Lämpömittari

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Ma Loka 14 2013, 19:47

Tuli laitettu 990 moottorin termostaatti kun joku oli poistanut kokonaan, mutta tuota tuota mittarista ja anturista. Mittari ei nouse sen enempää kuin aikasemminkaan ja mielestäni moottori lämpiää nyt enemmän, kun ei oikein kättäkään pysty pitään moottorin kyljessä. Anturilta kun mittaa jännitettä niin löytyy n 5V, mitenkän tota vois helpoiten testata?

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty Ti Loka 15 2013, 01:44

En tiedä, voiko mitenkään asiaa yleistää, mut tosa 1410pis mittari aivan vihreen alarajalla vaikka lämminkin on, ja kuormituksessa nousee....

Itsellä on ihan vaan perstuntuma, että ainakin toin mittari alkaa nousta vasta jossain 80+ ? astetta, ja mittarin toiminta-alue on lämpötilan suhteen aika kapeahko, ehkä 80-100 olis vihreen alhaalta punaiselle ??

jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1467
Ikä : 47
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  outsider lähetetty Ti Loka 15 2013, 07:47

Samanlaisia kokemuksia on minullakin mittareista kuin Jusapella
Useimmiten jököttävät alareunassa mutta näyttävät kyllä koska mennään lähelle maximia.

Noista uusista Intialaisista en sano mitään.Very Happy 

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1396

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  mattkau lähetetty Ti Loka 15 2013, 08:58

Niin, anturihan on periaatteessa vastus, jonka vastusarvo muuttuu lämpötilan mukaan. Kylmänä vastus on "suuri", kuumana lähes nolla. Vastusmittauksella eri lämpötiloissa voi arvioida anturin toimivuutta. Se ei saa olla koskaan ääretön eikä kylmänä lähellä nollaa. Anturin vastuksen ja varsinkin sen vastus-lämpötilakäyrän saaminen jostain on hankalaa. Tuo saamasi 5V viittaisi siihen, että se ainakin jollain lailla toimii. Viidakkomiehen konsti kokeilla mittarin toimivuutta on pistää anturin johto runkoon (suoraan tai mieluusti muutaman ohmin vastuksen kautta), pitäisi nousta.

Outsider tuossa yllä jo kertoikin mittarin näyttöalan kapeudesta. Mittari-anturi yhdistelmä on rakennettu sillä tavalla, että "kiinnostava" alue näkyisi mahdollisimman hyvin eli vaikkapa koneen ylikuumeneminen paljastuu ennenkuin höyryä alkaa muodostumaan. Ilmeisesti kylmänä käymistä ei ole nähty niin kiinnostavaksi.

Tästä kyllä ei taida olla kovin paljon apua.


mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 604
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Ti Loka 15 2013, 20:03

Sen verran kerkesin selvittää että vastus kylmä oli noin 115 ohmia ja sen verran kun kerkesin konetta käyttää vastus arvo pieneni kone noin vartin verran ja arvo oli tuossa 95 ohmin tietämillä eli anturi siis ilmeisesti ehjä. Mittarinkin nousee pidemmän käytön jälkeen tuonne 30 C asteeseen mutta ei ainakaan tuolla rilluttelulla mitä olen ajellut sen enempää. Näkeekös sen jäähdyttäjän korkin kautta kun termostaatti aukee eli alkaako vesi virrata niin että silmillä näkee.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  tv43 lähetetty Ke Loka 16 2013, 13:12

Muutatama vuosi sitten kun ostin 1490 , etsin myös anturia . Traktorivaraosa tampereelta ei
löytänyt . Huoltomies kertoi että kovalla ajolla esim. äestyksellä nousee keltaiselle .
Meikäläisen ajoilla ei mittari liiku , mutta olen jo sen unohtanutkin . Termostaatin toiminta
olisi tietenkin tarkistettava jotenkin . Oliskohan tarvikemittarille helppoa paikkaa moottorin
kyljessä .

tv43

Viestien lukumäärä : 78
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Ke Loka 16 2013, 15:57

Alkoi mittari nyt nousta kun räpläilin johdin liitoksia. http://imageshack.us/photo/my-images/689/1df9.jpg/. Mutta ei ainakaan termari vielä auennut kun syylärin vesi ihan haaleeta täytynee tehdä tutkimuksia OIKEIN mittarilla.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Paulig lähetetty Pe Loka 18 2013, 08:12

Omassa taavissa mittarin toiminta häiriintyy, kun hytin lämmityshana (vesipumpun kyljessä) on auki. Jos sen laittaa kiinni, mittari nousee helpommin oikeisiin lukemiin. Kovassakaan käytössä hana auki mittari ei nouse juurikaan. Ilmeisesti vesivirtaus jotenkin sotkee asiaa, kone on hana aukikin varmasti lämmin esimerkiksi lumenlinkouksen aikana...

Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 754
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Pe Loka 18 2013, 09:51

Onko se niin että kevyellä ajolla tai tyhjäkäynnillä tuo moottori ei lämpene sinne 76 asteen että termostaatti aukeaisi?


Viimeinen muokkaaja, Hn pvm Su Loka 20 2013, 18:27, muokattu 1 kertaa

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Su Loka 20 2013, 18:27

Nyt on mitattu veden oikea lämpötila joka vastaa kuvan osoittamaa lukemaa veden lämpö oikeesti 75 astetta.
Sitten ilmeni toinen pieni murhe latausvalo vilkahtelee tasaseen tahtiin loppuu kun laittaa valot päälle,liekö herätevirta ongelma vaihtovirtalaturi pari vuotta vanha.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty Su Loka 20 2013, 21:47

Jokin halppis-tarvikelaturi ?

Voi se laturikin ihan itse olla syypää, vaikkei ikää paljoa olisikaan.....

jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1467
Ikä : 47
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Su Loka 20 2013, 22:18

Juu taitaa joku kiinan versio olla HATA autosähköstä Tampereelta ostin pari buotta sitten. Täytyy nyt vielä tarkastaa että tuo latuein maadoitus on kunnossa jaännitettä tulee kuitenkin 14 V koneen käydessä.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty Ma Loka 21 2013, 23:10

Kaverilla mettäkoneessa kans latausongelmaa, kylmänä 29v ja koneen lämmetessä putoo, jopa alle 24v lukemaan, laturi vajaan puolvuotta vanha..... Taitaa säädin lämmetessään ottaa itteensä.....
Takuu siinä laturissa nyt kuitenkin vielä on, joten sitä ei aleta paremmin tutkimaan.....

jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1467
Ikä : 47
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  mattkau lähetetty Ti Loka 22 2013, 14:16

Jahas, saattaapas se olla että laturi vilkuttelee hyvästejä sinulle. Mutta ihan huviksesi voisit mietiskellä seuraavia juttuja laturin kuolemaa odotellessa.

Mikä on akun kunto?

Siellä saattaa olla myös kontaktivikaa jossain. Nämä toimivat laturille, jossa on sisäinen säätäjä. Mittaa laturin virtaliittimen ja akun plusnavan välinen jännitehäviö ilman kuormaa ja kuorman kanssa (siis mittausjohdot tuolle välille ja volttiasteikko niin pieni kuin mittarista löytyy). Sama juttu laturin kuoren ja akun miinusnavan välillä. Missään näissä tapauksissa ja varsinkaan maapiirissä mittari ei saisi näyttää juuri mitään, ei edes puolta volttia. Ja vaikka mittaukset eivät näyttäisi isoja lukemia saattaisi olla kannattavaa pistää erillinen maajohto laturin rungon ja traktorin rungon väliin sopivien ruuvien alle tukevasti kiinni.

mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 604
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Tessu lähetetty La Loka 26 2013, 03:57

Juu jos epäilee että lämmöt näyttää väärin niin tarkistaapi sen jollai muulla mittarilla sieltä vedestä suoraan.
Laturin vilkuttelu voi johtua melkein mistä vaan mutta voi se olla että yks diodi alkaa hitsaamaan juotoksessa ehkä tässä tapauksessa "Kiina ilmiön" vuoksi yleensä vanhuden,myös säädin voi temppuilla vanhoissa latureissa taas kuluneet hiilet/kollektori.
Sitten ne perus varotukset millä vaihtovirtalaturi tuhotaan! aina kun hitsataan sähkölla joko Traktoria tai konetta perässä niin akun maakenkä irti,ja muullonkaan ei mitään turhia oikosulkuja ettei diodit kärsi,myöskään ilman akkua ei sitten kannata koettaa ajaa eikä täysin risallakaan pitkään.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 851
Ikä : 50
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty La Loka 26 2013, 04:17

Ei ehkä voi yleistää, mutta sen n.30v aikana mitä itte koneita ja autoja laitellut, koskaan yleisesti ottaen ei ole ollut piuhat irti, ja yhtään laturia en ole siinä vielä rikottua saanut.

Tietokonejutut asia erikseen, sen tietää kuka maksaa jos kärvähtää remontissa, sitä riskiä en ole konepuolella ottanut, mut esim mitä autoja hitsillut, niin ei ole pimentynyt yhtään matolaatikkoa vielä sielläkään vaikka piuhat on kiinni ollut.....

jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1467
Ikä : 47
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Tessu lähetetty La Loka 26 2013, 13:44

Kyllä se opetetaan jo hitsauskurssilla että kun autoon menette hitsaamaan niin piuhat irti!
Ja näin tulee myös tehdä, laturin diodit ei ole tehty kestämään semmoista koettelemusta,MONESTI olen noilta nuorilta sälleiltä kuullu että katos kun ei taas lataa niin mun ekakysymys onkin aina et onkos autoa hitsattu lähiaikoina? siinäpä voi olla sen syy,kyllä mä otan kaapelin irti vaikka on tasavirtalaturitkin,ei oikein ole mun mieleen että akku tulee enää uudelleen silmille kun kerran semmosen on räjäyttäny niin toistakertaa ei enää tarvitse.
Uusia tietokoneautojahan ei voi enää hitsata ollenkaan kun ei näköjään voi antaa virtaa,ladata akkua,hinata jne jne...
Hyvää tuuria kun voi olla mutta eipä pääse kukaan ainakaan vinoilemaan kun tekee niin kuin pitääkin

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 851
Ikä : 50
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  jusape lähetetty La Loka 26 2013, 23:21

Juu, niin kerrotaan kyllä.....

Ja sellasia, missä tietsipokseja, pitäisi purkaakkin niin että lisäksi joka saakelen boksilta ottaisi piuhat irti, varmuudeksi......

Tosin hitsattaessa maadoitus pitäisi olla hitsattavan kohteen välittömässä läheisyydessä....

jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1467
Ikä : 47
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  mattkau lähetetty Su Loka 27 2013, 10:40

Niin. Jusape on ihan oikeassa siinä, että hitsattaessa kannattaa pitää huolta maadoituksesta. Maatonget pitää panna samaan kappaleeseen ja mahdollisimman lähelle hitsattavaa kohtaa ja huolehtia hyvästä kontaktista. Näin hitsausvirran ei tarvitse lähteä etsiskelemään itselleen helpointa reittiä takaisin hitsikoneeseen. Se ei välttämättä ole sama, kuin mitä itse ajattelisit. Tarinathan kertoo korjaajista, jotka on onnistuneet rikkomaan laakereita ym. mekaniikkaakin maatäkyn kiinnityspisteen valinnalla.

Mutta joo, minusta ei ole iso vaiva päästää akun kaapeleita irti. Näin todennäköisyys vikaantumiselle pienenee lisää, mutta maapisteen valintaa pitäisin kuitenkin ykkösenä.

Nykyajan traktorit ja autot ovat täynnä elektroniikkaa, ei pelkästään sähköpurkkeja vaan myös antureita ja autoissa jopa periaatteessa sähkönalleja, joiden ainoa tehtävä on päsähtää kun saavat sopivasti sähköä. Kaikkien näiden irrottaminen hitsausta varten on täysin mahdoton tehtävä. Eli edelleen, maadoituksen valinta ja akku irti.

Sitten pikkasen asian sivusta. Tässä on kysymys todennäköisyyksitä. Osa ei vikkaannu joka kerta, mutta varmasti vikaantuu joskus, kun samanlainen asia tehdään tarpeeksi monta kertaa. Ja osan vikaantuminen ei välttämättä tule esiin heti vaan se saattaa heikentyä ja lopullinen rikkoutuminen tapahtuu myöhemmin. Jos olette huomanneet, elektroniikan kanssa ammatikseen työskentelevät ja tehtaat kiinnittävät paljon huomiota staattisen sähkön torjuntaan. On maadoitusta ja puolijohtavaa lattiaa, työpistettä, työkalua, vaatetusta ja säilytyskalustoa. Syynä tähän ei ole pelkästään elektroniikkakomponenttien pienentyminen ja tuleminen herkemmiksi stattiselle sähkölle. On nähty, että myös "vanhat" kestävät komponentit saattavat vaurioitua ja niiden elinikä lyhentyä.

Tulipas tässä näin sunnuntaiaamun ratoksi asiaa ja asian vierestä

mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 604
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Tessu lähetetty Su Loka 27 2013, 14:56

Tuota juuri tarkoitan,se laturikin VOI kestää sitä hitsausta muutamia kertoja mutta hups sitten se sippaakin ihan mitään ilmottamati,monesti huomaa tuolla nuorison parissa että en mä nyt viitti jotai tarkistaa ja sitten kun näkee viikonpäästä niin onkin kansipahvi palanu kun katos ei ollukkaa vettä koneessa heh no oppirahat pitää aina maksaa .
Juu uusia laitteita en kyllä mee korjailee mitää ei ole enää mun heiniä heh

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 851
Ikä : 50
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Hn lähetetty Su Marras 03 2013, 21:39

mattkau kirjoitti:Jahas, saattaapas se olla että laturi vilkuttelee hyvästejä sinulle. Mutta ihan huviksesi voisit mietiskellä seuraavia juttuja laturin kuolemaa odotellessa.

Mikä on akun kunto?

Siellä saattaa olla myös kontaktivikaa jossain. Nämä toimivat laturille, jossa on sisäinen säätäjä. Mittaa laturin virtaliittimen ja akun plusnavan välinen jännitehäviö ilman kuormaa ja kuorman kanssa (siis mittausjohdot tuolle välille ja volttiasteikko niin pieni kuin mittarista löytyy). Sama juttu laturin kuoren ja akun miinusnavan välillä. Missään näissä tapauksissa ja varsinkaan maapiirissä mittari ei saisi näyttää juuri mitään, ei edes puolta volttia. Ja vaikka mittaukset eivät näyttäisi isoja lukemia saattaisi olla kannattavaa pistää erillinen maajohto laturin rungon ja traktorin rungon väliin sopivien ruuvien alle tukevasti kiinni.
No diin, tutkimuksia jatkettu semmonen havainto vielä tuohon merkkivalon vilkkumiseen että loppuu kun laittaa kierroksia tai kuormaa päälle eikä tee sitä heti käynnistyksen jälkeen eli kestää jonkin aikaa kun tuo välähtely alkaa.
Mittailin tuon ohjeen mukaan ja joka välistä mitattuna latausjännite välillä 14,59-14,71V ja jännite ero luokkaa 0,2V:a. Sitten koitin vielä toisella pienemmällä akulla suurin piirtein samat tulokset, mutta merkkivalo ei sitten vilkahdellutkaan toisella akulla liekö sitten akussa jotain häikkää.
Eikä oo kyllä hitsailtukaan konetta eikä laitteita.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 101
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Tessu lähetetty Ma Marras 04 2013, 00:15

Meillä vilkkunu Taavin lataus ja öljynpainevalot ja pikkukierroksilla jokus ne palaaki,kokoajan samaa on tehny sitte 1975 kun kone on taloo tullu.
Eipä tuo ole siitä hajonnu,vanhoissa autoissa missä kans oli tasavirtalaturit niin ainahan ne huonosti latas heh ja  valot vilkku.
Tarkemman tuloksen saakin joko mekaanisella öljynpainemittarilla tai sähkösellä viisarimallilla, samoin virtapuolelta voltti ja ampeerimittarilla.
Itte oonki laittanu jokavermeeseen volttimittarin niin ainaki virtaa voi seurailla

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 851
Ikä : 50
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Lämpömittari

Viesti  Taavi lähetetty To Joulu 12 2013, 16:49

Mulla. kun on toi DB950 ja siinä ei ole lämpömittari ollut toiminnassa ikinä (tai oikeastaan kolmeenkymmeneen vuoteen, mitä se on meillä ollut), niin ajattelin laittaa siihen samanlaisen tyylisen mekaanisen mittarin, kuin siinä on ollut. Kattelin sitä orginaalia "anturin" paikkaa, joka on termostaattikotelon yläpuolella 90asteen mutkan paikkeilla, joka menee syylarille. Juolahti vaan mieleen, että mitenkäs se reagoi ja toimii ? Jos termari on kiinni, niin kyseisessä kohdassa on käsittääkseni haaleampaa, kuin itse motorissa. Mihin olisi paras tehdä sähköiselle anturille paikka, jos sellaisen laittaisi?

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Tessu lähetetty Pe Joulu 13 2013, 23:25

Munmielestä se käy samaan paikkaan kun siinä se on ennenkin ollu,termari kun aukee niin alkaa vesikiertää ja mittari sen sitte näyttää,joo ei meilkää ennen ollu 850 Taavissa mitää toimivaa lämpömittaria ennen kun siihen semmosen laitoin,ei noi vanhat ukot mittareilla näköjää ajanu vaa traktorilla,no kun tarpeeks jäähty niin toimihan se!
Mä laitoin sinne uuden termarin ja lämpömittarin niin pelaa paremmin vaikka väljäkone jo öljyä puskeekin pihalle paikasta jos toisestakin,kyl tuo vanha diisseli saa kuumana käydä,ei tietty missää punasella kokoajan mut taloudellisempi vaan on kun saavuttaa lämmöt nopeesti,toista on noi nykyajaan alumiinipannut,ne kun menee kieroon kun kerran kiehuu!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 851
Ikä : 50
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lämpömittari

Viesti  Taavi lähetetty La Joulu 14 2013, 16:20

Täytyy ottaa toi anturin jämä ( mitä siitä on jäljellä) ja käydä ens viikolla kattomassa, josko se mekaaninen mittari, mitä ne tarjoili, niin olisi käypänen. Ainakin massikoihin sopii... Ei olisi vaan hinnalla pilattu, kun reilut parikymppiä maksaapi...

Taavi

Viestien lukumäärä : 27

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa