Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Classic Tractors

+2
erkki
mattkau
6 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Classic Tractors Empty Classic Tractors

Viesti  mattkau To Toukokuu 31 2012, 17:46

Ostin tuon nimisen saarivaltion lehden kun kannessa kehuttiin olevan 15 sivua kohdistettuna Melthamin hienoimpiin. Olihan siellä juttuja. Oli yhdeksän valakkoo, joiden kellossa runsaasti tunteja, 1190 mallin esittely, pari sivua 60-luvun kuvia ja juttu miehestä joka omistaa 80 taavettia. Hemmon nimi on John Simpson. Eläkkeelle jäätyään oli alkanu keräilyharrastuksen, ei mitään postimerkkejä vaan oikein rautaa. Siellä pitäisi päästä joskus käymään.

Ja nyt lehteä tutkimaan.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  erkki To Toukokuu 31 2012, 18:51

Suomen joukkue tapasi John Simpsonin 990 implen 50-vuotispäivillä viime syksynä Melthamissa. Simpson toivotti lämpimästi tervetulleiksi suomalaiset vieraat tutustumaan hänen kokoelmaansa, mutta aikataulumme oli siihen retkeen liian tiukka.

Tuossahan voisi olla mukava aihe syysretkeen. Ukko asustelee kai Yorkshiren maakunnassa, jonne lentäminen saattaa olla luontevinta Manchesterin kautta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau To Toukokuu 31 2012, 19:43

Ei huono idea ollenkaan ja jos jäbä on jo tuttu...

Se näyttäisi olevan Market Rasen nimisessä paikassa, joka on kyllä Lincolnshiressä. Se on 150km Melthamin takana Manchesteristä katsoen. Tulisipa siinä sitten samalla käytyä klubikaupassa. Ja mitä se 150 kilsaa on, pikkasen päälle Oulusta Tornioon tai vähemmän kuin Turusta Tampereelle, siis Melthamista Market Raseniin.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau To Toukokuu 31 2012, 21:06

Noniin

Lehdessä oli pikku juttu 780 koneesta, jolla mittarissa 20 000 tuntia. On uusittu vain vesipumppu ja kytkin vuonna 1975 ja tietysti kumeja useita. Nytkin näkyisi kuvan perusteella etuset olevan kuivalle kelille. Mut itse kiuas tai muu tekniikka, ei tehty mitään, edes avainta suuttimen mutterissa käytetty niinkuin sanoivat, uskomatonta.

Toinen sitten oli 14 300 tuntia ajettu 1212. Hydrashift se vaan kestää.

Sitten tämä John Simpson, joka pisti lypsykarjansa korkealaitaseen samana vuonna kun Melthamissa lopettivat traktorien tekemisen, oli pitkään pyydystänyt siedettävän hintaista 50D:tä kokoelmaansa. Vihdoin yksi löytyi Uudesta Seelannista!!. Ja se sitten vissiin oli siedettävän hintainen. Me täällä ihmetellään miten länsinaapurista saataisiin koneita tänne. Merimatkaa on varmasti pikkasen vähemmän täällä.

matti

mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  outsider To Toukokuu 31 2012, 22:32

Juttu Simpsonin kokoelmasta ja muutama kuvakin löytyy netistä.Classic tractor magazine jne,,

Tuonne ois tosiaankin mukava mennä porukalla.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1881

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  erkki Pe Kesä 01 2012, 07:46

John Simpson on DBTC:n piirissä tietenkin erittäin hyvin tunnettu henkilö. Ellen erehdy niin hänellä on sekä 50 D että 50 TD vimpan päälle entisöityinä. Aika hienossa kunnossa on kai suurin osa muutakin kokoelmaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  turpaa La Elo 04 2012, 19:29

mattkau kirjoitti:Ostin tuon nimisen saarivaltion lehden kun kannessa kehuttiin olevan 15 sivua kohdistettuna Melthamin hienoimpiin. Olihan siellä juttuja. Oli yhdeksän valakkoo, joiden kellossa runsaasti tunteja, 1190 mallin esittely, pari sivua 60-luvun kuvia ja juttu miehestä joka omistaa 80 taavettia. Hemmon nimi on John Simpson. Eläkkeelle jäätyään oli alkanu keräilyharrastuksen, ei mitään postimerkkejä vaan oikein rautaa. Siellä pitäisi päästä joskus käymään.

Ja nyt lehteä tutkimaan.

matti

En tuota lehteä ole nähnyt,mutta uusimmassa on kai jonkinlaisena suunnittelijana/koekäyttäjänä tehtaalla toimineesta juttu.Ja kummallinen DB,jossa kaikki pyörät yhtä isoja,hiukan Ford Countyn tyylinen.Ja toinen juttu,jossa DBTC oli tilannut Securalta ovia 1390-94 -sarjan koneisiin.
Tekivät tilauksesta,kun oli yli 50 kpl.

turpaa

David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Ma Elo 06 2012, 16:15

Mainitsemasi henkilö on Anthony Heath, joka oppisopimuskoulutuksen jälkeen työskenteli taavettien koeajajana. Hänen myöhempiä savutuksiaan on kirja David Brown Tractors 1965-1988, jossa käydään läpi vuodet valkoisista traktoreista tehtaan loppumiseen. Kirja on toinen Farm Classics sarjasta, joista ensimmäinen osa kertoo alusta punakeltaisiin Taavetteihin. Molemmat kirjat löytyvät - myös suomennettuna - Erkin kirjastosta. Mielenkiintoista luettavaa ja hyviä kuvia vaikka eivät olekaan tieteellisen tarkkaa työtä.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  turpaa To Elo 09 2012, 21:40

mattkau kirjoitti:Mainitsemasi henkilö on Anthony Heath, joka oppisopimuskoulutuksen jälkeen työskenteli taavettien koeajajana. Hänen myöhempiä savutuksiaan on kirja David Brown Tractors 1965-1988, jossa käydään läpi vuodet valkoisista traktoreista tehtaan loppumiseen. Kirja on toinen Farm Classics sarjasta, joista ensimmäinen osa kertoo alusta punakeltaisiin Taavetteihin. Molemmat kirjat löytyvät - myös suomennettuna - Erkin kirjastosta. Mielenkiintoista luettavaa ja hyviä kuvia vaikka eivät olekaan tieteellisen tarkkaa työtä.

matti

Joo,ei ollut lehti ihan lähellä,en nimeä voinut katsoa.
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=1908347074
Adlibriksessä kirja löytyi,muttei ollut,laitoin ns. valvontaan,ilmoittavat,kun on saatavana.
Vanhemmista on Alan Earnshaw tehnyt kirjan,jota ei sitäkään ollut juuri saatavilla. n. 18 €/kpl,ei posti tai lähetyskuluja.
Tuo loadcar jäi mietityttämään,mikä tuo on ja mitä sillä tehtiin,jäi ainakin minulle jutusta epäselväksi.
Ilmeisesti maalattiin Casen väreihin ja on nyt DBTC:n museossa Melthamissä.

turpaa

David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Pe Elo 10 2012, 13:46

Piti oikein käydä kaupan hyllyllä sallaa tavaamassa mitä siellä oli kirjoiteltu.

Se loadcar on vetovastusvaunu. Se oli tehty kahdesta tonnikakssatasen perästä voimansiirtoineen ja isoine takapyörineen kaikkineen. Vetovastusta muuteltiin kuristamalla pyörien käyttämien hydraulipumppujen virtausta. Sai kuulemma minkä tahansa silloisen traktorin kyykkäämään, eli löytyi kohta mihin vetokyky päättyi. Etummaisen perän päälle oli istutettu hytti, jossa testaaja sitten väänteli hanoja ja teki merkintöjään. Kun Melthamin toiminta loppui, vaunu siirrettiin edelleen toimivaan (oikeastaan uudelleen käynnistettyyn) natikan Doncasterin tehtaaseen. Nyttemmin se on päätynyt takaisin Melthamin museoon.

Muita testaushärveleitä jutussa esiteltiin paikalliskäytön eli ulosoton testaamiseen tarkoitettu ilmajarru, vähän niinkuin meikäläinen lietso, jossa oli kaksi neliöjalan kokoista siipeä kiinni akselissa. Kuulemma ei taavetit jaksaneet pyörittää sitä isommalla perällä. Niin paljon pani ilma hanttiin. Ja kolmas systeemi oli hytin lujuuden testausjärjestely. Se oli pystytetty aikanaan ennen turvaohjaamoiden standardien olemassaoloa ja minusta vaikutti tilapäiseksi tarkoitetulta. Mutta ilmeisesti palveli hyvin loppuun saakka.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  Osmo_ La Elo 11 2012, 14:45

Olipas melkoisia vehkeitä. Pakko sanoa että vaikka meikäläinen ei pahemmin englantia ymmärrä, niin Vanha koneet -lehden ikuiset Vanajajutut ja Tractor powerin kuralillinkimustasavujättipippelijatkekoneet vaihtuivat. Jossain lehdessä on sentään koneita joita pientilallinen voi ostaa ja katsella hymyssä suin Smile
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 379
Ikä : 30
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  turpaa To Elo 16 2012, 18:06

Taas näkyi tulleen uusi Classic Tr lehtihyllyyn.Selailin ja katsoin,onko taavettijuttuja.
1490-mallin ohjauskorjausta kuvitettuna pari aukeamaa.
Anthony Heathin muisteluja DB:n testauksista aukeama.
Ja näyttää olevan jonkun taavettikokoelma myynnissä www.tsauction.co.uk

turpaa

David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Pe Elo 17 2012, 20:30

Niinpäs näkyi olevan huutokauppaa. Jos ois yhtä rikas kuin on köyhä niin lähtis syyskuun puolivälissä saarelle.

Mielenkiintoisin myytävä tuote on DB 1412 Silver Jubilee alkuperäisen näyttelyständin kera (! mistähän sekin lie löytynyt). Tuo silver jubilee on puoles miljoonas valmistettu taavetti sopivasti Elisabethin 25 vuotis kruunajaisjuhlan (silver jubilee) aikoihin. Sen koppi maalattiin hopeavärillä paitsi katto ja pari muuta yksityiskohtaa kuninkaallisella purppuralla. Traktori oli esillä Smithfieldin näyttelyssä mainitulla esittelykorokkeella, huutokaupattiin ja itse kuningatar kävi sitten luovuttamassa sen viimeisen huudon tehneelle.

Myöhemmin traktori juuri ja juuri pelastui sulatukseen joutumiselta ja laitettiin nykykuntoonsa.

Paljoonkohan mahtaa nousta hinta?

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau La Syys 15 2012, 12:33

Uusimmassa lehden numerossa on kuvilla varustettu parin sivun juttu tee-se-itse miehelle punavalkoisen taavetin takakynkkien tiivisteiden ja laakerien vaihdosta. Jos semmonen on mielessä niin lehti kannattaa ostaa vaikka ei olisikaan laudaturia englannin kielestä. Kuvat kertoo paljo.

Ja Anthony Heath jatkaa juttusarjaansa. Tällä kertaa on vuorossa mitä tapahtui hänen siirtyessään kenttätestaukseen eli koeajo-osastolle.

Niin ja tänään on se huutokauppa saarivaltakunnassa.

matti
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  outsider Su Syys 16 2012, 09:02

22500£ maksoi huutokaupassa tuo 1412 silver jubilee.
Sen osti kaveri joka oli ostanut sen uutena.Taisi olla kalliimpi nyt.
Eihän mennyt kauaksi arvioni Matti. Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1881

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Su Syys 16 2012, 10:29

Kyllä kyllä, hyvin arvattu. Muistaakseni ajattelin, että voisi nousta enemmänkin. Toisaalta, on se 25 kiloeuroa neljäkymmentä vuotta vanhasta koneesta melkoinen hinta.

Se kyllä on mielenkiintoista, että sama henkilö huutaa traktorin kahteen kertaan melkein 40 vuoden välein. Olikohan meklarin vasaralla jotain tekemistä asian kanssa. Jos nyt maksoi enemmän, niin saipahan sen ehyellä laatikolla. Alkujaan tuossa yksilössä oli joku vaihteisto-ongelma, harvinaista taavetille. Ehkä se lähti sen takia sitten kiertoon. No, löysihän viimein takaisin kotiin. Ei taida tällä kertaa kuitenkaan Elisabeth käydä luovuttamassa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  erkki Su Syys 16 2012, 11:43

Eikö ensimmäinen omistaja ollut Emmet brothers, jotka urakoivat kai melko laajastikin aikoinaan. Traktorista on joitakin kuvia ajalta, jolloin Francis Brown löysi sen uudelleen jostain takapihalta moottori kiinni leikanneena, sileäksi ajetut renkaat ilmaa puolillaan, silmä poskella. Olikos se Eddie Hocking joka sen lopulta pisti uuteen loistoon?

Kunnostusprosessin käynnistysvaiheessa oli monenlaista kuviota, muistaakseni Alan Earnshawilla oli suunnitelma, että kunnostuksen rahoittamiseksi muodostetaan säätiö, johon kerätään klubilaisilta lahjoituksia ja kunnostuksen jälkeen traktori esiintyisi klubin tapahtumissa. Juttu tulehdutti sen verran ihmisssuhteita, että Earnshaw ei ole sen koommin ollut tekemisissä DBTC:n kanssa ja muutamia muitakin kai oli jotka pesivät kätensä prosessista ja kaikesta klubin toiminnasta.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Su Syys 16 2012, 20:29

Piti käydä lunttaamassa Erkin lehdistä, kun juuri ne sattuneesta syystä ovat minun hallinnassa.

Joo, Peter Emmett Emmettin veljeksistä huusi tuon taavetin 16000 punnalla (kaupan hinta olisi ollut noin £10000) 20 muun jo heillä käytössä olevan taavetin seuraan maatalousurakointiin. Kuningataräiti, siis ei itse kuningatar Elisabeth II, sitten luovutti traktorin ja vei mennessään huutohinnan lahjotettavaksi kruunajaisten hyväntekeväisyyskeräykseen. Kone oli kymmenkunta vuotta ansaitsemassa takaisin siitä maksettua ylihintaa.

Sitten monenkirjavien vaiheiden jälkeen kone päätyi tuohon eiliseen huutokauppaan, jossa outsiderin sanojen mukaan samainen Peter E sitten huusi sen itselleen hintaan £22500. Näin se maailma pyörii.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  turpaa Ke Marras 14 2012, 21:42

Uusimmassa Classic Tractor lehdessä(joulukuu 2012) 6-sivun juttu Tractor development:DB selectamatic.
Lisäksi 2-sivua Anthony Heathin muisteluja,niinkuin on joka numerossa ollut tapana.
Tästä jubilee-traktorista juttua ja ostajan Philip Emmettin kuva.
Kaiken tämän lisäksi Bearing for a DB front axle käytännön juttu kuvitettuna.
Että pelkkää taavettia melkein koko numero.

turpaa

David Brown : DB 990 -73
DBTCF:n jäsen nro : 33
Viestien lukumäärä : 49
Paikkakunta : Kouvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Ke Joulu 19 2012, 18:07

Tammikuun Classic Tractorissa on sitten vihon viimeinen Anthony Heathin juttu. Siinä hän kirjoittelee Case Cummins dieselien kokeiluista taaveteissa. Muuten näkyi lehdessä olevan Intkka ja Fordiasiaa.

Tavan mukaan vuoden viimeisessä Koneviestissä on veteraaniasiaa lehden täydeltä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Ti Tammi 22 2013, 17:48

Jaahas, tuossa edellisessä postauksessa väittämäni tieto Anthony Heathin viimeisetä jutusta näkyi olevan liioiteltu. Uusimmassa numerossa hän kertoilee akseleista ja moottoreista aukeaman verran.

Muuten, siinä oli juttu traktorien kuljettamisesta tehtaalta asiakkaille, noin yleensä, ei taaveteista. Oli pari kuvaa traktorijunista ja kuinka ollakkaan, toinen niistä oli Suomesta, veturi vetämässä vallujunaa Suolahdesta maailmalle.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  outsider Ti Tammi 22 2013, 21:25

Matti
Täältäpäin en ole löytänyt noita Classic tractors-lehtiä.
Voitko ottaa mukaan Haapamäelle ja lainata niitä Question Question Question

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1881

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  mattkau Ke Tammi 23 2013, 08:37

Voisin ottaa. mutta häpeä tunnustaa. Minulla on vain yksi numero itsellä. Olen täsmälukenut niitä kauppojen hyllyjen välissä Evil or Very Mad . Täällä lounaassa niitä on useammassakin kaupassa ja ärkkärillä. Sen yhden voin ottaa mukaan.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1582
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  konemikko Ke Tammi 23 2013, 10:39

minäkin voin muutaman julkaisun ottaa mukaan kokoukseen
konemikko
konemikko

Viestien lukumäärä : 28
Ikä : 50
Paikkakunta : vuolenkoski

http://www.konemikko.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Classic Tractors Empty Vs: Classic Tractors

Viesti  erkki Ma Helmi 04 2013, 08:46

Kiitos Mikolle,

Lainasin neljä numeroa Mikon kirjastosta ja olipa yllätys miten hyvätasoinen lehti on Classic Tractor. Englantia on tietenkin tekstit, mutta onneksi sellaista tavallista eikä mitään Oxfordin englantia.

Kaikissa lainaamissani numeroissa oli aika paljon myös DB-juttuja, merkki on selvästi arvostettu brandi saarivaltakunnassa ja siellä on edelleen farmeja, joissa valtaosa kalustosta on Melthamilaisia. Yhdessä numerossa otetaan malliksi auki selectan hydrauliikan ohjausventtiili ja toisessa implematicin vaihteisto, on hyvät kuvat ja selostukset.

Lehti pyöriikin paljon MF Ford, DB ja IH -ympyröissä, myös JD on mukana tavalla tai toisella joka numerossa, muutakin on, mutta vähemmän. Lehdessä on myös runsasti ilmoituksia myös sellaisilta firmoilta, joilla tuntuu olevan hyvin myös DB osia.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5013

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa