Ilmaamisen ihmettelyä

Siirry alas

Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  mattkau lähetetty Ti Loka 30 2012, 11:36

Sain serkkupojalta melkein lukemattoman käyttöohjekirjan vuodelta -66, eli samanikäinen kuin mitä oma Selecta. Lueskelin siitä miten ohjeen mukaan ilmataan polttoainesysteemi.

Ohje alkaa ilman päästämisestä pois suotimilta, eli ilmaruuvi auki ja käsipumppua kunnes kuplinta loppuu ja ruuvi kiinni. Sitten kehotetaan raottamaan suotimen päässä syöttöpumpulle menevän linjan liitintä ja saman pumppausoperaation toisto. No OK. Sitten mennään syöttöpumpulle, avataan ensin säätäjäkotelossa oleva ilmaruuvi ja ilmat pois. Sitten pumpun rungossa (painepuolella) oleva ruuvi avataan ja taas ilmausta.

Mutta sitten tulee minulle outo kohta. Seuraavaksi raotetaan suotimilta pumpulle tulevan linjan pumpun päässä olevaa liitintä ja ilmataan. Insinöörin logiikalla ilmauksen pitäisi tapahtua polttoaineen virtaussuuntaan eikä palata takaisinpäin. Onko minulla jäänyt joku kohta tässä huomaamatta? No, kasikasikympissä on pumppu pystyssä ja polttoaineen tulo pumpulle on ylimpänä ja saattaisi selittää asian, mutta kun sama tehdään myös ysiysikympille. Ja vielä oudompaa, tehtaan ohjeessa (siis englanninkielisessä korjaamokirjassa) ei puhuta tämän putkilinjan ilmaamisesta mitään ja pumppu neuvotaan ilmaamaan toisessa järjestyksessä (ensin runko sitten säätäjäkotelo). Miksikähän näin?

Molemmat ohjeet sitten kyllä päättyvät samaan suutinputkien avaamiseen ja startilla pumpauttamiseen kunnes polttoaine tulee ilman kuplia.

Hyödyllisiä neuvoja ovat myös moottorin pyöräyttäminen semmoiseen asentoon, että käsipumppu toimii ja startilla pumpatessa on nälkääntappovivun hyvä olla käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Polttoainetta on myös syytä olla tankissa riittävästi (kuulemma ainakin kaksi gallonaa eli 8 litraa) ja hana auki.

Että tämmöistä.

mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1019
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Ilmaus edessä

Viesti  PenttiV lähetetty Ti Loka 30 2012, 14:09

Eilen olin maalla vähän polttopuita keräilemässä, kun polttoaine loppui. Ilta alkoi jo hämärtää joten, jätin traktorin siihen (Imple 880), enkä tänäänkään päässyt sitä katsomaan, mutta luin muistaakseni samanlaiset ohjeet käyttöohjekirjasta. Onneksi traktori ei ole kaukana ja helpon tien päässä, jotta saan vietyä sinne täyden vara-akun, koska varmaan starttia joutuu pyörittämään jonkin aikaa. Syy polttoaineen loppumiseen on täysin itsessäni, ajattelin siirtää polttoaineen ostoa, kunnes saan talvilaatua.

Terv. Pentti V
PenttiV
PenttiV

David Brown : DB Implematic 880 vm-64
DBTCF:n jäsen nro : DB Selectamatic 1200 vm-70
Viestien lukumäärä : 39
Paikkakunta : KANGASALA

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  Riku lähetetty Ti Loka 30 2012, 19:59

PenttiV kirjoitti:Eilen olin maalla vähän polttopuita keräilemässä, kun polttoaine loppui. Ilta alkoi jo hämärtää joten, jätin traktorin siihen (Imple 880), enkä tänäänkään päässyt sitä katsomaan, mutta luin muistaakseni samanlaiset ohjeet käyttöohjekirjasta. Onneksi traktori ei ole kaukana ja helpon tien päässä, jotta saan vietyä sinne täyden vara-akun, koska varmaan starttia joutuu pyörittämään jonkin aikaa. Syy polttoaineen loppumiseen on täysin itsessäni, ajattelin siirtää polttoaineen ostoa, kunnes saan talvilaatua.

Terv. Pentti V
Käsipumpulla kannattaa ilmata niin paljon kuin mahdollista, silloin se säästää akkua. Sitten kun syöttöpumpun kyljestä pienistä ilmausruuveista tulee puhdasta polttoainetta ruuvit kiinni ja minä olen ottanut syöttöpumpulta lähtevän yhden suutinputken pumpun päästä löyhälle, kun en ole viitsinut konepeltiä irroittaa ja muuten hankala irroittaa suutinputkea suuttimen päästä. Sitten startilla loppu ilma pois ja kun lähtee kahdella pytyllä käyntiin kolmaskin suutinputki kiinni. Pystypumppuinen Taavetti ei ole minusta niin herkkä ilmalle kuin vaakapumppuinen, sillä ilmahan yrittää ylöspäin ja ylimmäisenä siinä on suutinputkien lähdöt.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 363
Ikä : 54
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  Riku lähetetty Ti Loka 30 2012, 20:19

mattkau kirjoitti:Sain serkkupojalta melkein lukemattoman käyttöohjekirjan vuodelta -66, eli samanikäinen kuin mitä oma Selecta. Lueskelin siitä miten ohjeen mukaan ilmataan polttoainesysteemi.

Ohje alkaa ilman päästämisestä pois suotimilta, eli ilmaruuvi auki ja käsipumppua kunnes kuplinta loppuu ja ruuvi kiinni. Sitten kehotetaan raottamaan suotimen päässä syöttöpumpulle menevän linjan liitintä ja saman pumppausoperaation toisto. No OK. Sitten mennään syöttöpumpulle, avataan ensin säätäjäkotelossa oleva ilmaruuvi ja ilmat pois. Sitten pumpun rungossa (painepuolella) oleva ruuvi avataan ja taas ilmausta.

Mutta sitten tulee minulle outo kohta. Seuraavaksi raotetaan suotimilta pumpulle tulevan linjan pumpun päässä olevaa liitintä ja ilmataan. Insinöörin logiikalla ilmauksen pitäisi tapahtua polttoaineen virtaussuuntaan eikä palata takaisinpäin. Onko minulla jäänyt joku kohta tässä huomaamatta? No, kasikasikympissä on pumppu pystyssä ja polttoaineen tulo pumpulle on ylimpänä ja saattaisi selittää asian, mutta kun sama tehdään myös ysiysikympille. Ja vielä oudompaa, tehtaan ohjeessa (siis englanninkielisessä korjaamokirjassa) ei puhuta tämän putkilinjan ilmaamisesta mitään ja pumppu neuvotaan ilmaamaan toisessa järjestyksessä (ensin runko sitten säätäjäkotelo). Miksikähän näin?

Molemmat ohjeet sitten kyllä päättyvät samaan suutinputkien avaamiseen ja startilla pumpauttamiseen kunnes polttoaine tulee ilman kuplia.

Hyödyllisiä neuvoja ovat myös moottorin pyöräyttäminen semmoiseen asentoon, että käsipumppu toimii ja startilla pumpatessa on nälkääntappovivun hyvä olla käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Polttoainetta on myös syytä olla tankissa riittävästi (kuulemma ainakin kaksi gallonaa eli 8 litraa) ja hana auki.

Että tämmöistä.

Voisko se liittyä siihen, kun syöttöpumpun kyljessä missä polttoaineputki tulee kiinni on takaiskuventtiili jolla saadaan pieni paine syöttöpumpun sisälle. Näin kerrottiin diesel-huollossa jonne vein aikoinaan Fordin CAV jakajapumpun aksilan stefan uusintaan. Siitä pumpusta oli "ukkonen" sen joskus kadottanut ja kyseinen Ford oli todella hankala ilmattava. Tahtoivat taivasosuudet ja akusta virta monesti tuon ilmaus operaation aikana loppua. Embarassed Siinä ei ollut käsipumppua ollenkaan. Tuon kyseisen venttiilin uusimisen jälkeen ilmaus tuli hieman helpommaksi.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 363
Ikä : 54
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  erkki lähetetty To Marras 01 2012, 20:03

Pumpun päässä on ns. välipaineen säätöventtiili. Välipaine tulee pumpun kuoren sisään ristisiipisen välipainepumpun työntämänä ja koska välipainepumpun antama tilavuusvirta on valtavan iso verrattuna suuttimien kautta pyttyihin menevään pieneen polttoainemäärään, niin suurin osa sen painamasta polttoaineesta menee tuo säätöventtiilin kautta takaisin pumpun imupuolelle. Välipainepumppu tavallaan vatkaa aika pientä polttoainemäärää pientä piiriä ympäri ja ottaa suodattimelta tulevasta linjasta täydennystä sitä mukaa kun polttoainetta kuluu moottorin ruuaksi.

Välipaine on normaaliajossa suuruusluokkaa 5 bar ja sen olemassaolo on erittäin tarpeellinen, koska varsinaiset korkeapainemännät ovat irtonaiset palikat yhteisessä poikittaisessa porauksessa eivätkä ne omin voimin pysty imemään polttoainetta silloin kun mäntien väli pitää täyttyä imuiskun aikana tuoreella tavaralla. Välipaine tyrkkää uuden polttoaineen korkeapainesylinteriin kun täyttöporaukset ovat jakopäässä kohdakkain.

Vanhassa CAV jakajapumpussa saattaa välipainepumppu mennä harvaksi jolloin välipaine laskee ja varsinkin kun startatessa on kierroksia vähänlaisesti niin paine ei välttämättä riitä lataamaan korkeapaineyksikköä riittävästi. Silloin traktoriin tulee "pitkä startti" eli sitä saa hinkata lämpimänäkin muutaman kierroksen ennekuin lähtee ja varsinkin kylmällä kun käynnistymiseen tarvitaan rikas seos, ei syöttö tahdo riittää nopeaan käynnistymiseen.

880:ssa on pumpun välipainepää ylimpänä, joten hydrostaattinen paine pystyy teoriassa pakottamaan viimeiset pumpun kuoren sisällä olevat ilmakuplat juuri tuonne tuloputken juureen, mutta käytännössä pumpun sisällä on aika pienet kanavat ja ahtaat paikat, joten tuloputken ilmaaminen on ehkä teoriassa tarpeen mutta ei niinkään käytännössä. Ainakaan itse en ole koskaan avannut tuota liitosta vaikka tankki on tullut muutamia kertoja ajettua tyhjäksi.

Suutinlinjan avaaminen jakajapumpun ilmauksessa on siitä syystä tarpeen, että pumpussa on aika pitkät kanavat korkeapainepäässä ja kun niiden kanssa laskee yhteen suutinputkien tilavuuden, niin ilmaa vetänyttä pumppua pyörittäessä kanavissa oleva ilma toimii vähän kuin kumipallona kun ilma puristuu tyhjiin kanaviin. Kun työisku on ohi niin tuo puristunut ilma pullauttaa korkeapainemännät ulos eikä välipainepumppu saa menemään uutta polttoainetta korkeapainesylinteriin. Ongelma ratkeaa sillä, että raottaa yhtä suutinputkea, jonka kautta tuo paineilma pääsee pulahtamaan ulos, jolloin välipainepumpun paine riittää taas siihen tehtävään mihin se on suunniteltu. Joskus näkee neuvoja, että kaikki suutinputket pitää ilmata erikseen tai että pitä raottaa tiettyä "ylimpänä" olevaa putkea. Kumpikaan neuvo ei ole tarpeen ilmauksen kannalta. Ilma tulee ulos sieltä mistä se pääsee!

Välipaine on tehtaalla säädetty eikä siihen kannata mennä tekemään omia virityksiä ellei tiedä tarkasti mitä on tekemässä.




erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3744

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  Jarkki lähetetty Ke Joulu 19 2012, 08:41

No nyt kävi vanhanaikaisesti kun ajattelin ajaa tankin melko tyhjäksi kesälöpöistä. Täysin tyhjäksihän se meni ja hyytyi. Paulig on kirjoittanut hyvät ilmausohjeet tuonne UKK puolelle. Mutta miten ilmaaminen onnistuu yksin? Kokemusta vain parityöskentelynä tehdystä ilmaamisesta; toinen pumppaa/starttaa ja toinen aukoo/sulkee ilmausruuveja. Toissa talvena loppui myös löpö kesken puunajon ja nopeasti saatiin käyntiin silloin. Nyt olisi kuitenkin yritettävä ilmata yksin kun apuja ei löydy. Niin ja konehan on Selecta 990 -68.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 105

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  mattkau lähetetty Ke Joulu 19 2012, 09:12

Kyllä se onnistuu yksinkin. Pyörittelee yksi kerrallaan järjestyksessä ilmaruuvit auki ja kiinni ja välillä käy pumppailemassa käsipumpulla. Sitten raottaa yhden suutinputken liitjntä ja starttaa nälkääntappovipu käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Sitten kun lupailee, niin käy vääntämässä liittimen kiinni ja panee käyntiin. Jos et hirmisesti yritellyt sitä käyntiin polttoaineen loppumisen jälkeen, saattaa olla ettei suutinputkia tarvii edes availla, pitkä startti vaan.

Tässä vois kertoa, että poika (14v) ilmasi ja pani käyntiin meidän kasikasikympin eilen illalla. Ei ollut aikaisemmin puuttunut dieselien polttoainelaitteisiin. Puhelinneuvonnalla se sujui. ilmasi suotimet ja pumpun. Yritti sitten käyntiin. Ei lähteny, hörähti vain. Ilmasi pumpun uudestaan ja pitkähköllä startilla lähti käyntiin. Siis ei aukonut suutinputkia, kun ovat pystypumpussa vähän ahtaassa paikassa. Mutta minun nähdäkseni tosiaan ehtona on, ettei ole yrittänyt käyntiin tyhjällä tankilla. Samaa taavettia piti ilmailla puolikkaan tuntia joka paikasta, kun lainamies oli ajanu tankin tyhjäksi ja sitten turhaan startaillu akunkin tyhjäksi.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1019
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  otsoni lähetetty Ke Joulu 19 2012, 09:15

Pitäsi onnistua yksinkin Pauligin ohjeiden mukaan.Aloita löysäämällä liitos/ruuvi kerrallaan siirtopumpulta päin ohjeen mukaan ja pumppaa käsipumpulla ilmat pois. Tiukkaa hieman liitosta ja siirry seuraavaan.Suutinputkesta sitten startilla ilmat pois. Lähtee kyllä käyntiinn vaikka yksi putki on löysällä.Kun on käynnistynyt niin sitten kaikkien löysättyjen tarkistustiukkaus.Ilmauksen aikana sen vuoksi löysästi kiinni, jos tarviikin vielä hellittää edellistä jenkaa.Sillä käsipumpulla voi pumpata painetta valmiiksi ennen ilmaruuvien aukaisua Very Happy

Mattkau ehti ensin.... nopeat syö hitaat happy

otsoni

Viestien lukumäärä : 318

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  Jarkki lähetetty Ke Joulu 19 2012, 09:44

Kiitos vastauksista! Ja ei sitten muuta kuin illan pimeydessä ilmoja ihmettelemään! 15 litraa lorottelin löpöä tankkiin, kyllä tuolla pinta nousi jo ihan mukavasti. Täytyykin sitten ajaa tankille kun saan koneen käyntiin.

Jarkki

Viestien lukumäärä : 105

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  AJ_DB990 lähetetty La Joulu 01 2018, 12:38

Minulla on ongelma 990 selectan ilmauksessa. En saa polttoainetta tulemaan edes käsipumpulle asti.

Vaihdoin joku aika sitten uudet polttoainesuodattimet siten, että irroitin polttoaineletkun tankin päästä, samalla irrotin
käsipumpun putsausta/pesua varten.

Sen jälkeen en saanut enää polttoainetta tulemaan edes pumpulle asti. Vaihdoin tästä syystä myös pumppuun uuden
kalvotiivisteen, mutta ongelma ei ratkennut. Pumpun takaiskuventtiileitä en uusinut, kun en tiennyt miten entiset irtoavat pumpusta.

Ilmausta olen kokeillut pitämällä suodattimien ilmausruuvia auki, sekä kokeillut myös irroittaa käsipumpun lähtölinjan irti.
Mitään ei silti tapahdu, en saa tankista kuulumaan lorinaa, mikä normaalisti käsipumppua operoidessa kuuluu.

Olisiko mitään vinkkiä että saisi ilmausprosessin alulle. Pitäisikö järjestelmään laittaa "siemen"-polttoaine, jotta ilmaus lähtisi liikkeelle?
Dieseliä tankissa pitäisi olla riittävästi, pinta on alle 10cm täyttöaukosta.
En oikein usko että missään letkussa olisi tukosta , koska ennen suodattimien vaihtoa toimi hienosti.

AJ_DB990

David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  1690 metsä lähetetty La Joulu 01 2018, 13:45

Kyllä siirtopumpun pitäis imasta ainetta tankista käsivipua käyttäen, jos on kunnossa.
Oletko kokeillut startilla pyöräyttää nokka-akselia toiseen asentoon. Vaikuttaako siirtopumpun toimintaan.

Imuputki jos on tukossa tai vuotaa ilmaa sisäänpäin, ei ilmaus onnistu.
Tankin voi tietysti kokeilla pientä painetta. Täyttöaukosta puhaltaen. Näkee mitä tapahtuu

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 311

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  erkki lähetetty La Joulu 01 2018, 16:30

Tukkeutunut imuputki ei ole kovin harvinainen juttu. Tankin pohjalle kertynyt moska tukkii sen aika helposti. Koeta ottaa imuputki irti siirtompumpusta ja puhalta ilmaa vastakkaiseen suuntaan. Vaikka ilma lähtee menemään läpi nii putki voi tukkeutu pian uudelleen jos tankkia ei puhdista.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3744

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  AJ_DB990 lähetetty Su Joulu 02 2018, 16:14

Kiitos vinkeistä, tukossahan imuputki oli tankin päässä. Irroitin imuputken pumpulta ja tupsautin pari kertaa paineilmaa putkesta, niin johan alkoi dieseliä putkesta valua, tuli kiire ruuvata putki takaisin pumppuun kiinni Very Happy Pitääpä kevään tullen ottaa tankki irti ja putsailla moskat pohjalta pois.

AJ_DB990

David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 16

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  erkki lähetetty Su Joulu 02 2018, 17:09

Voin kokemuksesta sanoa, että kun tankin pohja on tarpeeksi roskainen, niin putki tukkeutuu yllättävän nopeasti uudelleen. Yhden tankin putsasin sillä tavalla, että laitoin eläkkeelle jääneen pölynimurin kiskomaan ilmaa 20 litran peltikanisterista ja kanisteriin sitten tavallinen puutarhaletku, jossa oli sähkömiehen muoviputki jatkeena. Kyllä siinä imuri varmaan hiukan sai polttoäljyä kitusiinsa, mutta ei se syttynyt eikä hajonnut kun imaisin ja rapsuttelin muoviputken nokalla tankin pohjasta moskaa irti.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3744

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  jusape lähetetty Su Joulu 02 2018, 18:48

Ja tankin pohjalla oleva moska lähtee sitä herkemmin liikkeelle, mitä vajaammaksi tankki menee. Aikoinaan -91/-92, maansiirtohommissa ollessani ajamani dumpperin tankkia ei saanut päästää alle 1/3 osatäytölle, tai alkoi murheet polttoaineen saannin kanssa.
Puolella tankilla ja täydemmällä, ei ongelmia juurikaan tullut.
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1907
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  mattkau lähetetty Su Joulu 02 2018, 18:54

Joo, tankin pohjalta tulee kyllä (tankkaus)historia vastaan ja voi tehdä vaikka millaisia löytöjä.

Oli yksi fordi, minkä tankista otettiin roskia pois samalla tavalla kuin Erkki, paitsi meillä oli vain lappo. Aina muutama litra ainetta tankkiin, harjantapaisella värkillä hangattiin sen kun pystyttiin ja pohjaa vasten lapottiin pois. Parikymmentä litraa siitä tuli nuotionsytytysainetta jossa ruostetta, vettä ruumenia ja tunnistamatonta tavaraa. Samassa koneessa oli myös ylitankattu silleen, että kopissa tankin päällä kolossa kulkeva johtosarja oli tuhoutunut ja hermon mentyä napsittu sivuleikkureilla kokonaan sähköttömäksi.

Ja naapurin miehen zetkasta löytyi viisi vai oliko kuusi kuusenkäpyä muun pienemmän moskan lisäksi.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1019
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  1690 metsä lähetetty Ma Joulu 03 2018, 18:35

Aiheeseen hiukan liittyen. Tankin puhdistukseen ym öljytilojen imutyhjennykseen saisi kehiteltyä tehokkaan laiteen vanhasta
lypsykoneen alipainepumpusta. Lypsykoneen sanko kävis hyvin imusäiliönä.

Tietysti alipainetta saa kaikkien kompuroiden imupulelta, mutta pitää olla iso kompura joka kehittä imua saman
mitä lypsykoneen.
Ja kierrätys on päivänsana ehkä useammankin

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 311

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Ilmaamisen ihmettelyä

Viesti  Tessu lähetetty Ti Joulu 04 2018, 04:08

Meillä loppu tukokset kun alettiin ottaa kannuun polttoainetta entisen ruosteisen vetisen öljytynnyrin sijaan,että kannatta katsoa myös mistä tankkaa ja mitä,vopi se tilatankkikin olla liejua jo puolillaan,eipä niitä taida monikaan putsailla?
itse päästän sakkakupin sillon tällön aina irti ja putsaan vaikka paljoa ei mitään näykkään,varsinkin sillon kun on pakkanen lauhtunu niin ajon jälkeen saattaa näkyä vesihelmiä kupissa.
Koskeko muutes tilatankkeja samat säädökset kuin talon lämmitysöljy tankkeja että pitäisi joskus tarkistuttaa ammattilaisella?
Mitä vähemmän on ajoa sitä enempi kannattaa katsella aineiden koostumuksia,joskus tullu todellisena yllätyksenä että kuinka huonot liemet onkin jossain paikassa!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1153
Ikä : 52
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa