995 sen suutin vuotaa

Siirry alas

995 sen suutin vuotaa

Viesti  albert01 lähetetty Ke Elo 13 2014, 20:18

Moro
Kertokaa mitä pitäisi tehdä että saisin suuttimen ja kannen väliin vuoto loppumaan????Olen vaihtannut suuttimen kärjet ja kävin koe ponnistaa niitä ja laitoin uudet kupari prikat ja kaikki mutta kolmos suutin ei pidä sieltä tulee vähän ajan kuluttaa ainetta ylös.Puhdistin ja puhalsin paine ilmalla kaikki puhtaaksi ja kupari prikat on hankittu diesel korjaamolta ja olen yrittännyt vaikka mitä  Twisted Evil 

albert01

Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  outsider lähetetty Ke Elo 13 2014, 22:04

Uskoisin että suutinrunko vuotaa sieltä alakierteestä.
Vuotoa on tosi vaikea saada korjattua muuta kuin vaihtamalla suutinrunko.

Noin vain joskus käy kun vaihtaa suutinkärjet.

En ole kokeillut tuohon vuotoon mitään massaa .
Mutta voihan sitäkin kokeilla.Varmaan siihen kannen suutinrungon reiän yläosaan.
Mutta en tiedä kestääkö mikään massa painetta tuossa.

Purkaamolta vuotamaton käytetty runko on yksi vaihtoehto.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1616

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  albert01 lähetetty Su Elo 17 2014, 19:48

Vikaa löytyi elikä suutin holkkissa oli halkeama ja ostin uusi holkkii ja nyt pelittää eikä mitään vuotoja ole  Very Happy 

albert01

Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  outsider lähetetty Su Elo 17 2014, 21:29

Hyvä että vika löytyi.
Joskus tosiaan käy suutinkärjen vaihdossa noin. Very Happy Very Happy 

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1616

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  timo.i lähetetty Su Syys 21 2014, 21:12

On kanssa ollut samaa vaivaa 2 suuttimen kanssa. Oli kanssa kärkien vaihdossa ja vuotaa 2kpl taisi vuotaa silti ennen remonttiakin. Vaihdoin niihin kahteen uudestaan pohjaprikatkin. En erota mistä vuotaa, ensin ne kastuu vähän juuresta ja kun hetken ajelee niin pian koko lohkon kylki märkä. Näkeekö tuota halkeaman tai voiko nuo purkaa paikallaan? Koitin jututtaa remontin tekijää niin sanoi että hän ei muista varmaksi että oliko hänellä silloin sopivia kupariprikkoja hatun ja sen toisen holkin väliin niin että jos se löi vanhoilla prikoilla kasaan niin kai nekin voi vuotaa. Vähän jäi kismittämään.

timo.i

David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 31
Paikkakunta : Nakkila

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  timo.i lähetetty Su Syys 21 2014, 21:14

Vai meneekö muuten ne avautumispaineet ym. sekaain jos niitä menee piteleen...?

timo.i

David Brown : 990 Selectamatic -68
Viestien lukumäärä : 24
Ikä : 31
Paikkakunta : Nakkila

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  OlleK lähetetty Ma Syys 22 2014, 08:07

Jos suuti avataan, täytyy se aina testata avautumispaineen ja suihkun muodon varmistamiseksi. Tämä työ vaatii suutintesterin käyttöä, ilman ei voi tehdä mitään kunnollista.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1006

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  kola8 lähetetty To Huhti 06 2017, 16:22

Pitääkö suuttimet testata jos vaihtaa uudet kärjet?

kola8

Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  OlleK lähetetty To Huhti 06 2017, 16:34

Suutinkärkeä vaihdettaessa täytyy suutin purkaa minkä vuoksi jousipaine täytyy poistaa, muuten on mahdotonta saada suutin oikealla tavalla kasaan uudelleen, jousipaine on sen verran kova. Tämän vuoksi täytyy suuttimen avautumispaina aina tarkistaa ja säätää kärjen vaihdon yhteydessä. Avautumispaineen tarkistus ja säätö edellyttää suutintesterin käyttöä. On syytä aina jättää suuttimien tarkistuksen ja kärkien vaihdon dieselkorjaamon tai asiansa osaavan huoltomiehen tehtäväksi.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1006

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  jusape lähetetty To Huhti 06 2017, 20:37

Jep, aina uusia kärkiä asennettaessa, tai muuten yleensäkään suuttimia purkaessa-kootessa se on oikeastaan kokonaan purettava, sekä putsattava ennen uudelleenkasausta, ja koonnin jälkeen avautumispaineet on säädettävä kohdalleen.
Ite just viikko sitten laittelin 903 vallun kärjet uusiksi, omatoimisesti. Testipumppu on, ja tuohon tuli kärjiksi entisten 4-reikäisten sijaan Scanian 5-reikäiset, ja pikkasen paineita nostin ohjearvosta .......
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1835
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  Tessu lähetetty To Huhti 06 2017, 22:50

Että taas oppi uutta,ei meillä ole koskaan mihinkää säätöihin koskettu kun om suuttimia purettu/kasattu.
Ei ole kyl mitää säädetty eikä vaihettukkaan,putsattu aikanaan vaan heh no pos ehkä voinu muutakin tehä...
Hyvin nuo on auennu ja kiinni menny,ei ainakaan kova jousivoima ole ollu

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1124
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  jusape lähetetty To Huhti 06 2017, 23:27

Yleensä se jousi on hiukkan "väsynyt" ja tasopinnat pikkasen kuluneet sieltä jousesta/säätökupin yläpään vastinprikasta ja paininneulasta, jota jousi painaa suutinneulaa vasten, eli josko samoilla säädöillä kasaa, niin avautumispaine tuppaa jäämään alhaisemmaksi, mitä pitäisi olla .

0.05mm kuluma tekee helposti jo yhden 10bar avautumispaineeseen, ja kun kulumaa voi olla 2-3 eri kohtaa suuttimen liikkuvissa osissa, niin ilman säätöihin koskematta, voi olla että ohjearvollisesti 200bar suutin aukeaakin jo 170bar lukemalla.
Tälläisenkin joskus kokeilin, uusi kärki muuten pruuttia avaamatta, ja keskinäistä heittoa pruuttien kesken oli liki 20bar.....

Itse joskus 3-4v sitten tilasin EBAYsta kutakuinkin just täntyyppisen, hintaan n. 140 ekua rahteineen, ja on ollut yllättävän luotettava lukemanäytöltään ..... ( varmaan on hintansa jo tienannut takaisin )

http://www.ebay.com/itm/Diesel-Injector-Nozzle-Pop-Pressure-Tester-High-quality-0-400-Bar-Pr-Gauge-/222060394684?hash=item33b3d4b8bc:m:m4J1buu_fHychDrQUcxGP2A
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1835
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  Tessu lähetetty Pe Huhti 07 2017, 19:18

Nyt tulikin mieleen että veljen tyttären mieshän teki suutin koeponnistus pumpun pullotunkista,kun joutui ponnistamaan Bobcattinsä suuttimet,että ainakin pumppu ois tiedossa..
Kaveri mulle sano aikanaan että eivät ala liikkeissä ees ponnistamaan jos ei ole kärkiä vaihettu,ei kuulamma maksa vaivaa vanhoilla mitään säätää,no eipä ole itellä tietoa ja harvoin noita eteen tulee enää nykyään kun ajoakin vähän.
Tuossa tullu mieleen että nykyään kun on joka autoissa suuttimet ol ibensa tai diesel nii nmahtaapi olla bensakoneissakin sitten vanhemmiten kuluneita suuttimia ja ne sitten sekottaa päästölukemat? vai olenko väärässä täysin?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1124
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  jusape lähetetty Pe Huhti 07 2017, 21:18

Periaatteessa, vanhassakin koneessa, vaikkei kärkiä uusisikaan, harrastepeliin, niin käytön myötä painelukema muuttuu, ja se avautumispaine kun vaikuttaa käyntiinlähtöön.
Niin edes paineiden säätöä tekisi, jollei sitä noin satasta halua uusiin kärkiin sijoittaa ....
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1835
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  OlleK lähetetty La Huhti 08 2017, 07:24

Niin, ja suutuntesterissä olevan painemittarin ja sulkuventtiilin avulla saadaan selville mahdolliset sisäiset vuodot.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1006

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: 995 sen suutin vuotaa

Viesti  erkki lähetetty La Huhti 08 2017, 08:00

Dieselissä suuttimen tehtävä on hajottaa polttoaine hyvin pienksi pisaroiksi, jolloin sylinteriin suihkutettuun polttoainemäärään tulee valtavan iso yhteen laskettu pinta-ala ja nuo mikroskooppiset pisarat ovat lähellä toisian. Noilla tempuilla syttyminen helpottuu ja palorintama etenee nopeasti. Kun suuttimeen tulee avautumishetkellä säännöllisen kartion muotoinen rakonen, joka avautuu vasta korkeassa paineessa, saavutetaan tuo edellä mainittu lopputulos.  Dieselin oikean käynnin kannalta on tärkeää, että palaminen tapahtuu rintamana, joka alkaa ruiskutuksen alkaessa ja etenee uutta palamatonta seosta kohti hallitusti. Dieselin saisi kyllä käymään niinkin, että laittaisi imusarjaan kaasuttimen ja syöttäisi polttoaineen sen kautta. Silloin polttoaineen syttyminen muuttuu räjähdykseksi, koska puristettu polttoaine syttyy monesta pisteestä samanaikaisesti, mikä johtaa erittäin nopeaan paineen nousuun, "nakutukseen", jonka seurauksena ainakin alumiiniset männät tuhoutuvat nopeasti. Kun suutin alkaa ruuttailla huonosti, niin käynti muuttuu kolkattavaksi, jonka seurauksena pitkässä  juoksussa saattaa katketa männänrenkaat ja lopulta jopa mäntään sulaa reikä. Tuollaisen moottorin saa käymään starttipilotilla ja kun sitä annostelee avokätisesti, niin se kyllä syttyy puristuksella ja aiheuttaa melkoisen kolkatuksen. Usein käytettynä pilotilla katkeavat männänrenkaat ja jopa renkaiden väiset kannakset murtuvat tai väljistyvät.

Bensiinimoottoreissa suuttimien rooli on erilainen. Riittää, että bensiini tulee suuttimelle matalalla paineella ja suuttimen kela saa moottorin ohjausjärjestelmä kautta virtapulsseja, jotka aukovat suutinta sen mukaan miten paljon ilmamassa-anturi käskee sekoittaa bensaa sisään imettyyn ilmaan. Bensiini höyrystyy imusarjassa ja valmis seos imeytyy männän päälle. Siellä on sytytystulpan tehtävä sytyttää seos, jolloin palorintama leviää tulpasta eteenpäin palamattomaan bensahörypilveen. Jos bensiinin oktaaniluku on liian matala, syttyy seos puristuksella jo ennen kipinän iskua ja moottori alkaa nakuttaa. Myös siinä tapauksessa jatkuva nakutus rikkoo moottorin.  

Mainittakoon, että dieselpolttoaineen nakutuskestävyys on huono. Jos bensiinimoottorin polttoaineeseen sekoittaa dieseliä, niin moottori alkaa nakuttaa. Jo pieni määrä tekee sen, että kone "ritisee" kun sillä vedättää pienillä kierroksilla. Jos dieselin polttoaineeseen sekoittaa bensiiniä, sekin syttyy puristuksesta jos moottorissa on hyvät puristukset. Syttyminen voi isolla bensiinimäärällä mennä tavallaan hallitsemattomaksi, joten kylmäkäynnistyksen parantamiseksi bensiinin sekoittamista dieselin polttoaineeseen ei voi mitenkään suositella. Etukammiokoneessa vaikutus ei välttämättä ole kovin vahingollinen, mutta suorasuihkukoneessa pystyy herkemmin käymään niin, että käyntiin tulee nakutusta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3682

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa