case ih 845xl -89

Siirry alas

case ih 845xl -89

Viesti  variete lähetetty Ti Maalis 08 2011, 19:35

Moi,voiskos joku auttaa,kun yritän selvittää,että onko siinä 87 heppaa vai 80, jossain tiedoissa on että 80,mutta niiden valmistus loppui kuulemma -86. 845 plus mallissa on 87 tietääkseni. Olen tarkistanut konedatasta myös.


variete

Viestien lukumäärä : 4

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Vieraili lähetetty Ti Maalis 08 2011, 20:11

Kyllä niitä on 87 heposena pidetty,turbojaki on laitettu ja hyvin kestävät senki.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Riku lähetetty Ti Maalis 08 2011, 20:29

variete kirjoitti:Moi,voiskos joku auttaa,kun yritän selvittää,että onko siinä 87 heppaa vai 80, jossain tiedoissa on että 80,mutta niiden valmistus loppui kuulemma -86. 845 plus mallissa on 87 tietääkseni. Olen tarkistanut konedatasta myös.

Minulla vuosimallia -90 oleva Case 845 siinä on vakiona minusta 83 DIN hv ja turbotettuna 92 DIN hv.
Case 844 Ih tuonti Suomeen loppui minusta -86 ja siinä oli nelikossa sivukartaani ja Case 845 tuonti alkoi -87 joka keskikartaanilla ja se muuttui plussaksi joskus -92. Plussa tarkoittaa digitaalisia mittareita, ei mitään muuta. Kaverilla oli ennen Case 845 -91 ja se oli ainakin vielä mekaanisella tuntimittarilla. Case 845 on saksalainen , mutta ABC kahvikerho tiesi viimeisten vuosimallien koottuen Englannissa saksalaisista osista. Wink Olisiko edes Methanissa ? ( Erkille kysymys).

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 361
Ikä : 54
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  erkki lähetetty Ti Maalis 08 2011, 20:57

Melthamin tehdas suljettiin -88. Väki lähettettiin kotiiin ja linjat pantiin pysähdyksiin. Doncasterissa on todennäköisesti tehty Natikoita hyvinkin kansainvälisistä osista. Engelsmannit itte pitää 885:ta yhtenä parhaista siellä tehdyistä malleista, se taitaa täällä päin olla harvinaisempi malli.

Noista maantienopeuksista kulkeutui sellainen huhu, että DB:llä oli varsin hyvin tiedossa, että tienopeudet ovat nousussa ja kysyntää riittää nopeammille traktoreille, mutta Case oli jo aloittanut "sitruunan pusertamisen kuivaksi" eikä antanut lupaa kuin kosmeettisille uudistuksille.

Ilmeisesti kehityspanoksia pantiin Maxxumiin ja muu sai jatkaa vanhalla kaavalla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Riku lähetetty Ti Maalis 08 2011, 21:53

Kiitos Erkille tiedosta ! Etelä-Pohjanmaalla ainakin Saksalaiset Caset paremmassa maineessa kuin Englantilaiset, pois lukien tietenkin Taavetti pohjaiset Wink .

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 361
Ikä : 54
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  erkki lähetetty Ke Maalis 09 2011, 07:37

Tuo mainekysymys on vähän, että mihin se kulloinkin perustuu. Eikös mm. 844 ole sakemanni? Aikoinaan niitä myytiin muutaman vuoden käytettyinä varsin kohtuullisilla hinnoilla ja nykyään niitä ei näe paljon missään. Saman ikäisiä 574 ja 674 engelsmannin malleja on kuitenkin vielä liikenteessä. Jokin syy siihen vaan on. Lucasta on tietenkin paljolta kiittäminen monenkin enkun tekemän ajoneuvon rupisesta maineesta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Tommi lähetetty Ke Maalis 09 2011, 18:15

Saksan malliston kokoonpano siirtyi -89 Doncasteriin. Käsittääkseni se juontaa juurensa 1965 vuonna esitellysta yhteisestä Ranska-Saksa mallistosta. Moottori -65 esitelty uusi Neusin tehtaan valmistama D -sarjan suoraruiskutusnelonen tasapainotusakseleilla. Vaihteisto on Ranskalaisvalmisteinen täysin synkronisoitu 8+4 ZF. Lisävarusteena hydraulinen pikavaihde. Hydrauliikka Rexrothin. 1000 kierroksen ulosotto. 1967 ZF etuakselilla varustettu neliveto. 1981 XL Ransakalaisvalmisteinen XL ohjaamo, sama pikkuisen myöhemmin Brittinatikoihin.
*
*
*
Minusta tämä viimeinen on paras Brittinatikan versio: http://www.konedata.net/Traktorit/caseih3210.htm



Viimeinen muokkaaja, Tommi pvm Ke Maalis 09 2011, 20:55, muokattu 1 kertaa
avatar
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  erkki lähetetty Ke Maalis 09 2011, 20:08

624 724 ja 824 taisi olla kanssa Neussin tehtaan valmisteita. Minusta ne ei olleet suoraruiskuja, ainakaan mitä niitä näin niin ne piti aina pitää talvella roikassa jos aikoi saada käyntiin. Käynti niissä on semmoinen pehmyt ropotus "etukammiodieselin" tuntuinen. On kai niillä jotkut kirnunneet paljonkin, mutta oli niissä joillakin kallista remppaakin riittämiin. Huonosti porrastetut vaihteet peltohommiin ja tiellä hitaita hintapolitiikkakin kai jarrutti tehokkaasti myyntiä kun eivät oikein yleistyneet. Enkkujen tekemä 434 taisi myydä paremmin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Tommi lähetetty Ke Maalis 09 2011, 20:30

Juuri tuosta sarjasta puhun, siitä lähti kehittymään "saksan natikka". D-sarja moottorit ovat suoraruiskus -tyyppisiä, ei etukammio. Traktorisarjan mallinumeron ensimmäinen kertoo tehon ilman nollaa, keskimmäinen valmistusmaan ja viimeinen numero sylinteriluvun. Esimerkiksi 724 mallissa D-339, joka löytyy myöhemmin vaikkapa Brittimallista 684 tai 1990 -luvun puolesta välistä mallista 4210. En tiedä miksi joillakin on ongelmia D-moottorien kylmäkäynnistyksessä, itsellä ainakin tuo 83 hv:n D-268 tärähtää tulille lämmittämättä hehkutuksella -21 pakkasesta, kokeilin tänä talvena. Ehkä niissä ei hehku toimi kunnolla, kun liekkihehkun tulppaan tulee monessa mallissa alhaalta päin letku ilman säiliötä. Itse laitoin pidemmän letkun kiepille tulpan yläuolelle, autoi paljon.


Viimeinen muokkaaja, Tommi pvm La Maalis 12 2011, 16:14, muokattu 1 kertaa
avatar
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Vieraili lähetetty To Maalis 10 2011, 11:24

Ompa mielenkiintonen tuo tehojuttu,minulle on jääny mielikuva että alkusarja oli tuo pienempitehonen ja 88 mallista eteenpäin olis 87 heponen,mutta ei näköjään ollu niin yksinkertainen juttu,meillä oli nimittäin tuollaisen vaihtokauppa kotona menossa vuonna 1990 ja 87 heposeksi sen myyjä väitti,ei saatu isäukkoa lämpenemään sillon tuohon,minusta tuo olis ollu hyvä traktori,siksi on tuosta mallista jääny jotain mieleen.

1490 oli vaihtolistalla silloin,mutta joka on ikänsä taavetilla ajanu ei osannu vaihtaa saksanmalliin vaikka oli tiedossa että nuo ih mallit on kestäny hyvin.

Kokusi ne noistaki loput englannissa,nuo mallit oli pitkään tuotannossa,se on kokonaan eri traktori kun engklantilaiset mallit.


Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Tommi lähetetty To Maalis 10 2011, 19:10

En ole mikään huippuasiantuntija, mutta minusta niissä ei ole loppujen lopuksi muuta eroa brittinatikoihin kuin vaihdelaatikko, perä, sekä nostolaite.

845 XL mallissa on muuten D-268 moottori. Tehoiksi ilmoitetaan 80, 87 ja 94hv. 80 hv:n versiota näyttäisi joissakin läheteissä kerrotun ettei sitä ole tuotu Suomeen. Tehojuttu on sikälikin jännää, että Brittisarjalaisissa on turbottoman tehoksi ilmoitettu samalla moottorilla 82 tai 83hv.
avatar
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Tappi lähetetty To Maalis 10 2011, 19:33

Kesko kauppasi ainakin -88 mainoksissa sekä 885:sta että 845:sta samoilla teholukemilla, eli 83hv. Kai saksalaisessa on edes Boschin sähköt englannin serkun surkeiden Lucasten tilalla?

Tappi

Viestien lukumäärä : 5
Paikkakunta : Muhos

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  erkki lähetetty To Maalis 10 2011, 20:50

Stuart Gibbard teki juttua ajalta jolloin talossa oli jurtti ym. hommaa ja samaan aikaan oli palveluksessa 885 ja 1390. Molempiin ajettiin viitisen tuhatta tuntia tosi hommia mutta sitten tehtiin tuotannon muutos ja toinen sai lähteä. Gibbard kertoo että hyviä pelejä oli molemmat mutta 1390 jätettiin palvelukseen.

Tehoeroa on viitisentoista heppaa, mutta esim. kyntäessä oli tuntisaavutus suunnillen sama eekkeri tunnissa. Äestämään pystyi Natikalla pykälää isommalla vaihteella mutta sekin hyöty meni sillä, että piti kesken päivän lähetä tankkaamaan. Polttoaineenkulutuksessa oli huomattavan iso ero. Märällä jurttipellolla hommat kävi 1390:llä ja Fordin 7810 nelikolla, painavampi 885 jutkahti liejuun ja nelikko 885 ryömi paikat raiteille.

Gibbard piti molempien kestävyyttä hyvänä. 885:een tehtiin koneremontti jostakin syystä jo 3000 tunnin paikkeilla. 1390:stä meni ryhmäpyörä ja hydepumppu vaihtoon jossakin vaiheessa. Tarina on kokonaisuudessa Tractor News numerossa 27.





erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Tommi lähetetty Pe Maalis 11 2011, 07:23

Nyt kun on saksalaisen natikan klooria rapistunut hiukan kun on selvinnyt että siinä on samoja osia paljon kuin Doncasterin tuotteissa, ja jopa sähkökomponenteissakin ainakin mittaristot, kytkimet, lämmityslaitteen säätimet ja moottorit on ihan samoja, niin kerrotaan että parjattu malli B 250 MC Cormik on sekin Neusin tekeleisiin pohjautuva. Ensimmäinen kantaisä on Farmall malli DF 25 vuodelta -51, sitten sen kehitysversio DGD 4 -54 vuodelta, josta on B 250(B 275, B 414, B 276, B 434) on rakennettu: Voimansiirto on identtinen, moottori suurelta osin, joka kehitelmä jostakin Neusin 30-luvun Farmall bensiinimoottorista ja tehty lisäämällä alakertaan runkolaakereita ja kansi uusimalla. Mallia tehdään vieläkin Intiassa Mahinda B 275:sena.

Olisiko siitä 885:sesta mennyt tasapainotusakselit? Ei kärsi ajella ylikierroksilla, hajoaa varmasti.
avatar
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  erkki lähetetty Pe Maalis 11 2011, 09:06

Kyllä kai 250, 275 ja 414 ja 434 on olleet ihan kelpo traktorin maineessa. Sen moottori on kuulemma alunpitäen tehty pensakoneeksi, joten se ei ole kovin paksuista aineista. Samaten etukammioita on tippunut männille aika paljon vuosien saatossa. Nehän kaikki nakertavat mainetta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Vieraili lähetetty Pe Maalis 11 2011, 09:17

Joo,ohjaamo ja moottori on sama,kytkimestä lähtien perään astihan se on sitten ohjaamoa lukuunottamatta eri kone,etuakseliki taisi olla ZF sakemannissa,englantilaisissa on ollu useampaaki merkkiä.

Nuo saksalaisethan on hyvin mekaanisia koneita samaan tyyliin kun taavetit ja fiiatit,ulosottoki vaatii käsikytkimen nostelua,englantilainen on siinämielessä edellä.

Runkorakenne on erilainen,englantilainen lyhyt,hieman pystössä,sakemanni pitkä ja tasallaan oleva runko.

Tuon tasapainokoneiston pettämisen vuoksi niistä on menny moottoreita,oli huoltokurssilla selvittäny jälkimarkkinointipäällikkö että hän sanoi tienpäällä irti noista takuita kun ajo perässä ja mittasi nopeuksia,sitten pysäytti niin hirveät ylikierrokset oli ollu.

Aikonaan perusteluksi miksi ih sai jatkaa oli ollu yhtenä nimenomaan moottori,vaikka se syöpömpi on,kampiakselin sijainti ja rakenne moottoriin nähden on keskempänä ja paremmin tuettuna ja tasapainotettuna kun taavetissa,toinen perustelu oli ollu voimansiirto,planeettaperä, runkokotelorakenne oli korkeampi ja hammaspyörien kehäkoko oli voitu kasvattaa tarvittaviin mittoihin mitä teho vaati,taavetin matala runkokotelo ja kakskotelorakenne ei mahdollistanu samaa ja pyörien kehäkoko jäi riittämättömäksi vaikka kuin täyteen kotelon ahto,siksi ih oli katsottu kehittämiskelpoisemmaksi ja tehdaski oli parempi.

-80luvulla oli tämmöinen informaatio annettu kun saneeraukset alkoi.

885 mallista,voimansiirtovikoja niissä oli täällä paljon,siitä pääsi tippumaan sokka pakkipyörän päälle ja tuhoa alkoi syntymään todenteolla ja traktori piti purkaa kokonaan,niissä oli joku rakennevika tietyssä sarjassa,tunsi Toivolakin tuon jutun siellä Jyrkin korkeuksilla.

Jos italialaisen sähköjä ei voi kehua,ei enklantilainen ainakaan parempi ole niissä hommissa...merkkiin katsomatta Smile Very Happy Very Happy

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  erkki lähetetty Pe Maalis 11 2011, 10:22

Tuo lopettamisen yhteydessä annettava tiedotusmateriaali on aina sorvattu siihen malliin, että päätös näyttää perustellulta. Harvoin se on kuitenkaan koko totuus. DB:llä oli 100 heppainen turbokuutonen planeettaperällä piirustuslaudalla jo 60-luvun lopulla. Kun Case tuli omistajaksi niin tehtiin päätös että raskas sarja tehdään edelleen Racinessa USA:ssa ja kevyt pää Englannissa. Melthamin hommat pantiin samalla tiukkaan kustannusjahtiin, joten traktorisarjan modernisoinnit tehtiin tarkalla markalla. Sehän selittää miksi perusrakenteessa on niin paljon vaihtokelpoisia osia viimeisen kahdenkymmenen tuotantovuoden aikana. Kai Maxxum oli se uudemman sukupolven juttu, johon yhtiössä panostettiin ja vanhat mallit jatkoivat tuotannossa hyvin pienin muutoksin.

Tuotantotekniikka oli asiantuntijoiden mukaan Melthamissa täysin nykyaikainen kun tehdas suljettiin. Se oli moderni ja hyvin toimiva vaikkapa Doncasteriin verrattuna, mutta sijainti oli huono.

Melthamin rautatie taisi olla jo purettuna, jotan kaikki tavaraliikenne tehtiin kapeita ja mutkaisia pikkuteitä pitkin, mikä viimeistään nykyään ymmärrettäisiin mahdottomaksi yhtälöksi tuotannon laajenemisen kannalta. Uusien teiden rakentaminen niin tiheään rakennetussa ympäristössä ei ole ihan yksinkertainen juttu. Sehän kävi Doncasterille sama kohtalo muutamaa vuotta myöhemmin.

Tehtailussa se väki joka tekee varsinaiset päätökset istuu tammipöytien takana. Siellä ei paljon keskustella tekniikasta ellei se selvästi vaikuta myyntiin neljännesvuoden tai vuoden tähtäimellä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 3650

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Vieraili lähetetty Pe Maalis 11 2011, 12:59

Tuo on varmaan kyllä totta,ainahan ne herrat perustelee hommat itelle mieleiseen muotoon kun jotain ollaan sulkemassa,nämä kouluhommat mm.ja ulkoistamiset kuntien tahoilla,joo menihän se natikan tehtaatki molemmat sitten pienen ajan sisään,taisi italian puoli korjata kentän sitten myöhemmässä vaiheessa.

Toki nuo käypiä perusteluja on noiden rakenteesta mitä olivat aikanaan esitelleet.

Ne jotka vieraili melthamissa tuotannon aikana sanoivat että vanha ja ahdas se rakennus oli,mutta tuotantolinjat oli vuonna 1988 samantasoiset kun suolahti tänään,ja onhan noita videoita sieltä katellu ite kukanenki.

Oli se aikanaan murhesanoma taavettimiehille tuo tehtaan sulkeminen kautta maan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  Hese lähetetty Pe Maalis 18 2011, 10:01

Meillä tuli aikanaan Suomen viimeinen uusi 845xl plus ja isä oli maahantuontihuollossa töissä. Muistelen, että 83hv ja 87hv tehoero tehtiin syöttöruuvia Suomessa kirertämällä. Savutti kovassa vedossa "vakionakin " aika reilusti.
avatar
Hese

Viestien lukumäärä : 32
Paikkakunta : Varsinais-Suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: case ih 845xl -89

Viesti  ahma450 lähetetty Pe Marras 04 2011, 19:35

Tuo 845 oli mainio ajettava,etenkin maantiellä se eteni pehmeästi.moottori vähän laiskahko.956-1o46 malleja pidän noista parhaana,moottorin ääni varsinkin on musiikkia korville Very Happy Täälläpäin oli erittäin vähän ih-cace traktoreita,ku taas DB oli erittäin yleinen.Johtu varmaan myyjien aktiivisuudesta,varsinkin 94 sarjaa ostettiin paljon siihen asti,kunnes myynti siirtyi SOK:lle.Sen jälkeen ei tullu yhtään uutta konetta tännepäin.

ahma450

Viestien lukumäärä : 12
Paikkakunta : Alajärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa