David Brown 996 -76 elvytys

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty To Helmi 07 2013, 22:02

Otsikon mukainen laite on ollut käytössämme jo 30 vuotta. Nyt on aika vähän korjailla hyvin palvellutta konetta.
Tehtävää riittää ja ainakin vielä mielenkiintoakin.

Seuraavaa on siis luvassa:

Tärkein eli tasauspyörästönlukon korjaus
Kytkimen säätö
Nostolaitteen korjaus, (säätö ja tiivisteiden vaihto)
Taavi hytin maalaus ja verhoilujen ehostus.
Grammer penkin asennus alkuperäisen penkin tilalle.
Takarenkaiden vaihto uudempiin (vanhat halkeilevat sivulta jo pahasti)
Sähköjärjestelmän läpikäynti
Polttoainemittarin anturin korjaus
Etukuormaajan asennus (jos sopiva jostain saadaan hankittua)

Tänään projekti alkoi sen verran että sain ovet ja ikkunat irroitettua hytistä. Nyt on tarkoituksena irroittaa lasit ja tiivisteet pois ovista ja ikkunapokista. Sen jälkeen katsotaan saako maalit pois helposti hiomalla vai hiekkapuhalletaanko kaikki osat.

Purkaessani ikkunoita huomasin että taavihytin katto lähtee irti irroittamalla about 20 pulttia. Tämä helpoittaa huomattavasti katon maalausta ja uuden verhoilun asentamista. Myös hytin rungon liikuttelu helpottuu, jos se hiekka puhalletaan.

Tässä vielä muutama räpsy projektin alkuvaiheesta.
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/706/img5293jq.jpg
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/62/img5296u.jpg
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/341/img5297x.jpg
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/191/img5298zi.jpg

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  erkki lähetetty Pe Helmi 08 2013, 08:04

Tuohan on todella ehyen näköinen peli. Harva lähtisi isoon elvytyshommaan kun lähtökohta on noin terve. Mekaaninen puoli tietenkin kannattaa laittaa hyvään iskuun niin tuolla ajaa vielä toiset 30 vuotta ihan kevyesti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3913

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  outsider lähetetty Pe Helmi 08 2013, 11:12

Juu,ei todellakaan huono aihio.Tuollaista on ilo laitella kuinka pitkälle sitten menetkin.
Meillä oli just samanlainen uudesta saakka.Se on nyt naapurilla hyvässä hoidossa kun tarvi pihakonetta.

996 on kyllä tehokas peli vaativiinkin töihin.
Mene puolimetrisessä lumessa hyvillä ketjuilla kuin tyhjää.

Junkkarin tarkkuussilppurin edessä oli aika lujilla.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1710

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Paulig lähetetty Pe Helmi 08 2013, 19:32

Paljonko mittaritunteja?
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 916
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty La Helmi 09 2013, 15:47

Mittari on vaihdettu ennen kuin ostimme koneen,joten todellisia tunteja ei kukaan tiedä. Nyt niitä on muistaakseni jotain 600h. Täytyy tarkistaa kunhan pääsen taas koneen kimppuun.

Kone on ollut luultavasti jossain suo hommissa ennen kun se tuli meille. Kone oli maalattu ja mittari nollattu, mutta pieniä merkkejä rajusta käytöstö on. No tämä tosiaan jo 80 luvun alussa tapahtunutta historiaa. Siitä lähtien kone on ollut kevyissä maatalous töissä sekä viimeiset 10 vuotta mökki käytössä. Mökillä on kyllä tehty kaikenlaista maansiirtoa ym. traktorilla.

Sain sen verran aloitettua projektia että otin vasemman oven ikkunat irti ja huomasin että oven lukon alta on pelti aika pahasti ruostunut puhki. Syy taitaa olla kotelon sisäpuolen maalaamattomuus ja huono rakenne kosteuden poistumista ajatellen. Otan muutaman kuvan ovesta kun homma etenee riittävän pitkälle.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Paulig lähetetty Su Helmi 10 2013, 09:09

Sulla on ihan hyvät tilat rassata konetta Very Happy Jos itellä olis vastaavat, olisi paljon käyttöä.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 916
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Su Helmi 10 2013, 09:58

Kone on tällä hetkellä tutun huoltofirman tiloissa. Itsellä ei oikein ole mitään paikkaa missä konetta huoltaisi.

No näin projekti etenee nopeaan tahtiin kun täytyy saada jossain vaiheessa pois toisten nurkista. Firma tekee enimmäkseen kuorma-autojen huoltoa, mutta traktoritkin kuuluvat osaamis alaan. Saavat laittaa tuon tasauspyörästönlukon kuntoon kunhan ehtivät ja vaihtavat kaikki nesteet.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Su Helmi 10 2013, 19:23

Onko kellään tietoa DB:n ja Taavi hytin värikoodeista?
Hytin voisi tietty maalata ihan millä tahansa valkoisella ja mustalla, mutta konepellin alareuna akun edestä täytyy myös maalata enkä haluaisi maalata koko konepeltiä kun se on muuten hyvässä maalissa. Myös oranssia/punaista pitäisi lisäillä sinne tänne.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Paulig lähetetty Su Helmi 10 2013, 20:17

Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 916
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Ma Helmi 11 2013, 19:04

Tänään saatiin irti oikeanpuolen rengas ja akseli hässäkkä. Tasauspyörästön lukon holkki näyttäisi ehjältä ja haarukkakin päälisin puolin ehjältä. Haarukka kuitenkin pyörii vapaana eikä liiku mihinkään vaikka poljinta vääntelee. Huomenna tutkitaan paremmin asiaa, mutta vaikuttaisi että jotain on poikki haarukan ja polkimen vivuston välistä.

Samalla huomasin että jarrukengät ovat aikansa eläneet, joten vaihtoon lähtee nekin.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Su Helmi 17 2013, 21:53

Projekti on edennyt taas vähän eteenpäin.

Tasauspyörästöä on tullut vähän tutkittua lisää:

Haarukka toimii ja holkki on ehjä. Seuraavaksi täytyy kokeilla laittaa osat takaisin paikoilleen ja toivoa että haarukka olisi vain päässyt holkin väärälle puolelle iskun seurauksena. Voi tietysti olla että haarukan liikutusakselissa oleva latta on vääntynyt ja haarukka on hivenen vinossa. Ostin yhden jarruakselin stefan kokeeksi, mutta niitähän menee kaksi per puoli. Tämähän olikin jo mainittu toisessa projektissa. Stefojen suojan poistaminen on vielä tekemättä mutta onneksi foorumilta löytyy kuva sopivasta ulosvetäjästä.

Traktorista otin hytin irti ja sen purkaminen on käytännössä tehty. Ainoastaan bitumit on poistamatta verhoilujen alta. Eivät luultavasti lähde irti hiekkapuhalluksella helposti. Tänään otin kokeeksi kattoluukusta bitumin pois lastalla ja kuumailmapuhaltimella.

Varaosaakin sain tilattua jonkin verran eli suodattimet, jarrukengät ja polttoainemittarin anturin. Ensiviikolla homma etenee kunhan osat saadaan eli jarrujen kunnostuksen jälkeen voin kokeilla laittaa lukon osat takasin paikoilleen ja kokeilla toimiiko se.

Hytti on käytännössä ihan ehjä vaikka pinta ruostetta on joka paikassa. Nyt täytyy alkaa metsästämään sopivaa verhoilumateriaalia hyttiin. Nuo vanhat eristeet ovat periaatteessa lähes ehjät, mutta niiden takaisin laittaminen ei oikein kiinnosta. 70 luvulta olevat keinonahta alkavat olla myös niin korput että niiden käsittely on jo aika hankalaa.

Eli jos jotain hyviä materiaaleja on tiedossa niin ilmoitelkaa ihmeessä.

Huomasin myös että Talmu ei valmista enää taavihyttiin sopivia valoja joten luultavasti joudun muokkaamaan äärivalojen kiinnitystä. Takavaloiksi sopivat lamput löytyy suoraan Talmun esitteestä.

Muutama kuva projektista:

https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/547/20130211099.jpg/

https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/820/20130211100.jpg/

https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/203/20130212101.jpg/

https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/801/20130213104.jpg/

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  ikilika lähetetty Su Helmi 17 2013, 22:22

Laita verhoiluksi messumattoa/huopaa, eli kuviotonta terassimattoa ilman kumipohjaa jos et alkuperäsiä viitti hommata. Kumipohjainen ei taivu niin mukavasti, joskin ehkä eristäis ääntä enemmän.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1154
Ikä : 42
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty To Helmi 21 2013, 17:40

Projekti eteni taas tänään vähän eteenpäin sekä taaksepäin.

Eteenpäin mentiin seuraavasti:

Purettu hytti, josta lämmittelin myös bitumit irti, lähti hiekkapuhallukseen. Tyhmänä en ottanut kuvia alkutilanteesta, mutta jos maanantaina ei ole vielä puhallettu niin ehdin ottaa before kuvan.

Oikeanpuolen jarrut purettu ja kengät asennusta odottamassa. Huoltofirmassa on onneksi laite millä kengän niitit puristetaan, joten ei tarvi huhkia niiden kanssa.

Jarruakselin stefat irroittelin vastaavalla ulosvetäjällä kuin nimim. Gary Grand. Normi M6 kierre oli ainakin minulla stefojen holkissa, joten voi olla että joku on joskus aukaissut sen.

Taaksepäin mentiin sitten lukkoperän kanssa. Eli kun sain stefaholkin pois edestä otin holkin pois ja huomasin että kyllähän se on aivan pee:nä.

Nyt sitten metsästellään jostain uutta holkkia lukkoon. Holkin varaosanumero on K903191. Samaa holkkia käytetään ainakin malleissa 990,995,1194,1210,1212,1490,1494, 380CK

https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/401/kuva011.jpg/

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Taavetti996 lähetetty To Helmi 21 2013, 19:23

Onko sinulla jo uudet jarruakselin stefat?
Minulla olisi molempien puoliskojen stefa-sarja ylimääräisenä, kun omat stefaholkit oli modattu ja jouduin hommaamaan erilaisilla mitoilla olevat stefat.
Ovat Marjakankaalta ostettu ja kooltaan 44.4X81X12.7, ellei sinulla ole ne suuremmat.
Voisin myyydä sopivaan hintaan pyörimästä hyllystä, jos vain on kiinnostusta.
Stefat ovat Urjalassa.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 299
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty To Helmi 21 2013, 19:50

Stefat on, tosin en ole vielä ehtinyt katsoa sopiiko ne. Ulkoisesti ainakin näyttävät oikeilta.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Gary Grand lähetetty Pe Helmi 22 2013, 08:51

maunu kirjoitti:
Jarruakselin stefat irroittelin vastaavalla ulosvetäjällä kuin nimim. Gary Grand. Normi M6 kierre oli ainakin minulla stefojen holkissa, joten voi olla että joku on joskus aukaissut sen.
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/401/kuva011.jpg/
Ne laipan kierrereiät oli melko väljät M6-ruuville... Nousu kyllä täsmäsi, mutten uskaltanut vetää niistä millisillä ruuveilla. pale
Mutta hyvä että irtosivat, melko kovalla sovitteella olivat omassa. Very Happy
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 178
Ikä : 47
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Pe Helmi 22 2013, 10:30

Joo tosiaan tuntuivat vähän löysiltä, mutta hyvin sai vedettyä. Laitoin ensin pienen vedon päälle ja naputtelin vasaralla holkkia kunnes se alkoi liikkumaan. Sitten vaan vetoa lisää ja holkki irtosi.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Taavetti996 lähetetty Pe Helmi 22 2013, 17:09

maunu kirjoitti:Stefat on, tosin en ole vielä ehtinyt katsoa sopiiko ne. Ulkoisesti ainakin näyttävät oikeilta.

Asia selvä, tosin jos joku muu tarvitsee niin luovun suosiolla pientä korvausta vastaan.
Taavetti996
Taavetti996
Galleria moderaattori

David Brown : 996 4WD
DBTCF:n jäsen nro : 12
Viestien lukumäärä : 299
Paikkakunta : Urjala

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Ti Helmi 26 2013, 21:18

Tänään sain "uuden" tasauspyörästön lukon holkin sekä uudet jarruakselin stefat asennettua. Holkki asentui paikoilleen putken pätkällä, jossa oli runsaasti jesaria. Voimaa saa kyllä käyttää ja kädet meinaa loppua kun holkin paikoilleen laittaa. Stefoja naputtulin ensin pois taltalla kunnes huomasin ulosvedossa käytettävien reikien menevän sopivasti stefan taakse. Sitten vaan ruuvia kireämmälle ja stefa tuli näppärästi ulos. 80mm putkella löin uudet paikoilleen.

Oikean puolen jarrukenkien nauhojen niitit löin pois ja asensin uudet nauhat paikoilleen. Niittauskoneen leuat olivat kuitenkin liian suuret, joten niitit täytyy vielä naputella tuurnalla kiinni.

Kuvia huomasin tänään ottaa stripatusta taavihytistä.

https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/27/20130226108.jpg/
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/7/20130226109.jpg/
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/824/20130226110.jpg/
https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/132/20130226111.jpg/

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Pe Maalis 01 2013, 20:43

Tänään homma eteni ja peruutti taas.

Sain jarrukengät niitattua oikealle puolelle.

Sitten yritin saada "ronkan" takaisin paikoilleen ja eihän se mennyt kun lukon holkki oli tipahtanut pois paikoiltaan.
Stefan holkki taas irti ja ihmettelemään.

Pari tuntia yritín vääntää holkkia takaisin paikoilleen, mutta aina se jäi jotenkin vinoon. Täytyy varmaan rakentaa huolto manuaalin mukainen työkalu, jotta saa holkin paikoilleen. Putken pätkä ja jesari ei taida riittää. Voihan sieltä tietysti olla vielä jotain muutakin rikki, joka estää holkin paikoilleen menon.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  outsider lähetetty Pe Maalis 01 2013, 23:00

Kuutostaaveteissa sopii käsi nippa nappa akselin reiästä ja holkin saa paikoilleen.Toki helpottaa jos on kaveri painamassa lukon vipua.
Neloskoneista minulla ei ole kokemusta holkin putoamisesta.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1710

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  Paulig lähetetty La Maalis 02 2013, 08:12

Eli alkuperäisen suunnitelman mukaan menee Very Happy
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 916
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty La Maalis 02 2013, 10:43

Ajattelin tänään purkaa tuon haarukan osiin ja katsoa onko se vääntynyt jotenkin. Voi olla ettei haarukka paina holkkia tarpeeksi syvälle.

Käsi mahtuu kyllä vaihteiston sisälle, mutta jousi on sen verran jäykkä ettei holkkia pysty helposti laittamaan paikoilleen.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  maunu lähetetty Ti Maalis 05 2013, 20:48

Ei ole haarukka varmaankaan vääntynyt, mutta huomasin että boorit on rikki myös lukon rattaasta, joten tasauspyörästön purkaminen on nyt edessä.

Nyt siis etsitään tuota holkin vastaratasta, jos oikein katsoin CaseIH sivuilta varaosanumero on K903184.

maunu

David Brown : 996 -76
Viestien lukumäärä : 53
Paikkakunta : Pori

Takaisin alkuun Siirry alas

David Brown 996 -76 elvytys Empty Vs: David Brown 996 -76 elvytys

Viesti  jusape lähetetty Ke Maalis 06 2013, 13:45

Noissa rempoissa on se ikävä puoli, että ne tuppaa paisumaan....
Kun jotain laitat, huomaat jotta tuossa vieressäkin on kipeetä, rupeet sitä laittaan ja taas huomaat että tohonkin tarvii koskea, jne.... Suspect
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2099
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 3 1, 2, 3  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa