Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Rymistävä nostolaite

2 posters

Siirry alas

Rymistävä nostolaite Empty Rymistävä nostolaite

Viesti  erkki Pe Maalis 09 2012, 12:36

Tuossa taannoin selviteltiin että mistä johtuu, kun raskas takalana alkaa nostolaitteessa hypyttämän niin, että koko traktori hyppii. Sen sai jollain vippaskonstilla rauhoittumaan, mutta sama täry lähti käyntiin kun nostolaitetta nosti.

Purkamalla löytyi selitys: Lukkoventtiili, englanniksi latching valve oli kiertynyt hiukan löysälle.
Venttiiliä pitelevän ruuvin kanta on venttiilin etuseinässä, pesään kiinntettyjen tulo- ja lähtöputkien yläpuolella olevan portaan etupinnassa.
En ole varma että mahtaako siihen ylettyä millään ruuvimensselillä suoraan ilman, että irrottaa koko venttiilipesän, mutta humpajunttilassa todennäköisesti painetaan porakoneella 10 mm reikä edessä olevaan valuun niin siitä saa menssellin työnnettyä ruuvin kannalle. Se on poikittaissuunnassa jokseenkin nostoventtiilin ja pito/laskuventtiilin puolessa välissä, niiden välisessä kannaksessa, runsaan sentin päässä venttiilipesän yläpinnasta.

Kyseinen lukkoventtiili on systeemissä varmistamassa sen, että nostolaite nousee asetettuun korkeuteen eikä asennontunnustelija jätä ohjausventtiilä jurraamaan. Lukkoventtiili menee kiinni silmäräpäykseksi kun ohjausventtiilin kanavan paine ylittää nostoventtiilin karan kuristuslevyn jälkeisen paineen ja se nostattaa nostolaitetta viimeset pari senttiä. Sitten karan päällä oleva jousi palauttaa lukkoventtiilin karan takaisin aukiasentoon. Jos lukkoventtiilin karaa lohkossa pitelevä ruuvi löystyy, niin palautusjousi ei paina karaa takasin aukiasentoon, vaan nostolaite nostaa hieman yli sen mitä vivusta oli säädetty. Silloin asennontunnistin liikahtaa sen verran, että laskuventtiili käväisee hieman auki ja varret laskeutuvat muutaman sentin, johon asennontunnistin puolestaan reagoi, sulkee laskuventtiilin ja avaa nostoventtiilin. Systeemistä tulee tavallaan moottori, joka ei osaa pysähtyä valittuun kohtaan.

Tuota on kuulemma kokeneetkin remonttimiehet joskus yrittäneet turhaan korjata. Se on vähästä kiinni kun ruuvien pitää olla kiinni.

Samaisen lukkoventtiilin jos purkaa niin ruuvin alla on palautusjousi ja sen alla pieni kara. Porauksessa on karalle sopiva holkki, joka on painettuna reikään ja kai jostakin vuosimallista eteenpäin varmistettu ruuvilukitteella, ettei holkki pääse pyörimään porauksessaan.

Jos selectamaticiin ilmestyy sellainen piirre, että se alkaa nostattaa varsia aina kun moottori käy niin todennäköisin vika on siinä, että tuo lukkoventtiilin holkki on pyörähtänyt porauksessaan ja hokin sivussa ja venttiilipesän porauksessa oleva poikittaiset reiät eivät ole enää kohdakkain. Sitä ei todennäköisesti pysty korjaamaan venttiilipesää irrottamatta, ainakaan ilman tarkkoja käsiä ja hienoja työkaluja. Ruuvi pitää avata, vetää ulos jousi ja kara ja sitten myös porauksessa oleva holkki. Se pitää pestä puhtaaksi öljystä, samoin poraus ja laittaa holkki takaisin ruuvilukitteen kanssa niin, että holkin sivussa oleva reikä osoittaa vasemmalle ja jää kohdakkain nostoventtiilin porauksesta tulevan poikittaisreijän kanssa. Ensiapuna voi onnistua sellainen vippaskonsti, että teroittaa rautalangan pään neulan teräväksi ja taittaa lankaan L-mutkan, jonka pituus pitää olla ehkä viitisen milliä. Sillä L -piikillä voi onnnistua nostoventtiilin porauksesta käsin raapaisemaan lukkoventtiilin holkkia sen verran, että sen sivureikä kääntyy nostoventtiilä kohti. Kokemusta ei tuosta ole, mutta teoriassa sen pitäisi olla mahdollista. Ilman ruuvilukitetta korjauksen vaikutus saattaa kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi.




erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Rymistävä nostolaite Empty Vs: Rymistävä nostolaite

Viesti  Tessu Pe Maalis 30 2012, 01:44

Heh alkaa mennä tosiaankin kirurgin työksi kun ahtaat on paikat,juu itte kans joidenkin laitteiden kans temunnu ja todennu et ilman irrotusta menee tunteja ennen kun toimii mutta aina ei viittis purkaa koko laitetta yhden pikku jutun vuoksi,kun yleensä pitää olla nippu tiivisteitä ja useampi tuubi lukitteita ym,niin ja sitä tietotaitoakin.
Aina sitä vaan silti yrittää oikoteitä ja joskus ne ihme kyllä onnistuukin!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1872
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa