteisto öljyistä, eli omat öljyt vaihteisto/perä ja hydrauliikalla.
Tuo hydr.pumpun liukukytkin on hyvin suurella todennäköisyydellä jo joko hitsattu kiinteäksi tai muuten vain lukittu kiinteäksi, juuri sen poorin kulumisen johdosta.
Jos kuitenkaan tuota lukitusta ei ole tehty vielä ja poori rupeaa suttaamaan tyhjää, niin kampiakselin päässä oleva poori on kuitenkin kohtuu pitkä,joten sen liukuholkin voi yleensä työntää syvemmälle hihnapyörän sisään ja sitten esim. hitsata se liukuholkin kiinteäksi...

Mitähän muuta, vaihteistossa on alunperin ollut synkronointi 2-3 ja kertojan hitaan, nopean vaihteen välillä. Voimanulosotto yksinopeuksinen.

Ja varmana omana mielipiteenä, varmin kone meillä on ollut nimenomaan tuo 565-Valmetti, lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin.
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  Paulig Ke Tammi 14 2015, 20:56

Kiitos hyvistä kommenteista. Tässähän tuli jo muutama seikka, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Kun koneremppa on jo tehty, niin täytyypä kysyä päittäislaakerin tilannetta.

Onko II malli paljonkin paranneltu, kun sellainenkin olisi tarjolla, tosin huonompi kuntoisena ?

Eniten mietityttää märkäputkikone, se, kuinka pätevästi koneremontti on tehty, jotta koneessa pysyis nesteet ja öljyt omissa oloissaan. Muutenhan koneen voi testata ajamalla melko pitkälle.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  Jyryytin To Tammi 15 2015, 00:35

Kakkosversiossa ei ole oikein muuta eroa, kuin hydr.pumppu on moottorin oikealla sivulla, penkki oli jousitettu, ratti syväkeskeisempi, ohjauksen osat aavistuksen jämäkämmät, moottori 310B mallia. Nämä nyt näin äkkiseltään tuli mieleeni.

Etuakselissa on melko varmasti välystä keinussa ja olka-akseleissa, mutta niinhän ne tahtoo olla vähän kaikissa vanhoissa traktoreissa, joissa rasvaamisvälit ovat venyneet pitkiksi.

Kakkosmalliin tuli myös lisävaruste mahdollisuudet, kuten mekaaninen ryömintävaihde ja hydraulinen ryömintävaihde, ohjaustehostin. Aikoinaan Valmetilla tuli tuon hydraulisen ryömintävaihteen yhteydessä mainoslause: Valmetilla pääsee nyt maailmanennätys hitautta! Nopeus taisi olla portaattomasti säädettynä välillä 0-300m/h happy

Vaihteiston/perän äänethän vanhoissa valmeteissa aivan jotain käsittämätöntä, varsinkin tienopeuksissa. Nimimerkillä: Tourulan mouru, mainoslause: Perästä kuuluu...
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  erkki To Tammi 15 2015, 08:17

Tasauspyörästön lukko on niissä kanssa omanlaisensa. Vanhemmuuttaan ne tahtoo olla sellaisia, ettei oikeaa lukitusta paljon saa aikaan. Jos koneremonti yhteydessä on rempattu myös kansi niin se on hyvä käynnistyjä. Noita huonokantisia on kyllä jonkin verran vielä töissä ja usein niissä on starttipilottipullo työkalulaatikossa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  mattkau To Tammi 15 2015, 09:29

Ei taida Valmetti olla ainut rautakantinen, missä istukat on koneistettu suoraan valuun. Jostain syystä vallu vaan on tullu tunnetuksi tästä venttiilien painumisesta kanteen. Uusien seetien laittaminen on ihan tunnettua tekniikkaa eikä kauhean kalliskaan operaatio, eli kannattaa teettää jos vähänkään epäilyttää ja kansi on irti.

Muuten, eikös sitä kansiasiaa voi kysäistä myyjältä kun kaupoista juttelee. Semmosta asiaa tuskin kannattaa olla kertomatta oli se kuinka päin tahansa. Tuo koneremontti taasen on semmonen sana, minkä sisällöstä ja laadusta ihmisillä saattaa olla kovinkin erilaisia käsityksiä. Sen kun kuulee jossain, niin kannattaa tehdä tarkentavia kysymyksiä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1588
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  jusape To Tammi 15 2015, 14:45

Juu, joku remontti voi olla tehty hoonatuilla putkilla ja ehkä jopa uusilla renkailla, toinen missä on uutta putket, männät, renkaat, laakerit koneistettuun akseliin, totaalinen kansihomma tehty uusilla venoilla ja kansi ja lohkopinnat oiottu, ja tietty sitten ihan kaikkea tältä väliltä .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2886
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  Paulig Pe Tammi 16 2015, 14:40

Jäi vielä kone harkintaan. Siisti peli kyllä.

Syöttöpumpum puolella, pakosarjasta ilmeisesti, oli roiskunut todella tummaa öljyä moottorin ja syöttöpumpun kylkeen. Johtuneeko, että koneessa on vielä sisäänajo kesken ? Tai sitten kaikki polttoaine ei pala koneessa.

Keväämmällä sitten jatketaan mahdollisesti kaupantekoa, kun pakkaset ja lumet on kadonneet.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Valmet 565 Empty Vs: Valmet 565

Viesti  erkki La Tammi 17 2015, 05:53

Koneremontin jälkeen useinkin käy niin, että renkaiden pitää hiukan asettua pyttyihin ja siinä sisäänajon aikana tulee hiukan mustaa mänjää pakopuolelta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa