Lämpömittari

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Ma Loka 14 2013, 19:47

Tuli laitettu 990 moottorin termostaatti kun joku oli poistanut kokonaan, mutta tuota tuota mittarista ja anturista. Mittari ei nouse sen enempää kuin aikasemminkaan ja mielestäni moottori lämpiää nyt enemmän, kun ei oikein kättäkään pysty pitään moottorin kyljessä. Anturilta kun mittaa jännitettä niin löytyy n 5V, mitenkän tota vois helpoiten testata?

Hn

David Brown: 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro: 21
Viestien lukumäärä: 78
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty Ti Loka 15 2013, 01:44

En tiedä, voiko mitenkään asiaa yleistää, mut tosa 1410pis mittari aivan vihreen alarajalla vaikka lämminkin on, ja kuormituksessa nousee....

Itsellä on ihan vaan perstuntuma, että ainakin toin mittari alkaa nousta vasta jossain 80+ ? astetta, ja mittarin toiminta-alue on lämpötilan suhteen aika kapeahko, ehkä 80-100 olis vihreen alhaalta punaiselle ??

jusape

DBTCF:n jäsen nro: 23
Viestien lukumäärä: 905
Ikä: 44
Paikkakunta: Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  outsider lähetetty Ti Loka 15 2013, 07:47

Samanlaisia kokemuksia on minullakin mittareista kuin Jusapella
Useimmiten jököttävät alareunassa mutta näyttävät kyllä koska mennään lähelle maximia.

Noista uusista Intialaisista en sano mitään.Very Happy 

outsider

David Brown: Cropm,25D.880imp,990imp,990sel,1200,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro: 5
Viestien lukumäärä: 1023

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  mattkau lähetetty Ti Loka 15 2013, 08:58

Niin, anturihan on periaatteessa vastus, jonka vastusarvo muuttuu lämpötilan mukaan. Kylmänä vastus on "suuri", kuumana lähes nolla. Vastusmittauksella eri lämpötiloissa voi arvioida anturin toimivuutta. Se ei saa olla koskaan ääretön eikä kylmänä lähellä nollaa. Anturin vastuksen ja varsinkin sen vastus-lämpötilakäyrän saaminen jostain on hankalaa. Tuo saamasi 5V viittaisi siihen, että se ainakin jollain lailla toimii. Viidakkomiehen konsti kokeilla mittarin toimivuutta on pistää anturin johto runkoon (suoraan tai mieluusti muutaman ohmin vastuksen kautta), pitäisi nousta.

Outsider tuossa yllä jo kertoikin mittarin näyttöalan kapeudesta. Mittari-anturi yhdistelmä on rakennettu sillä tavalla, että "kiinnostava" alue näkyisi mahdollisimman hyvin eli vaikkapa koneen ylikuumeneminen paljastuu ennenkuin höyryä alkaa muodostumaan. Ilmeisesti kylmänä käymistä ei ole nähty niin kiinnostavaksi.

Tästä kyllä ei taida olla kovin paljon apua.


mattkau

David Brown: 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro: 36
Viestien lukumäärä: 475
Paikkakunta: Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Ti Loka 15 2013, 20:03

Sen verran kerkesin selvittää että vastus kylmä oli noin 115 ohmia ja sen verran kun kerkesin konetta käyttää vastus arvo pieneni kone noin vartin verran ja arvo oli tuossa 95 ohmin tietämillä eli anturi siis ilmeisesti ehjä. Mittarinkin nousee pidemmän käytön jälkeen tuonne 30 C asteeseen mutta ei ainakaan tuolla rilluttelulla mitä olen ajellut sen enempää. Näkeekös sen jäähdyttäjän korkin kautta kun termostaatti aukee eli alkaako vesi virrata niin että silmillä näkee.

Hn

David Brown: 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro: 21
Viestien lukumäärä: 78
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  tv43 lähetetty Ke Loka 16 2013, 13:12

Muutatama vuosi sitten kun ostin 1490 , etsin myös anturia . Traktorivaraosa tampereelta ei
löytänyt . Huoltomies kertoi että kovalla ajolla esim. äestyksellä nousee keltaiselle .
Meikäläisen ajoilla ei mittari liiku , mutta olen jo sen unohtanutkin . Termostaatin toiminta
olisi tietenkin tarkistettava jotenkin . Oliskohan tarvikemittarille helppoa paikkaa moottorin
kyljessä .

tv43

Viestien lukumäärä: 66
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Ke Loka 16 2013, 15:57

Alkoi mittari nyt nousta kun räpläilin johdin liitoksia. http://imageshack.us/photo/my-images/689/1df9.jpg/. Mutta ei ainakaan termari vielä auennut kun syylärin vesi ihan haaleeta täytynee tehdä tutkimuksia OIKEIN mittarilla.

Hn

David Brown: 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro: 21
Viestien lukumäärä: 78
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Paulig lähetetty Pe Loka 18 2013, 08:12

Omassa taavissa mittarin toiminta häiriintyy, kun hytin lämmityshana (vesipumpun kyljessä) on auki. Jos sen laittaa kiinni, mittari nousee helpommin oikeisiin lukemiin. Kovassakaan käytössä hana auki mittari ei nouse juurikaan. Ilmeisesti vesivirtaus jotenkin sotkee asiaa, kone on hana aukikin varmasti lämmin esimerkiksi lumenlinkouksen aikana...

Paulig

David Brown: 990 Selectamatic vm. 79
DBTCF:n jäsen nro: 14
Viestien lukumäärä: 742
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Pe Loka 18 2013, 09:51

Onko se niin että kevyellä ajolla tai tyhjäkäynnillä tuo moottori ei lämpene sinne 76 asteen että termostaatti aukeaisi?


Viimeinen muokkaaja, Hn pvm Su Loka 20 2013, 18:27, muokattu 1 kertaa

Hn

David Brown: 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro: 21
Viestien lukumäärä: 78
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Su Loka 20 2013, 18:27

Nyt on mitattu veden oikea lämpötila joka vastaa kuvan osoittamaa lukemaa veden lämpö oikeesti 75 astetta.
Sitten ilmeni toinen pieni murhe latausvalo vilkahtelee tasaseen tahtiin loppuu kun laittaa valot päälle,liekö herätevirta ongelma vaihtovirtalaturi pari vuotta vanha.

Hn

David Brown: 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro: 21
Viestien lukumäärä: 78
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty Su Loka 20 2013, 21:47

Jokin halppis-tarvikelaturi ?

Voi se laturikin ihan itse olla syypää, vaikkei ikää paljoa olisikaan.....

jusape

DBTCF:n jäsen nro: 23
Viestien lukumäärä: 905
Ikä: 44
Paikkakunta: Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Su Loka 20 2013, 22:18

Juu taitaa joku kiinan versio olla HATA autosähköstä Tampereelta ostin pari buotta sitten. Täytyy nyt vielä tarkastaa että tuo latuein maadoitus on kunnossa jaännitettä tulee kuitenkin 14 V koneen käydessä.

Hn

David Brown: 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro: 21
Viestien lukumäärä: 78
Paikkakunta: Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty Ma Loka 21 2013, 23:10

Kaverilla mettäkoneessa kans latausongelmaa, kylmänä 29v ja koneen lämmetessä putoo, jopa alle 24v lukemaan, laturi vajaan puolvuotta vanha..... Taitaa säädin lämmetessään ottaa itteensä.....
Takuu siinä laturissa nyt kuitenkin vielä on, joten sitä ei aleta paremmin tutkimaan.....

jusape

DBTCF:n jäsen nro: 23
Viestien lukumäärä: 905
Ikä: 44
Paikkakunta: Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  mattkau lähetetty Ti Loka 22 2013, 14:16

Jahas, saattaapas se olla että laturi vilkuttelee hyvästejä sinulle. Mutta ihan huviksesi voisit mietiskellä seuraavia juttuja laturin kuolemaa odotellessa.

Mikä on akun kunto?

Siellä saattaa olla myös kontaktivikaa jossain. Nämä toimivat laturille, jossa on sisäinen säätäjä. Mittaa laturin virtaliittimen ja akun plusnavan välinen jännitehäviö ilman kuormaa ja kuorman kanssa (siis mittausjohdot tuolle välille ja volttiasteikko niin pieni kuin mittarista löytyy). Sama juttu laturin kuoren ja akun miinusnavan välillä. Missään näissä tapauksissa ja varsinkaan maapiirissä mittari ei saisi näyttää juuri mitään, ei edes puolta volttia. Ja vaikka mittaukset eivät näyttäisi isoja lukemia saattaisi olla kannattavaa pistää erillinen maajohto laturin rungon ja traktorin rungon väliin sopivien ruuvien alle tukevasti kiinni.

mattkau

David Brown: 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro: 36
Viestien lukumäärä: 475
Paikkakunta: Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Tessu lähetetty La Loka 26 2013, 03:57

Juu jos epäilee että lämmöt näyttää väärin niin tarkistaapi sen jollai muulla mittarilla sieltä vedestä suoraan.
Laturin vilkuttelu voi johtua melkein mistä vaan mutta voi se olla että yks diodi alkaa hitsaamaan juotoksessa ehkä tässä tapauksessa "Kiina ilmiön" vuoksi yleensä vanhuden,myös säädin voi temppuilla vanhoissa latureissa taas kuluneet hiilet/kollektori.
Sitten ne perus varotukset millä vaihtovirtalaturi tuhotaan! aina kun hitsataan sähkölla joko Traktoria tai konetta perässä niin akun maakenkä irti,ja muullonkaan ei mitään turhia oikosulkuja ettei diodit kärsi,myöskään ilman akkua ei sitten kannata koettaa ajaa eikä täysin risallakaan pitkään.

Tessu

David Brown: DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä: 627
Ikä: 48
Paikkakunta: Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun


Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa