Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Siirry alas

Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  HL lähetetty Pe Maalis 23 2012, 20:29

Onko mitään järkeä suunnitella laittavansa lauhduttinta esim. vaihteistoöljyn suodattimen jalkaan jäähdyttämään öljyä sillä vaihteisto tuntuu aika kuumalta pitkän tie ajon jälkeen? Vai onko tästä lämmöstä edes haittaa vaihteistolle?

HL

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  erkki lähetetty La Maalis 24 2012, 20:09

Paljasta kättä saattaa pitää noin 55..60 asteisella pinnalla vähän aikaa ja kokemukseni mukaan ainakin Taavin loota kuumenee äestyshommissa yli sen rajan. Suolla kuumenee laatikot hyvillä helteillä, mutta tuskin niissä mitään jäähdyttimiä käytetään sielläkään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  Riku lähetetty Su Maalis 25 2012, 21:08

Pitääkö öljynpaineen vaihteiston voitelussa riittävänä vai syttyykkö varoitusvalo tyhjäkäynnillä palamaan kun vaihteistoöljyt kuumat? Minulla joskus kuumallailmalla pitkien tieajojen jälkeen vilkuttaa varoitusvaloa tyhjäkäynnillä, auttaa kun nostaa silloin hieman kierroksia.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 361
Ikä : 54
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  OlleK lähetetty Ma Huhti 09 2012, 15:47

Ensin vaihteiston lämpötilasta. Moottorin lämpötila on yleensä noin 80-90 astetta ja vaihteiston (ja hydrauliikan) normaali lämpötila on vain hieman tätä matalampi, kun traktorilla tehdään töitä. Kättä ei tällaisen "lämpöpatterin" päällä voi pitää mutta niin kauan, kun ölyn lämpötia on noin edellä mainittu, on asia kunnossa. Tämä koskee kaikkia traktoreita, merkistä riippumatta. Lauhduttimen asentaminen maataloustraktorin voimansiirron (tai hydrauliikan) öljykiertoon ei ole tarpeen. Lauhduttimia käytetään vain suurilla tuotolla varustetuissa maansiirtokoneissa ja hydrauliikkayksiköissä joissa jatkuvasti pumpataan öljyä useita satoja litroja minuutissa paineen ollessa lähes jatkuvasti hyvin korkea. Sitten siihen Case IH 1056 voitelupaineen merkkivaloon. Vaihteiston voiteluöljyn paineen kello on asetettu sytyttämään merkkivalon noin 0,2 bar paineella ja paine saattaa laskea alle tämän kuumilla (lue normaalilämpötila) öljyillä, kun moottori käy tyhjäkäyntiä. Tämä on täysin normaalia eikä se vaikuta vaihteiston kestävyyteen koska voimansiiron läpi kulkee vain pieniä tehoja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Öljyä virtaa tässäkin tilanteessa vaihteiston voitelukohtiin, mutta vähemmässä määrin. Valon tulee sammua, kun moottorin kierrosluku nostetaan hieman päällä 1000 k/min. Vielä yksi asia, jos jotakuta kiinnostaa. Hydraliikan käytön aikana vaatima teho voidaan laskea, kun tiedätää tuotto (l(min) ja paine (bar) seuravalla tavalla: Paine x tuotto / 600. Lopputulos on kilowatteja. Hevosvoimia saadaan suorittamalla jakotoimitus luvulla 450. Pieni esimerkki: 40 l/min x 150 bar / 600 = 10 kW (eli 13,3 hv).

OlleK

Viestien lukumäärä : 1002

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  jusape lähetetty Ma Huhti 09 2012, 21:54

Eikös 1Kw ole 1,36 Hv... (pilkunnussintaa) Laughing
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1804
Ikä : 48
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  Paulig lähetetty To Huhti 12 2012, 09:27

OlleK kirjoitti:Ensin vaihteiston lämpötilasta. Moottorin lämpötila on yleensä noin 80-90 astetta ja vaihteiston (ja hydrauliikan) normaali lämpötila on vain hieman tätä matalampi, kun traktorilla tehdään töitä. Kättä ei tällaisen "lämpöpatterin" päällä voi pitää mutta niin kauan, kun ölyn lämpötia on noin edellä mainittu, on asia kunnossa. Tämä koskee kaikkia traktoreita, merkistä riippumatta. Lauhduttimen asentaminen maataloustraktorin voimansiirron (tai hydrauliikan) öljykiertoon ei ole tarpeen. Lauhduttimia käytetään vain suurilla tuotolla varustetuissa maansiirtokoneissa ja hydrauliikkayksiköissä joissa jatkuvasti pumpataan öljyä useita satoja litroja minuutissa paineen ollessa lähes jatkuvasti hyvin korkea. Sitten siihen Case IH 1056 voitelupaineen merkkivaloon. Vaihteiston voiteluöljyn paineen kello on asetettu sytyttämään merkkivalon noin 0,2 bar paineella ja paine saattaa laskea alle tämän kuumilla (lue normaalilämpötila) öljyillä, kun moottori käy tyhjäkäyntiä. Tämä on täysin normaalia eikä se vaikuta vaihteiston kestävyyteen koska voimansiiron läpi kulkee vain pieniä tehoja moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Öljyä virtaa tässäkin tilanteessa vaihteiston voitelukohtiin, mutta vähemmässä määrin. Valon tulee sammua, kun moottorin kierrosluku nostetaan hieman päällä 1000 k/min. Vielä yksi asia, jos jotakuta kiinnostaa. Hydraliikan käytön aikana vaatima teho voidaan laskea, kun tiedätää tuotto (l(min) ja paine (bar) seuravalla tavalla: Paine x tuotto / 600. Lopputulos on kilowatteja. Hevosvoimia saadaan suorittamalla jakotoimitus luvulla 450. Pieni esimerkki: 40 l/min x 150 bar / 600 = 10 kW (eli 13,3 hv).

Terve, huomaan sinun olevan uusi foorumilla. Ja siispä tervetuloa! Oletko "alan miehiä" kun selvästi sinulla on nippelitietoa?
avatar
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  OlleK lähetetty To Huhti 12 2012, 11:01

Tervehdys
Olen tosiaan uusi tällä forumilla ja taitaa minulla olla vähän enemmä, kun pelkkää nippelitietoa. Olin nimittäin David Brown huoltopäällikkönä tässä maassa vuodesta 1973 ja edelleen Case ja Case IH:n huoltopäällikkönä aina vuoteen 1999 saakka.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1002

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  käyttäjä lähetetty To Huhti 12 2012, 11:51

OlleK kirjoitti:Tervehdys
Olen tosiaan uusi tällä forumilla ja taitaa minulla olla vähän enemmä, kun pelkkää nippelitietoa. Olin nimittäin David Brown huoltopäällikkönä tässä maassa vuodesta 1973 ja edelleen Case ja Case IH:n huoltopäällikkönä aina vuoteen 1999 saakka.
Hieno homma,lisää tietoa foorumille Cool
avatar
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 649
Ikä : 56
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

http://www.ramin.fi/

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Case 1056 vaihteistoöljyn lämpötila

Viesti  Paulig lähetetty To Huhti 12 2012, 12:05

Tietoa ei ole koskaan liikaa. Tutustu juuri perusteilla olevaan kerhoon, olisi ilo saada myös sinut jäseneksi.

http://www.taavetti-talli.net/t1486-liittyminen-dbtcfn-jaseneksi
avatar
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 807
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa