Taavetin kansipahvi palannu!!

Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  taavi 995 lähetetty Ti Elo 05 2014, 00:54

Moro!
Eli miulla olisi tollain David brwon 995-73 mistä on kannentiiviste mennyt Sad  Sad ..Työntää pakoputkesta jäähdytinnestettä kun laittaa käyntiin. Onkohan kuinka paha homma vaihtaa tuo tiiviste? tartteeko jakoa laittaa? entäs kannen momentti? Kiitoksa jo etu käteen vastauksista!  Smile Smile

taavi 995
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  erkki lähetetty Ti Elo 05 2014, 07:24

Moottori on hyvin perinteinen työntötankokone, johon kannentiivisteen vaihto on aika simppeli homma.

Pakoputki pois, ilmaputsarin hattu pois, tankin etureunalta konepellin jousikiinnikkeet auki ja konepeltiin menevien sähköjen liitin auki, etusäleikkö pois ja konepellin etu/alakulmista ruuvit löysälle ja sitten koko konepelti pois paikaltaan.

Nesteet ulos lohkon kyljessä olevasta hanasta, ylävesiletku pois ja imusarjaan menevä letku pois. Suuttimille menevät putket irti ja putkenpäät suojataan vaikka pakastepusseilla. Kanteen menevä voiteluöljyputki auki, venttiilikoppa pois ja kannenpulttiern mutterit auki.
Keinuvipuakseli pois, työntötangot pois, merkkaa niiden järjestys, että tulevat alkuperäiseen järjestykseen takaisin. Jos 995:ssä on pieni letku vesipumpun ja termostaattikotelon välissä (en muista onko), niin se löysälle. Kansi pitäisi lähetä nyt nostamalla pois paikaltaan. Ei ole tavatonta, että keskimmäinen vaaranapultti on ottanut ruostetta ja ahdistaa reikäänsä niin, ettei kansi halua nousta. Tunnetaan tapauksia, että traktorin päälle on tehty nostopukki ja käytetty irrottamiseen taljaa siinä määrin että traktorin etuakseli on alkanut nousta irti maasta.
Parempi konsti on käyttää kiiloja kun kantta saa ensin hieman raolleen. Jos on kvaa puuta liiterissä niin puisilla kiiloilla saattaa pärjätä, mutta se auttaa jos taittaa ohuesta pellistä V:n muotoisia lipareita ja koettaa lyödä kiilan niiden väliin. Täysmetalikiilalla irtoaa takuuvarmasti, mutta pitää varoa lohkaisemasta valujen reunoja. Kansi nostetaan selälleen työpöydälle ettei suutikärjet vahingoitu.

Sitten vaan pinnat puhtaiksi, yksi parhaista työkalusita on maalarin kittilasta, joka on kulunut teräväksi. Porakoneen teräsharjaakin kuulemma on kaytetty samaan tarkoitukseen. Suojaa lohkossa kanavat, ettei irronnut moska mene sylintereihin tai jäähdytys- tai öljytilaan.
Kokoonpano sitten vaan päinvastaisessa järjestyksessä. Laita kansitiiviste oikein päin! Sen pystyy asentamaan väärin päin jos ei huomioi asiaa. Kannenpultit kiristetään vaiheittain keskeltä alkaen ympyrää kiertämällä, ensin vaikka 5 kpm, sitten 9 kpm ja lopuksi 12,5 kpm.
Kun 12,5 kpm on vedettynä, niin kierretään samalla momentilla pultit toiseen kertaan, niin että ensin pakitetaan muutama aste ja vedetään uudelleen kiinni. Sitten vaan venttiilivälysten säätö, putket ja letkut kiinni, nesteet sisään.  Moottoriöljyyn on todennäköisesti sekoittunut pakkasnestettä, joten öljy on syytä vaihtaa ennen moottorin ilmausta ja käynnstystä.

Kansi jälkikiristetän kun moottori on käynyt lämpimäksi. Tästä vaihtelee mielipiteet, että kiristetäänkö lämpimänä vai kylmänä, oma käsitykseni on, että moottorin annetaan jäähtyä ennen jälkikiristystä. Jälkikiristys tehdään samoin kuin varsinainen kiristys, eli kutakin pulttia ensin sen verran aukipäin, että mutteri lähtee kiertymään 12,5 kpm momentilla kun sitä vääntää kiinni päin.

On suositeltavaa kirrata kansi uudelleen muutaman kymmenen ajotunnin jälkeen.

Kun kansi on irrallaan, on ihan järkevää politiikkaa käyttää venttiiilit irti ja hiaista ne jos tiivistepinnat eivät ole puhtaat.

Tuossa se on pääpiirteissään. Saattoi jotain unohtua, mutta kaverit varmaan paikkaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3872

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  jusape lähetetty Ti Elo 05 2014, 21:39

Eräässä koneessa oli kannessa kenties valuvikaa ollut alkujaan, ja tämän lisäksi kenties veden aiheuttamaa syöpymää niin että pakokanavassa oli reikä vesitilaan....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2068
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  Pakki lähetetty Ti Elo 12 2014, 11:06

Tiedoksi vaan että Taaveteissa ei käytetä kansipahveja vaan kuparitiivistettä.
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 323
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  jusape lähetetty Ti Elo 12 2014, 22:07

Niin on Nuffissakin alkujaan ollut, kuparipinnoitettu tiiviste jossa ohut massa välissä. Vaan näitä ei ole aikoihin saanut. Saakos taavettiin sitten ?
Ja tuski se alkuperäinen "kuparitiiviste" puhdas kupari on ollut, todennäköisesti ohut massa kahden ohuen kuparin välissä....
Muistaakseni tosa 1410pis aina ollut massatiiviste, eikä mitään kuparipinnoitteista
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2068
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  AJ_DB990 lähetetty La Toukokuu 11 2019, 16:46

Onko automaattisesti merkki kansipahvin palamisesta, jos tekee painetta järjestelmään?
Talvella ei tuntunut olevan mitään ongelmaa, mutta kelien lämmettyä huomasin että työntää jäähdytysnestettä hukkaputkesta ulos kevyessäkin hommassa.

Laitoin hukkaputken päähän syylärin viereen 0.5L pullon ja aika tarkalleen se täyttyi ajossa. Koneen jäähdyttyä järjestelmä oli imenyt nesteen pullosta takaisin kiertoon.

Lämpömittarin toiminnasta en ole aivan varma, kun neula heiluu reilusti, mutta olen mittailut jäähdytysnesteen lämpötilaa ulkoisella mittarilla, eikä lämmöt mielestäni nouse edes normaaliksi.

Viime syksynä vaihdoin jäähdytysnesteet, ja samalla testasin termostaatin toiminnan että aukee kiehuvalla vedellä.

Traktori on 990 Selectamatic -67
AJ_DB990
AJ_DB990

David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Janakkala

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  1690 metsä lähetetty La Toukokuu 11 2019, 17:48

Ei ihan automaattisesti. Ainakin jos syyläri on liian täynnä, ja kun neste lämmetessään laajenee pursuu ylimäärästä ulos

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 390

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  jusape lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 01:02

N. 0.3-0.5ltr paisumiselle glykolinesteillä on, tuollaisessa n. 13ltr järjestelmässä normaalikäytöstä.
Ja jos takaisin imaisee, ei siellä isoa vuotoa voi olla, muutoin ei imisi takaisin.....
Persmutusääntönä vois sanoa että jäähdyttimen yläkenno-säiliö puoliväliin täytettynä, kylmänä on okei ....

Asiaan liittymättömänä, mul on Nuffis oire, pulisee 2 min tyhjäkäyntikäytön ja sammuttamisen jälkeen syylärissä, liemet talven pysyny kylläkin osioissaan ......


Viimeinen muokkaaja, jusape pvm Su Toukokuu 12 2019, 12:20, muokattu 1 kertaa
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2068
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  erkki lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 10:08

Vuotava kannentiiviste laittaa nesteet kiehumaan. Se alkaa painaa höyryä korkin läpän läpi niin ettei asiasta voi erehtyä. Minusta kannattaa ajella edelleen ja seurailla alkaako oire pahentua. Pieni vuoto kasvaa isoksi aika nopeasti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3872

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  AJ_DB990 lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 21:06

jusape kirjoitti:N. 0.3-0.5ltr paisumiselle glykolinesteillä on, tuollaisessa n. 13ltr järjestelmässä normaalikäytöstä.
Ja jos takaisin imaisee, ei siellä isoa vuotoa voi olla, muutoin ei imisi takaisin.....
Persmutusääntönä vois sanoa että jäähdyttimen yläkenno-säiliö puoliväliin täytettynä, kylmänä on okei ....

Asiaan liittymättömänä, mul on Nuffis oire, pulisee 2 min tyhjäkäyntikäytön ja sammuttamisen jälkeen syylärissä, liemet talven pysyny kylläkin osioissaan ......

Kylmällä koneella olen pitänyt glykolit aikalailla pari senttiä jäähdyttimen täyttöaukon alareunasta, joten kaitpa sieltä sitten on vähän vara tulla uloskin.

Tuo 13L täyttömäärä on muuten erikoinen, kun syksyllä vaihdoin nesteet ohjeiden mukaan traktorin oikea etukulma alamäkeen, niin täyttömäärä ei ollut 13L, olisko vajaa 11L mennyt.
Toki talven mittaan käytössä sai sitten vielä ~1L menemään järjestelmään. Jääkö sitä nestettä sitten jonnekin mutkaan sen verran, ettei millään saa kaikkea ulos?
AJ_DB990
AJ_DB990

David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 21
Paikkakunta : Janakkala

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  jusape lähetetty Su Toukokuu 12 2019, 23:36

Mutulla heitin toin 13L täytösmäärän, en katsellut mistään kirjoista, mut suuuruusluokka ei varmaan paljoa heitä ....
Ja tyhjennyshanoista ei yleensä koskaan saa ihan tyystin tyhjäksi, lohkoa eikä jäähdytintä.
Nuffistakin kun konetta irrotelles olen syylärin ja lohkon hanoista päästänyt pois liemet, niin kyl sieltä silti ainakin puol litraa tulee moottorista, kun kantta aukoo ja moottoripukissa konetta kääntelee, on vaan niitä valun kannaksia ja syvennyskoloja , ym siellä .....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2068
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  erkki lähetetty Ma Toukokuu 13 2019, 08:18

Omissa traktoreissa olen nestemäärän alarajana piänyt sitä, että kun korkista katsoo sisään, niin kennojen pinta on pinnan alla. Harvoin tulee täytettyä yli ylävesiletkun yhteen puoltaväliä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3872

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  Paulig lähetetty Pe Toukokuu 17 2019, 07:14

Ei passaa kovin täyteen syyläriä laittaa. Mulla ainakin nesteenvaihdon jälkeen kun tuli täytettyä vahingossa senttiä vajaa korkkia myöden, niin kyllä se puhalsi nestettä ylivuotoletkusta joitain aikoja. Se on ehkä sentti kennojen yläpuolella nyt ja riittää paisuntatila. Kun se noin 12,8L nestettä lämpiää 70 asteiseksi, se laajenee yllättävän paljon ja syylärin yläpäässä ei ole sitä tilaa liiaksi. Riittää kun neste on kennojen yläpuolella, moottorissahan sitä väkisin on jos näkyy syylärissä.

Tuo kannentiivisteen vaihto on kuten Erkki sanoi, simppeli homma. Ruiskutussuuttimet pitää ottaa irti ja polttoaineputket kannattaa ottaa suodattimineen päivineen kaikki pois.
Muista kannen ja lohkon välinen öljyputki moottorin takaosassa.

Kansi sitten painaa, sitä ei nosta yksin. Tai mistä sen tietää,  mutta ei kannata yrittää.... Laughing
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 902
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Taavetin kansipahvi palannu!! Empty Vs: Taavetin kansipahvi palannu!!

Viesti  Tessu lähetetty Ke Toukokuu 29 2019, 15:35

Taavin kansi niitä yksinkertaisimpia ja hyvä homma harjoitella sillä,-70 luvulla olin apupoikana kun isäukko vaihteli vissiin 3krt 900 Taavin tiivaria,kunnes sitten jäikin vedet sisälle ja pakkanen hoiti hommat.
Ei siinä montaa pahaa paikkaa ole,muistaakseni siinäkin oli joku ongelma pultin kanssa...eipä ollu isä mikään konemies mutta jos se sai tiivarin vaiheltua saa sen moni muukin,että sen verran täytyy antaa toisillekkin tsemppiä! Very Happy jep kansi painaa toki mutta siihen löytyy jo monilta apu.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1217
Ikä : 53
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa