Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Siirry alas

Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Viesti  Paulig lähetetty To Syys 22 2011, 19:20

Onko kokemusta öljyihin sekoitettavista lisäaineista?

Itselläni kokemusta X1R metallinhoitoaineesta. Pari vuotta käytin sitä autossa ja venemoottorissa, käyntiäänessä oli havaittavissa "pehmentymistä" aineen vaikutuksesta, auton polttoaineen kulutus pieneni, mutta oliko vaikutusta ajotavalla, en tiedä. Kerran olin mukana testaamassa kyseistä ainetta, kokeessa oli pari öljyä ilman tätä ainetta ja aineen kanssa. Testattiin kiinnileikkautumista. Tulos oli vähintään hyvä.

Tulipa nyt laitettua tuonne taavetin moottoriöljyn sekaan kun öljynvaihto ajankohtainen, saa nähdä onko mitään näkyvää vaikutusta. Ihan kun ei öljyt olis tarpeeksi kalliita ihan omana itsenään Cool


http://www.x1r.fi/tuotteet/metallinhoitoaine/metallinhoitoaine/
avatar
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 825
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Viesti  erkki lähetetty To Syys 22 2011, 19:41

Luin tuon esitemateriaalin ja ekana tuli mieleen, että tuollaista satua teräspinnan "kovettumisesta" jonkin nesteen vaikutuksesta kertovat samanlaiset sankarit jotka villissä lännessä möivät markkinoilla ihmelääkkeitä kaikkiin mahdollisiin vaivoihin. Insinööritieteiden valossa tuossa jutussa ei mielstäni ole päätä eikä häntää. Kirjoittaja puhuu hydrodynaamisesta voitelusta eikä nähtävästi itsekään ymmärrä sen syvintä olemusta: Kun voitelu on kunnossa ei pintojen välillä tapahdu käytännössä lainkaan metallista kosketusta. Metallinen kosketus tulee heti kuvioihin mukaan jos öljykalvo jostakin syystä rikkoutuu ja silloin on loppu lähellä.

Minulla on kuitenkin mahdollisuus testata kitkoja, joten jos tässä jonain päivänä jostakin kävelee tuota ihmetököttiä vastaan niin saamme tietoa numeroina.

Luultavasti aineessa ei tosiaan ole mitään moottoria vahingoittavaa, joten tuskin sen käytöstä on varsinaista haittaakaan.

Hammaspyöräpuolella jossa öljykalvo joutuu erittäin koviin paineisiin, on molybdeenisulfidista selvästi hyötyä mutta juurikaan muiden tököttien en ole kuullut toimivan yhtä hyvin.

Jos esitteessä kerrottaisiin aineen parantavan öljykalvon kestävyyttä niin juttu olisi uskottavampi mutta varsin epäilyttävä silti.





erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3712

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Viesti  jusape lähetetty To Syys 22 2011, 20:55

Eräs kaveri teki joskus off-road autoon (range-rover) konerempan, täydellisen.
Kasatessa laitto joka laakeriin ym X-1R:rää.
Oli noin tunnin ajan, useammassa jaksossa kylläkin, koekäytellyt sitä ja ihmetteli kun nostajat vaan pitää ääntä.
Öljynpaineet nätti OK, lopulta rupes hiukan sit paremmin tutkiin asiaa ja kas: suodattimesta joku kuminpala tukkinu kanavan ja koko moottorissa ei kiertäny öljy lainkaan.
Anturi kun oli ennen tukosta, samoilla laakereilla yms auto oli ajossa 5-7v, ja sit kun koneen avas, laakerit oli "normaalin" käytön jäljiltä....
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1880
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Viesti  Paulig lähetetty Pe Syys 23 2011, 08:01

jusape kirjoitti:Eräs kaveri teki joskus off-road autoon (range-rover) konerempan, täydellisen.
Kasatessa laitto joka laakeriin ym X-1R:rää.
Oli noin tunnin ajan, useammassa jaksossa kylläkin, koekäytellyt sitä ja ihmetteli kun nostajat vaan pitää ääntä.
Öljynpaineet nätti OK, lopulta rupes hiukan sit paremmin tutkiin asiaa ja kas: suodattimesta joku kuminpala tukkinu kanavan ja koko moottorissa ei kiertäny öljy lainkaan.
Anturi kun oli ennen tukosta, samoilla laakereilla yms auto oli ajossa 5-7v, ja sit kun koneen avas, laakerit oli "normaalin" käytön jäljiltä....

Tuttu laitto rekan pyöränlaakereihin X1R:ää. Lämpötilat oli kuulemma laskenu (muistaakseni) parikymmentä astetta. Asteita en tosiaan muista tarkkaan, mutta ihan huomattavasta erosta oli kysymys.


Kiinnileikkautumista testattiin muuten sillai, että värkissä oli pyörivä metallipyörä, jota "jarrutettiin" painamalla siihen sileäpintainen ei-pyörivä metallipyörä. Se oli tangon "päässä" siten, että lisäämällä painoja tangolle, paine pyörivää pyörää kohtaan kasvoi. Pyörivään osaan laitettiin ensin normaalia öljyä. Lisättiin painoja, ja tietyssä painomäärässä pyörä leikkas kiinni siihen toiseen. Eri öljyillä eri painot aiheutti kiinnileikkautumisen. Sitten laitettiin sekaan X1R öljyä, ja kaikki painot tangolle. Ei vaikutusta. Kiinnileikkaus tapahtui kun kädellä lisättiin painetta. En nyt keksi miten tuossa sitten huijattiin. Kyse oli ihan kaverista, joka teki testin ihan pienelle porukalle huvikseen, ei mikään myyntitapahtuma jossain kojupahasessa. Surprised

En silti ota sen kummemmin kantaa, toimiiko vai ei - testin perusteella vain olen käyttänyt muutamissa koneissa ainetta. Ja jos Erkki ainetta haluaa testata, löytyy sivulta jälleenmyyjäluettelo. Olisi mielenkiintoista saada tuloksia, oliko minun näkemä testi sitten toimiva vai ei. Kallista on tuo aine, joten purkin ostaminen vain testimielessä on ymmärrettävästi liian kallista hyväntekeväisyyttä. Itselläni on purkinpohja kyllä jäljellä...
avatar
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 825
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Viesti  erkki lähetetty Pe Syys 23 2011, 08:42

Pystyn tekemään kiinnileikkaustestin ihan samalla tavalla.

Tuote toimii jos kokemus niin osoittaa, mutta mekanismi jolla se toimii, on esitemateriaalissa kuvattu niin ettei se kestä tieteellistä lähestymistä.
Hiotussa akselissa on aina mikroskooppisia hiontanaarmuja jotka ovat molekyylien kokoon nähden rotkoja tai laaksoja. Öljykalvon kannalta ne ovat tavallaan tarpeellsiakin, siksi esim. sylinterit tavallisesti hoonataan. Vieraita atomeja saa teräkseen tunkeutumaan korkeassa lämpötilassa tai ärhäkällä kemiallisella prosessilla, esim nitraus tai vedyn tunkeutuminen teräkseen peittauksessa mutta vieraiden molekyylien tunkeutuminen ei taida onnistua. Monelle teollisuuden alalle olisi valtava kustannusssäästö tiedossa jos akselit ja hammaspyörät voitaisiin tavallaan pintakarkaista kastamalla ne huoneenlämpötilassa johonkun öljyn tapaisee aineeseen. Jäisi pois paljon lämpökäsittelyä ja karkaisun jälkeistä viimesitelyhiontaa.

Kuvattu aine voi silti olla erittäin hyvä voiteluaine ja vähentää kitkaa.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3712

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Metallinhoitoaine & öljyjen lisäaineet

Viesti  jusape lähetetty Pe Syys 23 2011, 16:21

Joskus kun itse off-roadia harrastin niin laitettiin kilpuriin hydeöljyn joukkoon X-1 ainetta, öljyn kuumenemisongelma poistui.
Joskus keväällä oli jossain lehdessä jotain juttua JAKK:n (Jyväskylän ammattikorkeakoulun) tekemästä testistä, oli öljyn lämmöt laskenu yli 10astetta
avatar
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 1880
Ikä : 49
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa